Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..

Byråkrati fördröjer försäljningen av Volvo

Publicerat fredag 9 oktober 2009 kl 17.46

Att Fords planer på att sälja Volvo Personvagnar går långsamt och har dragit ut på tiden bottnar till stor i juridiska svårigheter. Den uppfattningen finns hos personer som Ekonomiekot har haft kontakt med och som finns nära försäljningsprocessen av Volvo.

Det är inte minst en rigorös juridisk och avtalsrättslig byråkrati i USA som har bidragit till att proceduren att frigöra Volvo från Ford har gått och går långsamt, och att i bland motstridiga uppgifter från både Ford och eventuella intresserade köpare i bland satt frågetecken om Ford i till slut avstår från att göra sig av med Volvo.

De tänkbara köparna som är kända är kinesiska Geely, de amerikanska intressenterna kring Crown och de svenska kring gruppen med namnet Jakob. De här tre är i grunden intresserade av att snabbt komma till skott, inte minst med tanke på att priset på Volvo PV är nedpressat efter ett par år med stora förluster och av att i stort hela branschen fortfarande präglas av en kris.

Samtidigt har det börjat komma tecken på att en vändning kan vara på väg. Senast i går antydde Volkswagen att det bolaget antagligen har det värsta bakom sig. En viss återhämtning i branschen kan även gynna ett högre pris för Volvo, vilket förstås intresserar Ford.

Själva juridiken kring en försäljning tycks alltså vara en bromskloss. Det kan gälla inte minst vid en affär med kinesiska Geely. Ett skäl är att det finns stora skillnader mellan kinesisk rättstradition och den anglosaxiska som är förknippad med USA och Ford.

Det göra det extra svårt och tidsödande med Geely att skriva avtal som tolkas entydigt kring patent- eller produktionsprocesser om det uppstår tvister och oenighet. Detta är något som kan vara ett något mindre problem för amerikanska Crown och möjligen även för den svenska intressenten Jakob.

Att få ihop tillräckligt med kapital för ett köp tycks i det sammanhanget vara ett mindre problem, men till det kommer också att Ford rimligen vinnlägger sig om att en affär inte ska skada varunamnet, varken för Volvo eller i synnerhet för Ford själv. En sådan risk kan rent av göra att Ford avstår från affär och väljer att behålla Volvo ett varv till.

Christer Hillbom
christer.hillbom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".