Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..

Fiat drar sig ur förhandlingarna om Opel

Publicerat fredag 29 maj 2009 kl 11.54
Fiats beslut är ett bakslag för den tyska regeringen. Foto: Thomas Kienzle/Scanpix.

Uppdaterad: 14:28
I eftermiddag hade den tyska regeringen planerat fortsatta krissamtal för att rädda Opel, som hotas att dras med i ägaren amerikanska GM:s konkurs. Nu är det osäkert om mötet blir av, sedan en av de möjliga köparna, italienska Fiat, på förmiddagen förklarat att företaget inte tänker delta i dagens möte i Berlin.

Fiat har lagt ett slutbud på Opel och det gäller fortfarande. Men någon förhandlingsmån finns inte, är beskedet i ett pressmeddelande från Turin nu på förmiddagen.

Och i det som mest liknar ett pokerspel i Berlin just nu finns också uppgifter att även Fiats konkurrent, bildelstillverkaren Magna, tänker utebli från det utlysta mötet nu i eftermiddag.

Det kan betyda att den tyska regeringen nu är på väg att förlora i sin kamp mot klockan. Den vill att ett tillfälligt, statligt stött förvaltningsbolag ska ta över europeiska Opel när GM går i konkurs, vilket kan ske på söndag. Utan den här nya, provisoriska ägaren klarar Opel inte många dagars produktion.

Vad Fiat och Magna åtminstone hittills visat intresse för, är att ta över Opel på längre sikt, när den akuta räddningen är avklarad. Och där är den tyska regeringen beredd att satsa ytterligare statliga pengar i lånegarantier till den som tar över.

Rekommendationen om det ska bli Fiat eller Magna har den tyska regeringen velat bli klar med redan ikväll, för att försöka kratsa ut kastanjen Opel från GM:s konkursglöd.

Men General Motors har visat sig vara en oberäknelig motpart i förhandlingarna. Häromnatten, i den första rundan här i Berlin, kom företaget med nya krav på statliga tyska pengar under pågående förhandlingar. GM har en press på sig hemifrån att inte släppa den europeiska delen alltför billigt.

Att det nu blivit sådan tidspress i försöken att rädda Opel är delvis den tyska regeringens eget fel, säger en av de ledande tyska bilexperterna, Ferdinand Dudenhöffer.

– Regeringen har väntat för länge med att ta upp samtalen med de tänkbara investerarna, säger han.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".