Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..

Konjunkturen sätter flyget under press

Publicerat fredag 22 maj 2009 kl 16.25
Gjorde rekordstor förlust.

Det är inte bara skandinaviska flygbolaget SAS som har problem med lönsamheten. SAS gjorde ju en förlust på en miljard kronor för första kvartalet. I dag redovisar brittiska British Airways den största förlusten i bolagets historia.

– Vi är ett globalt företag som opererar över hela världen och resultatet återspeglar det dystra ekonomiska läget, sa en bekymrad vd Willie Walsh när han intervjuades i BBC.

British Airways är Europas tredje största flygbolag mätt i passagerarantal och bolaget gick med 401 miljoner pund i förlust första kvartalet.

Räknat på en pundkurs kring 12 kronor motsvarar det 4,8 miljarder kronor. Det är den största förlusten för bolaget sedan privatiseringen 1987.

Samma kvartal 2008 gick British Airways med 922 miljoner pund i vinst.

Och vd Willie Walsh säger att flygindustrin står inför de största problemen hittills och att det knappast är någon vändning i sikte nästa år.

Han får stöd av en rapport från branschens internationella samarbetsorgan Iata som i en prognos förutspår en sammanlagd förlust för branschen i år på 4,7 miljarder dollar, motsvarande 35 miljarder kronor på en dollarkurs kring 7,50.

Iata skriver ner prognosen kraftigt från den senaste prognosen i december då organisationen trodde på en förlust kring 2,5 miljarder dollar.

Enligt Iata är nedgången i flygindustrin kraftigare nu än den blev efter terrorattacken i USA den 11 september 2001.

Ändå tycks 2009 blir mindre dåligt än 2008 då flygbranschen sammanlagt gjorde en förlust på 8,5 miljarder dollar, nästan 64 miljarder kronor.

Det är förra årets rekordhöga råoljepris som pressade upp priset på flygfotogen och som fortsätter att kasta sin skugga över flygbolagens resultat i år trots att råoljan är betydligt billigare nu.

Mellan 30 och 40 procent av intäkterna går till bränsleräkningen för de flesta bolag. Och när passagerarna också sviker i lågkonjunkturen blir ekvationen svår att få ihop helt enkelt.

Inte ens premiumpassagerarna, som både British Airways och SAS till exempel försöker locka, tycks intresserade. Businessklass- och förstaklassresenärerna gick ner med 13 procent för British Airways.

Även lågprisflygbolag som Ryanair och Easyjet går med förlust.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Flygets förluster

Förlust per region
(Undantag Nordamerika)

Europe - $1bn
Asia-Pacific - $1,7bn
North America - $100m profit
Latin America - $600m
Africa - $600m
Middle East - $900m

KÄLLA: Iata mars 2009

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".