Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Jämtkrafts reklam för grön el är vilseledande enligt Konsumentverket

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 16.39

Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot elbolaget Jämtkraft för att stoppa en vilseledande reklamfilm. På TV och Internet uppmanas kunder välja el från specifika forsar, men filmen är inte inspelad vi de aktuella forsarna och visar inte på vattenkraftens miljökonsekvenser, enligt juristen Allem Tensaye på Konsumentverket.

En kanotist kämpar sig fram genom strida forsar, men inte vid de vattenkraftverk som nämns i reklamfilmen för grön el utan i bland annat Ristafallet, som är ett Natura 2000 område, skyddat för vattenkraftsutbyggnad.

Flera personer har anmält reklamen som visats under hösten och vintern på TV och Internet, eftersom den inte visar en riktig bild av hur växter och djur påverkas av vattenkraft. En av anmälarna är Christer Borg, ordförande i Älvräddarnas samorganisation

- Det är förstås jättebra att Konsumentverket gör den här bedömningen. Det här hoppas jag blir ett rättesnöre för andra företag som sysslar med vattenkraft, eftersom de generellt är dåliga på att visa miljökonsekvenserna av sin verksamhet. 

Christer som driver bloggenhar tidigare varit med i en av Klotets , och var också den som tipsade oss om den undersökning som Martin Falklind på tidningen Fiskejournalen gjorde i höstas om hur det egentligen ser ut där Jämtkraft producerar sin vattenkraftsel. Fiskejournalens film har också kunnat ses på vår Facebook sida.

Konsumentverket skriver i sin bedömning att Jämtkrafts marknadsföring ger det felaktiga intrycket av att den el som produceras i bolagets vattenkraftverk inte påverkar omgivningen. Och fortsätter:

Konsumenter får idag anses vara mer miljömedvetna än tidigare, varför produktens inverkan på miljön är något som konsumenter tar i beaktande. På grund av det intryck som ges i marknadsföringen föreligger stor risk för att konsumenter vilseleds om produktens inverkan på miljön.

Nu har verket begärt in ett svar av Jämtkraft om de kommer att stoppa reklamfilmen som verk och lova att inte göra liknande reklam framöver.

Nästa steg blir annars att utdöma vite eller ta upp fallet i Marknadsdomstolen. Men Håkan Roos, som är informationschef på Jämtkraft, anser inte att företaget gjort något fel.

- Syftet med reklamfilmen var att spela in i forsande vatten och visa på den kraft och energi som finns i vattnet och som Jämtkraft tar tillvara i sina vattenkraftverk. Det har aldrig varit vår mening att vilseleda någon. Vi har tvärtom fått in många positiva reaktioner på filmen.

Pratbubblan som numer täcker reklamfilmen under de första 15 sekunderna har tillkommit sedan kritiken mot företagets marknadsföring växt. I onsdagens Klotet ställer vi bland annat frågan om så kallad greenwashing är en ökande trend inom svensk reklam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".