Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios omfattande utrikesbevakning samlad på ett ställe - reportage, nyhetsinslag, analyser,..
Ekonomiekot

Åter tänt i MG:s fabrik i Longbridge

Publicerat tisdag 26 januari 2010 kl 18.00
Marknadsdirektör Guy Jones i MG:s monteringshall

För fem år sedan gick MG Rover i konkurs och efter hundra år av biltillverkning blev det helt tyst på det jättelika fabriksområdet i Longbridge utanför Birmingham. Efter tre år började det dock byggas bilar igen i liten skala.

Produktionen ska växa betydligt säger MG:s marknadsdirektör Guy Jones som visar runt i den stora monteringshallen.

Det är helt öde i den stora hallen. Inga arbetare, inga bilar, men Guy Jones har nog en annan bild inför sitt inre för han pekar och säger att på det bandet ska vi montera de små sportbilarna och därborta den större personbilsmodell som ska lanseras senare i år.

I slutet av året kommer det att se helt annorlunda ut, säger marknadschefen Guy Jones.

Just nu ligger all produktion nere men det har tillverkats några hundra sportbilar här sedan produktionen återvände hit för ett och ett halvt år sedan.

Det var nog inte många som trodde att det skulle skruvas ihop några fler bilar i den här mer än hundraåriga bilfabriken vid konkursen för fem år sedan.

Några privata affärsmän hade då kastat in handduken. Efter att ha fått köpa MG Rover av BMW för endast tio pund och fått fördelaktiga miljardlån lämnade de ett företag med miljardskulder.

Själva hade de tjänat 500 miljoner kronor på fem år.

Över 6 000 blev arbetslösa och bitterheten var stor i staden Longbridge som under så många år hade varit helt beroende av biltillverkningen, säger John Boyce, truckförare på fabriken i tolv år.

MG Rovers konkursbo togs över av kinesiska Shanghai Automotive och produktionen flyttades till Kina och bilarna såldes också framförallt på den kinesiska marknaden.

Sedan bestämdes det att satsa också på Europa och att öppna den här fabriken igen. Trots lägre löner i Kina så lönar det sig ändå i längden att ha tillverkningen nära marknaden, säger Guy Jones. 

Efter att ha åkt runt bland andra övergivna byggnader och folktomma asfaltplaner stannar vi till framför ett hus där det åtminstone lyser i entrén.

Efter att ha börjat tvivla på att det överhuvudtaget pågår någon verksamhet på den här anläggningen blir jag minst sagt förvånad när Guy Jones gläntar på en dörr inne i huset och jag ser över 200 personer som sitter där koncentrerade framför dataskärmar.

Guy Jones stänger snabbt igen dörren igen och berättar att det här är ingenjörer som sysslar med hemligheter, med utveckling av nya bilmodeller som både ska tillverkas här och på moderbolagets fabriker i Kina.

En av ingenjörerna, Ian Horton, med 43 år bakom sig på bilfabriken här i Longbridge, säger att det är en utmaning att nu på gamla dagar få kinesiska ägare.

Johan Prane, Longbridge
johan.prane@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".