Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Klotet testar iMiEV och Think

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 10.00
Mitsubishis elbil iMiEV. Foto: Johan Thorstenson SR

Tommy Rosenlind i Åkersberga skrev under blogginlägget "Mycket snack, mycket verkstad, men var är bilarna? och undrade: Hur får man värme i en el-bil? Om batterielen även ska räcka till någon form av el-värme i bilen, hur mycket reduceras då aktionsradien när det är 20 minusgrader ute?
Vi skickade ut vår bästa elbilsreporter Johan Thorstenson för att söka svar på den frågan, och en hel del annat också, för han stötte på ett projekt där energibolagen i Gävle och Sandviken lånar ut elbilar till testfamiljer för att se hur de fungerar i vardagen.

En av dem som fick köra hem från Valbo Köpcentrum med ett exemplar av den norska elbilen Thinkvar Lennart Lindgren. Han hade nappat på Gävle/Sandviken Energis projekt Shopping Circle, där energibolagen vill ta reda på hur man ska bygga om sin egen infrastruktur framöver.
Var man kommer att behöva sätta upp laddstolpar till exempel, säger Lars-Åke Skjöld som leder elbilsprojektet.

Fyra familjer får chansen den här omgången, och bilarna kostar 400 000 kronor styck i inköp. Att det blev just norska tvåsitsbilen Think beror på att det var den enda på svenska marknaden över huvud taget. Fast just nu finns inte ens den att köpa, eftersom produktionen har upphört i brist på pengar. Nu verkar det dock ha löst sig och förhoppningsvis ska man komma igång igen till hösten och det är många som väntar på att få en Think, berättar marknadschefen Richard Waitz.

Projektledaren Lars-Åke Skjöld har kört en Think under vintern och han säger att visst är det lite sämre räckvidd när det är många minusgrader.
Men mer än 10 mil, gott och väl, enligt Lars-Åke, jämfört med maxräckvidden på 18 mil. 
Just vid överlämnandet i Valbo av Think-bilarna, krockar en elbil med en personbil (en kinesisk som också är där och visar upp sig). Några officiella krocktester av Think har inte gjorts ännu, men Think-folket tror själva att den får tre eller möjligen fyra stjärnor i ett euro-ncap-test. Inte jättebra, men inte en katastrof heller.

En erfarenhet som Lars-Åke Skjöld gjort är att Thinkbilarnas batterier mår bättre ju mer man använder dem. Sen har ju Think inte direkt fått några översvallande omdömen i motorpressen, men för att vara närmast en prototyp byggd i väldigt få exemplar av en liten tillverkare så är den helt okey. Körmässigt kan man väl jämföra den med de allra enklaste småbilarna på marknaden, även om den är rätt långsam och det viner en del från elmotorn. Och 18 mil på en laddning är väldigt bra för att vara en elbil, men snart får den konkurrens.

Nästa år kommer Mitsubishis elbil iMiEVut på den svenska marknaden. Den är större och har plats för fyra personer och kommer att kosta runt 300 000 kronor. Spontant så känns iMiEV väldigt mycket mer riktig bil än Think när jag provkör båda. Fast Think har fördelen med mycket längre räckvidd än iMiEV, som klarar drygt 14 mil blandad körning, Och Anders Erngren på Mitsubishi Sverige tycker att man bara ska räkna med 10 mil. Däremot kan iMiEV snabbladdas på 30 minuter om man har tillgång till en snabbladdstation. Så valet kan ändå bli svårt, även om det lutar åt iMiEV. Och så var det ju det här med vinteregenskaperna som Tommy Rosenlind undrade om på Klotets blogg.

Anders Erngren berättar att iMiEV har ett separat vattenburet uppvärmningssystem, en doppvärmare som värmer när man står och laddar bilen. Mitsubishi planerar dessutom att komplettera med något uppvärmningssytem som inte ska stjäla ström under körningen i kallt vinterklimat. Bo Normark som är VD för elkraftindustrins branschorganisation Power Circle och ledamot i IVA, tror att elbilar som ska klara många minusgrader kommer att utrustas med sprit eller bensindriven värmare.

Och byggs det nu snabbladdstolpar på löpande band vid stormarknader och på bensinstationer, så kanske att Kungliga Ingejörsvetenskapsakademiens mål i utredningen Vägval Energi (pdf), om 600 000 laddhybridbilar i Sverige till år 2020 kan uppnås? Enligt Bo Normark på IVA har vi redan 600 000 etanolbilar och det gick på 10 år. Eller vad tror du? Kommentera gärna.

Johan Thorstenson
johan.thorstenson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".