Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Carrotmob ger medvetna konsumenter makt.

Publicerat fredag 11 september 2009 kl 11.43

Och i morgonens twitterscanning hittade jag en tweet från svenska om den nya rörelsen Carrotmob. Idén är att konsumenter går samman för att stödja de företag som beter sig på ett sätt  konsumenterna gillar, och som gör de bästa produkterna. Företagen tävlar med varandra för att se vem som kan göra mest nytta och en stor " mobb" av konsumenter väljer sedan att belöna  det förtag de tycker gör mest för att förbättra världen -genom att köpa deras produkter. Låter ju enkelt och effektivt. Rolig instruktionsvideo har de i alla fall.

Påkan man också läsa om den första aktionen som gick ut på att stödja en kvartersbutik som vann tävlingen om vilken affär som kunde göra de största  energieffektiviseringarna. Där kan man också se en längre film om hur det gick till.

Johan Erlandsson påtipsar också om en artikel omi The Guardian. Tack för det!

Marie-Louise

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".