Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Etanol, biogas eller el, vad är bäst?

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 12.57

Klotets lyssnare/läsare ställde många frågor till biobränsleforskaren Pål Börjesson och Jakob Lagercrantz från Gröna Bilister i en chatt 27/1 2010.

moderator:Välkomna till Klotets chatt. Vi håller på i 45 minuter och försöker besvara så många som vi hinner. Klotet
Jakob Lagercrantz:Hej Gustav, du har alldeles rätt att vi gärna fastnar i den "perfekta " lösningen. Klart är att vi kommer att behöva en mångfald lösningar. Markfrågan är viktig, skall vi klara att ersätta en del av oljan måste vi ta tag i de konflikterna direkt. Hej, jakob
Gustav Landströ:Är inte det största problemet denna övertro på etanol och andra alternativa drivmedel som lösning på klimatproblematiken? Är inte det största problemet att vi kan tro att vi kan fortsätta våran livstil i Europa och USA där vårat välstånd bygger på utsugning av tredje världen? Har då inte Sören Wibe fullt rätt när han påpekar att markfrågan är viktig?
Magnus Billberg:I diskussionen som förts i SVD hänvisar Jacob Lagercrantz till en FN-rapport. Denna rapport uttrycker tydlig reservationer kring produktionen av etanol. Detta står i stark kontrast till den starkt positiva framtoning av etanol som Gröna bilister representerar.
Jakob Lagercrantz:Njae, den rapporten säger att om vi gör fel så blir det negativa konsekvenser. Om vi gör rätt blir det positiva konsekvenser. UNEP gör helt rätt, belyser risker och möjligheter. Sedan är det upp till oss att ställa rätt krav. Gröna bilister är teknikneutrala, men vi vill ha fram bra bränslen ur klimat och social synpunkt. Biogas är bäst, sedan etanol. Hej
Sebastian van d:Frågan är mycket intressant. Jag funderar dock mer om hur vi gemensamt kan minska förbrukningen. 1. Finns det möjligheter att öka effektiviteten av befintliga transportslag? 2. Borde vi på sikt byta till rälstransport eller andra mer effektiva transportslag än dagens bil(ar)transport? Soliga hälsningar, Sebastian
Pal Borjesson:Ja, det finns en stor möjlighet att öka effektiviteten, t ex genom elhybridbilar. Om biodrivmedel används i en effektiv elhybridbilar kan effektiviteten fördubblas idag och bli ännu bättre i framtiden. På detta sätt räcker mängden biodrivmedel mycket längre. Men detta räcker inte, vi måste åka ännu effektivare i framtiden och då blir spårbundna transporter ännu viktigare. Vi behöver både och!
Ulrica:Vi bor i Hälsingland och ska köpa bil. Vi kör inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med diesel. Ska vi välja diesel ändå eller vilket drivmedel rekommenderar ni? Tror ni att staten kommer att sänka skatten på diesel och höja på bensin?
Jakob Lagercrantz:Hej Ulrica, jag skulle tro att det kommer snarare att bli dyrare med diesel. Men, bilarna blir nu äntligen effektivare i snabb takt, så kostnaden blir neutral för er. Det bästa är dock att se över sitt resande. Kan man samordna, samåka eller avstå någon resa. jag bor själv på landet, så jag vet att det kan vara svårt, men alla försök är bra:-) Jakob
Anders G:Vilket bränsle fungerar bäst på fem årssikt? Bor i Göteborg och funderar på ny bil
Pal Borjesson:Fordonsgas och etanol är båda bra alternativ i Göteborg.
Göran:Det bästa är väl att fortsätta använda det fordon och bränsle man har? Utveckling och tillverkning av nya bilar måste ju ha en miljöpåverkan som ska med i kalkylen? Går det verkligen att visa att det är sämre att behålla sin bil än att köpa en miljöbil?
Jakob Lagercrantz:Hej Göran, det är faktiskt så att 90% av en bils livscykelutsläpp kommer från driftsfasen. Därför är det bättre att ersätta en äldre bil, om den nyare släpper ut mindre per mil. Går du över till biobränslen sparar du mellan 60 och 80% i koldioxidutsläpp. Bästa hälsningar, jakob
Henrik Kuitunen:Björn Gillsäter i Värmland planerar att starta en metanolfabrik och anser att metanol är bättre alternatil än t.ex. etanol - har han rätt?
