Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..

General Motors reser sig ur konkursaskan

Publicerat fredag 10 juli 2009 kl 15.30
Hendersons presskonferens.

Uppdaterad: 16:00
Den amerikanska fordonstillverkaren General Motors, som äger Saab Automobile, får lämna konkursförfarandet. Beskedet lämnades vid en presskonferens som i idag har hållits vid GM:s huvudkontor i USA.

Överraskningen ligger i att det har gått så snabbt för GM att likt fågel Fenix resa sig ur askan och återuppstå i ny skepnad.

När GM, som en gång var världens största företag, den 1 juni gick in i konkursförfarandet troddes det allmänt att det skulle ta mellan 60 och 90 dagar att rekonstruera bolaget. Många ansåg till och med att GM skulle bli kvar under konkursförvaltning enligt kapitel 11 i åratal framåt.

Nu har det gått 40 dagar bara och det nya GM får en ny chans, den här gången majoritetsägt av den amerikanska staten, med 61 procent och resterande 39 procent ägda av facket och den kanadensiska regeringen och vad som är kvar av gamla hårt prövade osäkra fordringsägare.

GM, som firade 100-årsjubileum i september 2008, har gått med 82 miljarder dollar i förlust de senaste fyra åren. Det motsvarar 672 miljarder kronor.

Nya GM består av det som återstår när olönsamma delar har skalats av. En del är gjort redan. Det viktigaste är att få skuldavskrivningar och statliga garantier och lån. Lånen uppges komma att betalas tillbaka senast 2015.

GM minskar antalet fabriker i USA från 47 till 34 och antalet anställda minskas från 91 000 till 64 000 på hemmaplan.

Märken som blir kvar är Cadillac och Chevrolet, Buick och GMC. Ett stort antal anställda, räknat i tiotusental, blir inte kvar.

Annat återstår, som att försöka hitta köpare till GM Europa, alltså Opel och Vauxhall och Saab Automobile. Budgivare finns, men ingenting är klart förrän det är klart.

Två amerikanska bilmärken har sålts. Saturn är klart medan kinesiska köpare av Hummer har börjat tveka.

En ödets ironi är det nog att GM just i dagarna redovisar en kraftig försäljningsuppgång på världens snabbast växande bilmarknad, Kina.

GM:s nedgång och fall, och återuppståndelse, får knappast betydelse för Saab, som ska säljas och som är under konkursförvaltning i svensk domstol.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".