Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2010. Om mänskliga rättigheter och funktionsnedsättning. Sändes 2010

Utbildad lärare utestängd från skolan

Publicerat fredag 8 januari 2010 kl 14.05
1 av 2
Johan Bredberg är utbildad gymnasielärare. Men ibland har han nekats att komma på anställningsintervju - han kommer helt enkelt inte in i skolbyggnaden.
Johan Bredberg rekar bästa restaurangerna och hotellen för som använder rullstol i Thailand. Med på bilden finns även Rickard Bergman.
2 av 2
Johan Bredberg rekar bästa restaurangerna och hotellen för som använder rullstol i Thailand. Med på bilden finns även Rickard Bergman.

Johan Bredberg är utbildad gymnasielärare och har sökt ett trettiotal lärarjobb utan resultat. I de fall han nämnt i ansökan att han sitter i rullstol har han inte kallats på intervju. När han i ansökan låtit bli att nämna rullstolen och blivit kallad sa de att han inte behövde komma då han berättade om sin situation. Trots politiska mål om tillgänglighet för alla skulle Johan inte ens kunnat komma in på de skolor han kallats på intervju till för de saknade rullstolsramp...

Johan Bredberg är 33 år, med en lång meritlista: ekonomisk linje på gymnasiet, datakunskap, webbmaster, på ungdomsförbund, jobb och praktik på olika skolor, kurser i psykologi m.m. och en examen som gymnasielärare från lärarhögskolan i Jönköping.

Hans jobbansökan finns i två varianter: En där han nämner att han sitter i rullstol till följd av en cp-skada och en där han inte nämner det.

–  Anledningen till det är att jag upptäckt att jag har större chans att komma på intervju om jag inte nämner det i ansökan, säger Johan.

Han är medveten om att han tänjer på normerna för vem som ska anses vara lämplig som gymnasielärare. Han har en cp-skada och pratar otydlig. Men det är inte talet skolledningarna valt att ge sig på när de inte kallat honom till intervju Flera skolor har däremot hänvisat till att han inte ta sig in i lokalerna. De har ingen rullstolsramp och inga hissar. 

Värst var det den gången rektor i princip slängde luren i örat på honom precis innan han skulle komma till en anställningsintervju. När Johan sa jag använder rullstol sa han: Då vet jag det. Då behöver du inte komma. Jobbet var ett vikariat på 25 procent som medielärare. Johan var den enda sökande med rätt behörighet. Jobbet gick till en utan behörighet. Det fallet gick till diskrimineringsombudsmannen och slutade med förlikning. En av Johans personliga assistenter hörde hela samtalet och Johan fick 55 000 kronor i skadestånd. Fördomarna om vad Johan klarar av eller inte mötte han redan under lärarutbildningen. Klasskamraterna som kände honom visste vad han gick för och stöttade honom, men det var svårare att nå kollegorna i lärarrummet

– Det jag kommer ihåg mest från praktiken var reaktionerna i lärarrummet. Jag fick känslan av de inte tog mej på allvar, berättar Johan.

Men trots att vissa av lärarna hade förutfattade om Johan var det få som sa det direkt till honom. I stället fick han höra deras åsikter  från klasskompisarna som gjorde praktik på samma skola. Som den gången en manlig lärare var av åsikten att Johan inte var lämpad som gymnasielärare efter som han inte kunde springa efter eleverna.

– Men då frågade jag mig: Jag är utbildad gymnasielärare. Ska alltså jobba på gymnasiet. Hur ofta springer man efter gymnasieelever?

Hittills har Johan Bredbergs personliga livserfarenheter inte räknats som någon speciell merit när han sökt jobb. Nu har han lagt lärarambitionerna på is. Han är på väg till Thailand. Tillsammans med sin vän och personliga assistent Mikaela Lusth har Johan startat ett företag som riktar sig till personer med rörelsehinder som vill resa på egen hand. Han fick idén när han luffade runt i Australien på egen hand med hjälp av en suverän guidebok  som pekade ut vilka restauranger och klubbar som var bäst när man använder rullstol. Nu ska Johan göra det samma i Thailand.

Johan har inte helt gett upp drömmen om en dag att stå inför en egen klass . Han är van att bli f ifråga satt så som man blir när man tar sig för något ingen annan gjort, som att bli Jönköpings första lärare med cp-skada. Det är inte bara jobbigt att vara först det ger också en kick att visa andra att det går.

Reporter Ulrika Bergqvist

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".