Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
I P4 Sörmland hör du det senaste som händer i länet. Du får aktuella intervjuer, trafik och väder blandat...

Stevie - ett geni på de svagas sida

Publicerat måndag 13 juni 2005 kl 07.17

Det finns några få artister inom pop- och rockmusiken som har haft en avgörande roll och påverkat populärmusiken på ett avgörande sätt. Han har beskrivits som ett geni och ett underbarn, en gigant på de många instrument han behärskar. Han är en amerikansk sångare, som föddes blind, en låtskrivare och multiinstrumentalist, som höjde synthesizerns status på 70-talet.  Han har skrivit allt från de svartas kamp för rättvisa, om rasism och sociala orättvisa till mer lättsmälta låtar om olycklig kärlek.

Inspirerad av Ray Charles och med stor passion för olika sorters musik, soul, r&b, funk, rock’n’roll, pop och jazz paketerade denna ovanligt stora talang sina tankar och idéer i en alldeles egen musikalisk form, Steveland Morris, mer känd som Stevie Wonder.

Han upptäcktes av Ronnie White i gruppen The Miracles, en av skivbolaget Tamla Motowns många grupper. Han var då tio år gammal. Ronnie White ordnade en spelning för bolagets grundare Berry Gordy, som omedelbart skrev skivkontrakt med Stevie Wonder, som hade börjat i kyrkokören och kunde spela piano, trummor och munspel.

Under 60-talet blev han ”Little Stevie Wonder”, som vid 12 års ålder spelade in sin första singel. Hitfabriken Motown spottade ur sig hitsinglar under 60-talet och Stevie Wonder gjorde milstolpar som ”Fingertips”, ”Uptight” och ”For once in my life”.

Under 70-talet blev han mer självständig och personlig och fick kontroll över sin egen produktion. Han skapade flera LP-skivotr som av kritiker anses vara några av de bästa skivproduktioner som har gjorts någonsin.

”Music of my mind” och ”Innervisions” var några av de första skivorna i början av 70-talet. Keyboard och synthesizers dominerade.

1976 kom skivan som han jobbade med i två år, ”Songs in the key of life”, som av kritikerna beskrivit som hans mästerverk och en av de bästa skivorna som har gjorts.

Han exprimenterade med sina syntar och skapade ett alldeles eget sound. Han gjorde komplicerade arrangemang, vackra och känslomässiga melodier. Låtar som ”Superstition”, ”You are the sunshine of my life” och ”Living for the city” är några klassiska verk.

Under 80-talet gjorde Stevie Wonder skivor som var av vanlig popmusik, sjöng duet med Paul McCartney i ”Ebony and ivory” och skapade vad som kom att bli hans mest säljande singel någonsin, ”I just call to say I love you”, enkel, lättsmält, men konstnärligt långt ifrån 70-talets skivor och inte något som gick hem hos kritikerna. Sedan blev det filmmusik och både risade och rosade skivor under resten av 80- och 90-talet.

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".