Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Senaste nytt, vädret och trafikläget. Vi hjälper dig att starta dagen kl. 06-09.30 varje vardag.
20110511

Litet museum med stora skatter

Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 13.41
Guidningen börjar
(7:09 min)
1 av 4
Guiden Bengt framför museets kanske mest eftertraktade bil: en Mercedes-Benz SSK 1929. Fantastiskt dyrbar snygging!
Liselotte Karlsson fick äran att provsitta Guldkungen Johan Bryntessons Pierce-Arrow model 48 från 1919, dåtidens yppersta lyx och en imponerande lyxbil av 6,5 meters längd.
2 av 4
Liselotte Karlsson fick äran att provsitta Guldkungen Johan Bryntessons Pierce-Arrow model 48 från 1919, dåtidens yppersta lyx och en imponerande lyxbil av 6,5 meters längd.
Instrumentpanelen på en Pierce-Arrow model 48. Foto: Liselotte Karlsson/SR
3 av 4
Instrumentpanelen på en Pierce-Arrow model 48. Foto: Liselotte Karlsson/SR
Bilmuseets Mercedes-Benz SSK 1929 igen, med motorhuven öppen. Motorn är konstruerad av Ferdinand Porsche. Foto: Liselotte Karlsson/SR
4 av 4
Bilmuseets Mercedes-Benz SSK 1929 igen, med motorhuven öppen. Motorn är konstruerad av Ferdinand Porsche. Foto: Liselotte Karlsson/SR

- Det är stort, säger en rörd Bengt Magnusson till P4 Morgon. Han är guide på Bil- och teknikhistoriska samlingarna, kanske mer känt som Köpings bilmuseum, som just har fått utmärkelsen Årets Kulturmiljöbevarare 2010.
- Det är nästan så man ryser när man tänker efter. Att de här gamla vagnarna som står härinne har upphöjts till kultur i stället för plåtbitar på fyra hjul.

Dagen efter prisutdelningen fick P4 Morgon en rundvandring på museet, som finns i Köpings mekaniska verkstads gamla lokaler på Glasgatan.

På museet finns en bil som man knappt törs prata högt om. En Mercedes-Benz SSK 1929, som fyndades av samlingens upphovsman Bertil Lindblad till ett pris motsvarande en typisk industriarbetarlön på den tiden gamla bilar inte efterfrågades. I dag är den värd fantasibelopp. 
Porsche-motorn ska enligt vår guide vråla obeskrivligt under gång.

Bengt Magnusson berättar också den fascinerande sannsagan om fattigpojken som en dag stoppade sina enda par skor i ryggsäcken och emigrerade till Amerika. När han några år senare återvände till Sverige var han mer känd som Guldkungen.
Hans Pierce-Arrow Model 48 från 1919 finns på museet och har ett svart och lite buckligt lädersäte bak, kan reporter Liselotte Karlsson berätta, som fick äran att provsitta dyrgripen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".