Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
New York, stad med ständig klang!

Du Yun och Beata Moon

Publicerat onsdag 21 mars 2012 kl 14.27
1 av 6
Du Yun.
2 av 6
Du Yun.
3 av 6
Madison Avenue. Foto: Birgitta Tollan.
4 av 6
Beata Moon. Foto: Tess Steinkolk.
5 av 6
Beata Moon. Foto: Tess Steinkolk.
6 av 6
Columbus Circle, New York foto: Birgitta Tollan

I tredje programmet i serien möter vi tonsättarna Beata Moon och Du Yun, som båda även är musiker. Beata Moon föddes i USA med koreanska föräldrar och Du Yun föddes i Shanghai i Kina.

Beata Moon var ett musikaliskt underbarn. Hon spelade piano från fem års ålder och hade sitt första framträdande med en orkester som 8-åring.

-Mina koreanska rötter tvingade mig nästan att spela piano. Och jag ifrågasatte aldrig detta utan inledde mina masterstudier i piano vid Julliard School of Music i New York, berättar Beata Moon.

I förstaden till Chicago hade hennes familj varit de enda asiaterna och hon hade varit förföljd av rasisiska glåpord. På Julliard, i det mångkulturella New York, däremot, fanns det massor av asiatiska musiker vilket var bekräftande för henne.

Beata Moon hoppade ändå av de klassiska pianostudierna för att finna sig själv i musiken. Bl a försörjde hon sig genom att undervisa barn i Bronx och genom att ackompanjera modern dans. Hon skulle improvisera vid pianot.

 -Jag hade inte improviserat en enda ton i mitt liv, utan var van att läsa från notpappret. Så det var en ny erfarenhet, skrattar Beata Moon. Nu är hon tonsättare, pianist och musikpedagog för barn och ungdomar.

Hennes fjärde CD är på gång. Beata Moon vill kommunicera med tonal och tillgänglig musik. På plattan Earthshine finns hennes första Stråkkvartett och på Piano Works hittar du Beata Moons första Pianosonat bland mycket annat.

Shanghaifödda tonsättaren och performern Du Yun, är även kompositionslärare vid State University of New York, Purchase College. Hon började spela piano vid fyra års ålder och övade diciplinerat åtta timmar om dagen. Redan som elvaåring blev hon tonsättare och tog senare examen vid konservatoriet i Shanghai. Hon influerades av västerländsk klassisk musik, men även av pop från Japan, Korea och Hongkong.

Att flytta från Shanghai till New York blev ingen större kulturchock för Du Yun. Shanghai liknar New York, hon är uppvuxen efter kulturrevolutionen i Kina och hon tog sin doktorsgrad i musik på Harvarduniversitetet i USA.

-Jag är mycket förtjust i ”att vara mittemellan”, och det har att göra med att jag är invandrare. Man säger ju om invandrare att de är delade i två halvor. Jag älskar känslan av anonymitet, att ingen egentligen bryr sig om dig när du går på gatorna i New York. Och friheten - på fyra timmar kan du vara i London och efter tretton timmar kan du landa i Kina, säger Du Yun.

Hennes musik har kallats en mix av Björk och Iva Bittova med inslag av en tidig Yoko Ono. Nyligen gav Du Yun ut CD’n Shark in YouHajen i dig där hon sjunger, spelar elektroniska instrument och den 21-strängade kinesiska traditionella cittran zheng.

- Att stå på scen och uppträda är underbart analogt. Du använder din kropp; dina fingrar och din röst! Jag behöver känna denna köttsliga närhet till musiken. Det där påtagliga. Att vara personlig är bästa sättet att vara universell, säger Du Yun.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".