Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Radioshow på morgonen i P4 Uppland Sveriges Radio. Nyheter, aktuella gäster och samtalsämnen.
p4 morgon uppland

Vårmodet på gatorna i dag tog form för två år sen

Uppdaterat tisdag 10 april 2012 kl 10.30
Publicerat tisdag 10 april 2012 kl 10.30
En trend går från modeanalytiker till designers och genom bloggare innan den når oss
(7:28 min)
Journaliststudenten Josefin Dahlberg, som står framför NK:s vårliga skyltfönster, har i ett projekt försökt svara på frågan: Hur skapas trender? Foto: Klara Klintbo Skilje/SR

Vårjackan och solglasögonen har plockats fram. Månadsmagasinen är fulla av modereportage och rön om vårens hetaste trender. P4 Morgon har gjort en vårmodespaning i Uppsala city och träffat studenten Josefin Dahlberg som i ett projektarbete försökt besvara frågan: Hur skapas trender?

Josefin Dahlberg är en modeintresserad journaliststudent från Södertörns högskola som ville ta reda på vad hur trender egentligen skapas och fungerar. För att finna svar intervjuade hon modebloggare, redaktörer, trendanalytiker på Svenska moderådet och modeforskare.

Hon har kommit fram till att influenser till trender kan komma från alla håll och kanter. Men om man vill ge en förenklad bild av trenders rötter kan man säga att en trend börjar växa fram hos modeanalytiker, till exempel hos Svenska moderådet, för att plockas upp av designers och sedan filtreras genom bloggare innan de når oss som är lite lagom modeintresserade. Modeanalytiker ska helst kunna se in i framtiden och på Svenska moderådet jobbar de just nu för fullt upp med vårmodet 2014.

Men trender följer givetvis inte alltid ett tydligt mönster. Ibland skapas de av en slump. En cool och/eller känd person som har på sig något speciellt som sedan sprids som en löpeld över nätet och världen. Vi minns väl alla tofsen mitt på huvet som plötsligt fanns på alla unga kvinnors huvuden. Det var efter att popartisten Lykke Li haft just en sådan tofs.

Förutom modebloggares nya, stora makt ocn internets snabba spridning av modebilder så fick Josefin Dahlberg upp ögonen för en annan tydlig utveckling inom modevärlden. Eftersom modeplagg nu säljs till lågpris är det inte bara de rika som kan unna sig att vara trendiga utan mode är tillgängligt för alla. Mode har således blivit mer demokratiskt. Den nya tillgången till trendiga kläder har emellertid lett till att ett "slit och släng"-beteende har blivit vanligare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".