Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Dokumentära berättelser från Sverige och världen.

Apoliva-reklamen: fiaskot som blev en succé

Publicerat måndag 7 juni 2010 kl 15.01

Anders Hammas kollar på TV i sitt studentrum i Linköping och blir rädd – av en tvålreklam. Så sätter han sig framför datorn och skapar en grupp på Facebook: . 

Idag har den nästan hundra tusen medlemmar. Där beskrivs reklamen som grotesk, vidrig och smutsig. En medlem skriver: "jag kan inte ens kolla på skiten utan att rysa". En annan: "ren jävla horror". 

Samtidigt i ett sammanträdesrum lägger reklamarna bakom filmen pannan i djupa veck. Vad var det som gick fel? Så inser de att det här var det bästa som kunde hända. De ska samarbeta – med fienden. 

I Verkligheten ikväll berättar Måns Mosesson historien om den utskrattade reklamen som visade sig bli en succé. Om framtidens reklam som du själv är med och skapar – utan att få betalt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".