Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Svensk etanol värre än bensin

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 10.46
1 av 2
2 av 2

I en rapport till Expertgruppen för Miljöstudier skrev Sören Wibe, professor i skogsekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå, förra veckan att det svenska etanolprogrammet ökat utsläppen av koldioxid med ca 20 miljoner ton sen år 2000, jämfört med om motsvarande transportarbete utförts med bensin. I en intervju med Klotet förklarar han varför han anser att etanol inte är ett klimatvänligt bränsle annat än på väldigt lång sikt.

– (Klotet) Hur kan det komma sig att du gör en så annorlunda bedömning av fordonsetanolens effekter än till exempel biodrivmedelsforskaren Pål Börjesson vid Lunds universitet?

– (Wibe) Jag utgår från de senaste studierna i de allra mest välrenommerade vetenskapliga tidskrifterna, som Science, samt de senaste rapporterna från OECD, FAO och EU-kommissionen. Det finns oerhört många siffror som virvlar i luften, och det stora spannet återspeglar de starka intressen som är involverade men också en vetenskaplig utveckling där de senaste rapporterna tagit med fler effekter.

– (Klotet) Vilka effekter då?

– (Wibe) För att framställa etanol så behöver man odla upp ny mark någonstans i världen. Det leder till stora utsläpp av växthusgaser som koldioxid och lustgas som kommer från konstgödslingen av de här markerna. Det här är en engångseffekt som uppkommer i början. Sen när sockerrören eller spannmålen odlas och omvandlas till etanol så är det fullständigt klart att det leder till mindre växthusgasutsläpp än vad bensin gör. Men räknar du in de här utsläppen vid nyodling så tar det 50-60 år innan etanolens minskade växthusgasutsläpp överväger nyttan att köra på bensin. Dessutom om du odlar upp mark i Brasilien med sockerrör för etanol, så blir det mer ont om betesmark och slutar inte sällan med att regnskog skövlas.

– (Klotet) men den svenska etanolen från spannmål ger väl ingen regnskogsskövling? Vi har ju fortfarande mycket mark i träda? Och den Brasilianska sockerrörsetanolen som vi importerar till E85 har ju kontrollerats och certifierats?

– (Wibe) Jo men om mark får ligga i träda så binder den mer koldioxid än om den uppodlas och det är dessutom omöjligt att hitta tillförlitlig handelsstatistik så att det går att spåra vilken sorts etanol som vi tankar i Sverige. Vi importerar 400 000 kubikmeter etanol från Brasilien via omlastningshamnen i Rotterdam, men exporterar samtidigt 100 000 ton. Varför och vad det är för etanol kan ingen säga. Därför har jag räknat på ett medelvärde av världens etanolproduktion i min rapport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".