Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Samhällsprogram i P4 Uppland Sveriges Radio som dyker ner i dagsaktuella ämnen i Uppland, Sverige och...
STUDIO UPPLAND

När musiken ska locka dig att konsumera mera

Publicerat måndag 16 april 2012 kl 13.45
Jake Benson: "Tempo är det viktigaste, inte genre"
(6:42 min)
Jake Benson och Oscar Mathlin framför ett musikuppdrag. Foto: Cathrin Reth/SR

Har du tänkt på hur du påverkas av musik när du är ute och handlar eller tar en kopp kaffe? Det finns nämligen de som tänkt ut hur det ska låta i en butik klockan sju en morgon, och om du som kund ska gå runt och titta eller handla snabbt och sedan gå vidare. Uppsalaföretaget Royal Streaming skräddarsyr musik för varumärken och butiker. Nu har företaget designat musiken - eller ljudupplevelsen - till en stor butikskedja och bakom står musikdesignern Jake Benson:

- Varje märke har en röst och kommunicerar med sina kunder, säger Jake Benson. Han menar att musiken visst kan vara ett sätt att manipulera oss konsumenter att handla, men att manipulation samtidigt är ett uråldrigt fenomen:

- Att använda musik för att skapa en känsla inget nytt. Även den mest primitiva stam slår på en trumma för att få folk att göra saker som att exempelvis dansa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".