Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..
p1-morgon

Kaos i Berlins kollektivtrafik

Publicerat måndag 14 september 2009 kl 10.40
Foto: Gero Breloer/Scanpix

Här är det inte så lätt att ta sig någonstans längre, för lokaltrafiken har brutit samman. Det är bara en fjärdedel av de 650 tågen som normalt kör på Berlins S-bahn-nät, stadsjärnvägen, som är kvar i trafik.

Det är ingen liten trafikapparat som har säckat ihop. S-bahn i Berlin har över en miljon resenärer varje dag. Det finns 166 stationer, 55 mil spår. Nu får vi berlinare försöka ta oss dit vi måste på andra sätt än med S-bahn. Tunnelbanan och bussarna och spårvagnarna är knökfulla och försenade. Många som normalt åker kollektivt tar bilen i stället, så också gatorna är igenproppade.

Alla trafikanter är förbannade. Vi är många som fingrar på månadskorten för över 700 kronor och undrar vad vi får för pengarna. Det har pågått i snart en vecka, och vad värre är – det kommer att pågå ända fram över nyår om man ska tro de senaste försöken till förklaringar av de ansvariga.

Allt det här kommer bara ett par månader efter ett lika stort i S-bahntrafiken i juli. Då var tolv tåg på verkstad och nödtidtabell och kaos i Berlin. Då hade de plötsligt upptäckt massa hjulaxlar som var trasiga och måste bytas.

Den här gången är det bromsarna på tåget som inte fungerar. Allt verkar lika hastigt upptäckt som i somras. Informationen har varit väldigt knapp, men att det är allvarliga fel på bromsarna förstår man ju av att tre fjärdedelar av tågen måste tas ur trafik.

Efterhand har det ändå blivit klarare vad det handlar om. Av alla artiklar i Berlinpressen framgår att underhållet av tågen har misskötts. Och det tycks ha skett systematiskt på order uppifrån, men hur högt uppifrån vet vi inte än. Däremot vet vi att S-bahn under många år har stått under press från ägaren att sänka sina kostnader. Ägaren är den tyska motsvarigheten till SJ, Deutsche Bahn, som i sin tur är ägt av tyska staten.

Tågen har fått rulla, underhållet har skjutits upp, det finns till och med uppgifter om att underhållsprotokoll har blivit förfalskade i stor skala. På pappret har tågen vårdats, men inte i verkligheten.

Deutsche Bahn har just bytt ledning. Den förra fick gå sedan det blev känt att cheferna spionerade på de anställdas e-posttrafik. De nya cheferna pekar nu ut sina företrädare när det gäller ansvaret för det bristande underhållet av S-bahntågen i Berlin. Även åklagare har börjat intressera sig för de här, möjligen förfalskade, protokollen om tågvård som inte har ägt rum.

Nu måste kanske tusentals bromscylindrar tillverkas och vi berlinare måste leva med nödtidtabell till fram på vårkanten. Det är en omhuldad självbild här – att Berlin är en världsmetropol. Kanske är det så också? Åtminstone när tågen går.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".