Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
Klang! måndag 25 oktober

Två män med egna röster i musiken

Publicerat torsdag 21 oktober 2010 kl 09.00
1 av 2
Tenoren Rickard Söderberg. Foto: Rickard Söderberg.
2 av 2
Tonsättaren Tommie Haglund. Foto: Örjan Henriksson.

Gränsöverskridande tenoren Rickard Söderberg sjunger mest barock, Mozart och Wagner i Mellanamerika och Europa, inte minst vid Drottningholms Slottsteater. Rickard Söderberg ger ut excentriska plattor på eget skivbolag. På CD’n The Perfect Man sjunger han klassiska kärlekssånger till andra män.

– Hjalmar Gullbergs text Kyssande vind till Lars-Erik Larssons musik har för mig en stark innebörd: ”Han kom som en vind, vad bryr sig en vind om förbud.”

Textraden ”Svällande segel som smeker sjömanskind” i Till havs, tolkar han på eget sätt. På en video på hemsidan sjunger Rickard Söderberg Till havs från en av Greenpeace’ båtar till stöd för havens naturreservat. Den videon censurerades av SVT.

På nya CD’n Castrato Arias ger tenoren sig i kast med arior som bl a skrevs till den store Farinelli. Arior som numera oftast sjungs av kvinnor.

– För mig är Händel, Vivaldi och Broschi total rock’n roll! Barockmusik över stock och sten, där taglet ryker och more is more. En fulhet som blir naken och sårbar, säger Rickard Söderberg.

Tonsättaren Tommie Haglunds musik finns klar i hans huvud.


– Jag suggererar fram mina klanger och låter ofta visionen glasas in i en okrossbar rosa bubbla som jag i fantasin släpper mot skyn. Min musik är ömtålig och dess klangpalett måste behandlas varsamt, förklarar Tommie Haglund.

– Musiken/klangerna sitter liksom i kroppen. Jag får nästan ont om jag hör att en ton är fel i en klang eller om något är galet. Att komponera är för mig som att slita upp mitt inre. Jag letar efter de punkter som är känsligast och att vill att de ska träffa lyssnaren. Det händer ibland att musiker gråter när de spelar eller sjunger min musik.

På Tommie Haglund senaste CD Hymns to the Night tolkar violinisten Elisabeth Pitcairn hans violinkonsert på sin Stradivarius som ägts av bl a tonsättaren Felix Mendelssohn. Violinen är idag värd närmare 25 miljoner kronor och Elisabeth Pitcairn fick den i 15-årsgåva av sin farfar, som blivit miljardär på att producera glas och kemikalier.

Enligt kanadensiska filmen ”The Red violin” blandade Stradivarius in blod från sin i barnsäng avlidna hustru i lacken.

 Manus och produktion: Birgitta Tollan.

#link=227378#

#link=227379#

#link=227381#

#link=227484#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".