Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kungligt bröllop lönsamt för tidningarna

Publicerat onsdag 25 februari 2009 kl 06.04
Tiden fram till bröllopet kan bli ett uppsving för papperstidningen. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Kronprinsessan Victorias förestående bröllop med Daniel Westling har blivit en stor nyhet runt om i världen. För vissa veckotidningar och kvällstidningarna, som brottas med vikande upplagor, har bröllopet en stor positiv ekonomisk betydelse, säger Karl-Erik Gustafsson, professor i medieekonomi.

– Att det kan vara en injektion och bromsa upp upplagenedgången, det är alldeles klart. För de här tidningarna är det så att de tjänar sina mesta pengar på lösnummerförsäljningen så det blir klirr i kassan på en gång, säger Karl-Erik Gustafsson.

Så bröllopet är något som kan motverka den här nedåtgående trenden för upplagorna?

– Det kan bli en uppbromsning. Om det sedan räcker för att ta en trend uppåt är inte säkert eftersom det ska bli en fortsättning också. Men att det kan bromsa upp är jag alldeles övertygad om.

Karl-Erik Gustafsson säger att det svårt att med hjälp av statistik bedöma hur stor effekten verkligen blir eftersom mediemarknaden har förändrats dramatiskt de senaste åren. När kungen och drottningen gifte sig för snart 33 år sedan fanns varken internet eller kommersiella tevekanaler. I dag är konkurrensen mellan olika medieformer betydligt hårdare. Men bröllopet mellan kronprinsessan och den blivande prinsen - och tiden fram till dess - kan betyda ett uppsving för papperstidningen, tror Gustafsson.

Expressen räknar inte med att avslöjandet igår ledde till en dramatisk ökning av upplagan, 10-15 procent mer än en vanlig tisdag i februari, enligt tidningens vd Bengt Ottosson. Men han ser fler möjligheter att tjäna pengar fram till sommaren 2010 då bröllopet ska äga rum.

– Den stora möjliga effekten kan komma under senvåren och försommaren nästa år. Då kan man, tror jag, bedöma om det finns en potential både upplagemässigt och möjligen också annonsmässigt, säger Bengt Ottosson.

Enligt Karl-Erik Gustafsson är det också betydelsefullt för tidningarna att det är en händelse som tolkas som positiv i de breda folklagren - en allmän stämningshöjare i den dystra konjunkturen.

Men någon större effekt på reklaminvesteringarna tror han inte att bröllopet kommer att bli. Reklamköparna och annonsörerna kommer inte att lägga ner särskilt mycket mer pengar än vad de annars skulle gjort. Så medierna ska inte räkna med ökade reklamintäkter.

– Det tror jag inte att man kommer att få se för reklammarknaden är betydligt svårare att aktivera med den här typen av händelser, säger Karl-Erik Gustafsson.

Robert Sennerdal
robert.sennerdahl@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".