Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
INGER CHRISTENSENS BORTGÅNG:

Inger Christensen och musiken - webbrepris av Birgitta Tollans program

Publicerat måndag 5 januari 2009 kl 13.12
Inger Christensen. Foto: Peter Peitsch / peitschphoto.com.

Med anledning av Inger Christensens bortgång sänder vi här en ”webbrepris” av första programmet i Birgitta Tollans serie Klang! Programmet handlar om den hyllade, men skygga danska poeten Inger Christensen, som Birgitta Tollan äntligen fick en intervju med efter en lång tids uppvaktning.

Birgitta Tollan om programmet:
De stiger upp, planetens fjärilar
i Brajcnodalens middagsheta luft
”.

Ja, många av oss kan recitera de första stroferna ur danska poeten Inger Christensens mästerverk, sonettkransen Fjärilsdalen från 1991.

Under ett års tid möts Inger Christensen och jag tillfälligt i kvarteret där vi båda bor. Så, efter flera avböjanden per brev och telefon lyckas det. Den skygga, ständigt Nobelprisaktuella, Inger Christensen ställer upp på en intervju.

”Poesin är en underavdelning till musiken, säger Inger Christensen där vi sitter och smuttar på iskallt vitt vin i hennes nya våning i Frederiksberg, ’Köpenhamns Paris’”.

”En del av orsaken till att man över huvud taget blir diktare är kanske den särskilda ljudkänsla man har för ordens klang i förhållande till meningens uppbyggnad  - huruvida den är mörk i vokalerna eller om det skall komma in något ljus. Men det är inget man tänker på”.

I essäboken Hemlighetstillståndet skriver Inger Christensen att orden har ”klang, rytm, välljud, hastighet och färg”. Och ”det är först vid att lyssna till orden, till deras rytm och klangfärg, hela deras musik, som betydelsen av orden sätts fri”.

Inger Christensen får inspiration av att lyssna på klassisk musik av Beethoven och Franz Schubert. Även nutida konstmusik, som bl a permutationer, upprepningar eller variationer, av tonsättare som Olivier Messiaen, har varit viktiga för henne.

I programmet medverkar även violinisten Cecilia Gelland från Duo Gelland och tonsättaren Anders Hultqvist, som komponerat sex sycken utifrån Inger Christensens diktsvit Alfabet, där Fibonaccis talserie har en central betydelse.

Efter debutsamlingen Ljus kom på 60-talet även samlingen Gräs och den storslagna diktsviten det, som komponerades över talsystem och lingvistiska begrepp. Därefter samlingen Brev i april och två formexperimenterande romaner: Evighetsmaskinen och Azorno. Systemsviten Alabet kom 1981 och mästerverket, sonettkransen Fjärlisdalen 1991. Inger Christensen har även skrivit dramatik, barnböcker och de två essäsamlingarna Del av labyrinten och Hemlighetstillståndet. Endast en liten del av hennes verklista finns översatt till svenska.

Mer info om poeten Inger Christensen: 

 


/Birgitta Tollan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".