Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..

Fortsatt vinst för Ryanair

Publicerat måndag 27 juli 2009 kl 13.08

Det irländska flygbolaget Ryanair går med vinst och ökar antalet passagerare. Det visar den kvartalsrapport som företaget presenterade i dag.

Erik Elmsäter är försäljnings- och marknadsansvarig för Ryanairs nordiska verksamhet och han förklarar resultatet.

– Vi har ökat vårt passagerarantal med 11 procent till 16,6 miljoner passagerare för det här kvartalet och den stora bakgrunden till det är att vi har sänkt biljettpriset med i snitt 13 procent.

Vilken roll spelar bränslepriserna?

– Ja, det var ju nästan 42 procent i kostandssänkningar på grund av bränslet så det är klart att vi har en lönsamhet till stor del tack vare det, säger Erik Elmsäter på Ryanair.

Under förra kvartalet gjorde Ryanair en vinst på 148 miljoner euro, omkring 1,6 miljarder kronor, antalet passagerare steg med 11 procent samtidigt som de sjunkande flygbränslepriserna alltså sjönk med hela 42 procent, i jämförelse med samma period förra året.

Men trots de goda resultaten säger Ryanair i sin rapport att intäkterna per passagerare kommer att minska under året och att vinsten kommer att ligga lägre än man hoppats och det fick företagets aktie att sjunka nära tio procent på Dublinbörsen i morse.

De hinder Erik Elmsäter ser för fortsatt tillväxt handlar om flygskatter och landningsavgifter på flygplatserna. I Storbritannien har de höjts och Ryanair därför flyttat verksamhet till länder med lägre kostnader.

År 2012 ska flyget in i EU:s utsläppshandel vilket är tänkt att göra det dyrare att släppa ut växthusgaser.

Men Erik Elmsäter är inte så orolig för det.

– Vi har ju den yngsta flygflottan i Europa så att vi har det grönaste och renaste miljöflygen i Europa. Så effekten för oss blir rimligtvis mycket lägre än exempelvis för SAS och andra konkurrenter som tenderar att ha lite äldre flygflottor, säger Erik Elmsäter.

Kristoffer Morén
kristoffer.moren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".