Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Gastur i Stockholmsdjungeln

Publicerat måndag 25 januari 2010 kl 17.28
1 av 2
2 av 2

Michelle Ekman (ansvarig för fordonsgas på branchorganisationen Gasföreningen) tar mig med på en åktur i sin gasbil för att berätta om för- och nackdelar med att köra på gas. Det är förstås hennes jobb att framhålla allt det positiva. Som att fordonsgas släpper ut minst CO2 av alla biodrivmedel (bortsett från miljömärkt el), och inte heller en massa hälsovådliga partiklar eller kvävgas till skillnad från bensin och diesel. Men i Stockholm går det inte att komma runt det negativa som kommer när man ska tanka...

Vi kör till närmsta tankstället för fordonsgas i förhållande till Radiohuset, nämligen macken i Frihamnen. Michelle Ekman har kollat på en nätsida och vet att det kan vara gasbrist där, men eftersom det inte står någon skylt på pumpen att gasen skulle vara slut, så chansar vi. Och efter att hon har matat in sitt kort och matat maskinen med några hundralappar så kopplar hon på gasmunstycket på sin bil, men det kommer inte minsta pys. Typiskt, ingen gas. Michelle som kört gasbil i 2 år i Stockholm vet hur det är, ibland får man köra runt till flera mackar och sen köa för att få tanka.

På nästa mack vid Bilia i Solna finns det däremot gas. En stor leverans av biogas från Örebro har visst nått Stockholm. Fast det står några stackars miljötaxibilar före oss i kön som måste tanka gas för att få kalla sin miljötaxi, alla andra kan ju tanka bensin istället i den andra tanken om det kniper (vilket dock kostar 1 krona mer milen i runda slängar enligt Michelle). Men vi har tur, taxikillen före oss i kön svär och säger att det inte funkar att tanka hans bil med gas idag, och så får vi smita före i kön. Och här kan äntligen Michelle koppla på nippeln på bilen och spruta i 40 kubikmeter gas i tanken för 11.15 kr/m3.

Michelle berättare en hel del intressant under färden, som att det kan skilja flera kronor/m3 på fordonsgasen beroende på var man tankar i Sverige. Och att i Syd- och Västsverige råder ingen gasbrist, tack vare naturgasledningar och att man ligger åtminstone 4 år före Stockholm i utvecklingen - på det här området;.) I Norrland hittar man gasmackar i Boden, Skellefteå, Sundsvall och Östersund. Men enligt Michelle så ska det inte vara några problem, eftersom de flesta gasbilarna också har stora bensintankar att fylla ur. att Stockholm har sådan gasbrist beror enligt Michelle på att det varit en så våldsam tillväxt av biogasbilar i länet det senaste året (en femdubbling av antalet nyregistrerade gasbilar under 2009) så mackarna har inte hängt med, men till nästa år ska det visst byggas en ny gasanläggning i Skarpnäck.

Fordonsgasen i Sverige består av dels naturgas, dels biogas (i Stockholm ca 30/70). Biogasen görs ofta av rötat slam från reningsverken. Förr brände man detta metan som bildas av slammet, nu blir det till fordonsbränsle istället på vissa håll i alla fall. Michelle tror inte att biogasen kommer att räcka till i Sverige, med tanke på att allt fler köper gasbilar, som ensamt bränsle. Det lär behövas naturgasinblandning också. Men redan detta fossila bränsle ger 23 % mindre CO2 utsläpp än bensin och nyttigare avgaser.

På Onsdag öppnar vi telefonslussarna klockan 13.20 för att ni ska kunna ringa och ställa alla frågor ni har om biodrivmedel. Etanol, biogas eller el, vad är bäst? Svenska etanolfordon har släppt ut 20 miljoner ton mer koldioxid sen år 2000 jämfört med om de körts på bensin påstod en ny rapport. Stämmer det? Ska man alltså inte tanka E85 längre om man vill köra miljövänligt? Och hur bra är biogas i jämförelse? Är det förresten bättre att köpa en ny bränslesnål bil än att köra på med den gamla så länge den håller eller ska man konvertera till miljöbränsle? Hör vad Klotets experter, biobränsleforskaren Pål Börjesson från Lund och Jakob Lagercrantz från Gröna Bilister, svarar. Numret till telefonslussen är 018-17 41 50. Man kan även chatta efter programmet och få svar.

Vi hörs då

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".