Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Vattenfall tog grönmålarpriset Climate Greenwash Award 2009

Publicerat onsdag 20 januari 2010 kl 15.14
1 av 2
2 av 2
Lars Jonsson med Vetenskapsradions ugglemaskot

Allt fler svenska företag använder sig gärna av miljöargument i reklam och PR-kampanjer, i takt med att fler konsumenter efterfrågar produkter som är bra för miljön. Frågan är bara hur mycket täckning de har för att framställa sig som miljövänliga. Förra året fick svenska Vattenfall priset som största grönmålaren av ett flertal miljöorganisationer som delar ut utmärkelsen. Bla jordens vänner, attack och climax. Men listan på företag som gärna framstår som miljövänligare än de är kan göras lång.

Vi har fått många tips om "greenwashing" - alltså när företag vill få oss att tro att de är mer bra för miljön än de egentligen är- både på bloggen och facebook. Ett av dem var alltså Jämtkrafts reklam för grön el som Konsumentverket anser vara vilseledande eftersom den ger det felaktiga intrycket att den el som produceras i bolagets vattenkraftverk inte påverkar omgivningen.

, konsult i miljökommunikation med ett förflutet på Konsumentverket  var med och diskuterade den ökande greenwashingtrenden i dagens program.( Lyssna på samtalet med honom uppe till vänster på sidan .)

Jan Berntoft, är generalsekreterare i paraplyorganisationen som bland annat ger ut tidningen råd och rön och han anser att svensk reklam blivit allt mer gröntvättad.

- Vi tycker det är bra att företagen försöker vara miljövänliga. Men det finns ju väldigt många som går till överdrift och ibland till och med för konsumenterna bakom ljuset.

Konsumenter i Sverige ingår i den internationella konsumentorganisationen Consumers international som delar ut priset bad company award. 2009 vann bilföretaget Audi med motiveringen: att de i sin kampanj på TV och Internet framhäver att deras Audi A3 TDI, om den körs på miljödiesel, är lika miljövänlig som att cykla eller åka buss.

I princip alla företag försöker verka mer miljövänliga än de är, anser Cecilia Solér som forskar om hållbar marrknadsföring på Handelshögskolan i Göteborg

-Jag skulle säga att vi lever i ett greenwashed samhälle. Jag tror att de flesta företag pratar mer om vad de vill göra än vad de då faktiskt gör. Vi pratar väldigt mycket om klimat och hållbar utveckling idag och då vill företagen vara goda medborgare och använda såna här ord som att de verkar för hållbar utveckling. Men de gör fortfarande inte ett dugg mer än förr.

Den statliga energijätten har drivit flera kampanjer för att folk ska skriva på för klimatet och att andra företag också ska engagera sig mot den globala uppvärmningen. Samtidigt har Vattenfall gjort jätteinvesteringar och köpt upp mängder av kolkraftverk i Europa som tillsammans släpper ut en och en halv gång mer koldioxid än hela Sverige och bara en bråkdel av företagets investeringar de närmaste åren går till förnybar energi.

De dubbla budskapen gav 2009 Vattenfall priset Climate greenwash award av ett flertal miljöorganisationer som jordens vänner, attack, climax

Men Vattenfalls VD Lars G Josefsson tycker att han är missförstådd, att satsningar på kol på sikt kan leda till bolagets mål att vara koldioxidneutrala år 2050, tack vare satsningarna på CCS-teknik där man avskiljer koldioxiden ur kolröken och i framtiden ska pumpa ned den i underjorden:

- det är bättre att vi driver kolkraftverken och ser till att de får CCS tekniken och att vi på det sätte kommer framåt. De finns ingen motsättning i detta och ett lösande av klimatproblemet säger Lars G Josefsson.  

Vattenfalls alla kolkraftverk ska alltså på sikt sluta släppa ut koldioxiden i luften, fast det lär dröja innan tekniken är mogen, och tid har vi, eller också inte, om jag nu förstår Lars G Josefsson, rätt. Under tiden fortsätter Vattenfalls kampanj som klimat-räddare                                               

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".