Pal Borjesson:Metanol från skogsråvara ger en ännu större klimatnytta än etanol idag. En annan fördel är att man kan använde en biomassaresurs som är mycket stor, dvs skogsråvara. Parallellt med att etanolproduktionssystemen blir allt effektivare kommer också metanolproduktion att utvecklas.
Ann-Margret:hej! Det kom upp en fråga om värmen i bilen. Hur den skall produceras. Hur blir det en varm sommardag med 25-30 garder varmt? Kan man få kyla i bilen då?
Jakob Lagercrantz:Hej Ann-Margaret, värmen skapas normalt av bilens driftssystem, men man kan tänka sig motorvärmare (anslutna till elnätet) som hjälper till även i kupén. Normalt kan man skapa kyla med samma metod som man skapar värme, så det bör vara samma system. Jakob
lena Storlind:Varför görs inga el/gas-hybridbilar?
Pal Borjesson:I Sydkorea finns gas-elhybridbilar men dessa går tyvärr inte på export idag. Men det är bara en tidsfråga tills de kommer då detta är en jättebra lösning.
Anne-Lie Lindst:Hej! Här i Västerås producerar vi biogas av komposterade hushållsopor, vall och tar dessutom tillvara på gasen som bildas i reningsverket. Våra bussar drivs av gas, sopbilar, m.m. Det som blir över exporterar vi till Stockholm bl.a. Om stockholmarna skulle börja kompostera i samma omfattning som vi västeråsare, och dessutom byggde en biogasanläggning som den vi har på Gryta, skulle de inte ha någon brist på biogas. Påverka era politiker! Informera om de goda exemplen som finns! Det är valår i är! Kram!
Jakob Lagercrantz:Hej Anne-Lie, bra rutet. I Stockholm projekteras åtminstonde en anläggning. Å andra sidan, Västerås har en bra produkt ni säljer till Stockholm dyrt. Hej, Jakob
Lelle:Det finns ingen enkel lösning, vi behöver alla tillgängliga men ändå så måste vi minska vårtat engergianvändande. Alla dessa allternatvia bränslen verkar få en del till att tro att vi kan ersätta oljan och fortsätta som nu. Tyvärr så är verkligheten inte så. Vi måste ställa om vårat sammhälle till ett mer lokalt och gå ifrån den globala handlen. Det behöver inte vara negativt, vi skulle få mer jobb inom jordbruket, men även andra jobb skulle kunna "komma hem" från tex Kina. Vi står inför den största prövning människan någonsin stått inför och ingen verkar vilja ta upp detta??
Jakob Lagercrantz:Hej lelle, huvudet på spiken. Ångrar att jag inte fick sagt det tydligare. Det är vad det handlar om, det är en svår omställning, och vi måste alla hjälpas åt. Tack!
Vilhelm Nilsson:Hej. I diskussionen talade ni enbart om vad som kan drivas bilar efter att oljan blir för dyr, men ni säger ingen om vad vi ska använda för energi för att tillverka en bil. Som jag har förstått det behövs mer energi i tillverkningen av en bil och speciellt i form av olja, i plast, bildäck, tillverkning av metaller etc. Vart kommer den energin komma ifrån?
Jakob Lagercrantz:Hej Vilhelm, se svar tidigare. den meste energin går pt vid körning. Dock, alla bilföretagen har effektiviserat sina anläggningar idag. Hej
Jeppe Larsen:Vad tror ni om kombinationen elladdhybrid och biogasmotor för att uttnyttja den tillgängliga biogasen och batteriråvarorna maximalt? Är det något som kommer tro?
Jakob Lagercrantz:Absolut en bra lösning. En förbränningsmotor (liten) på biobränslen, och ett bra elpaket som räcker den sträcka vi brukar köra dagligen. Hej, jakob
Väino Vimberg:Se det globalt. vad är optimalt ur klimatsynpunkt för alla bilar i världen? Kan man förse alla bilar i världen med etanol eller biogas? Det skall alltså finnas tankställen för dessa över hela världen!
Pal Borjesson:Nej, vi kan inte ersätta all bensin och diesel med etanol och biogas. Men med allt effektivare fordonsteknik räcker våra bioråvaror längre. Det finns t ex mycket outnyttjad biomassa i form av restprodukter globalt sett inom jordbruk och skogsbruk som vi kan utnyttja för bla biodrivmedel så tankställen kommer nog att finns över världen men i regioner där förutsättningarna är bäst.
Ulrica:Vilken bränsle skulle ni välja om ni bodde i Hälsingland sett ur både ett miljö- och ekonomiskt perspektiv och med tanke på att man ska ha bilen i minst 5 år?
Jakob Lagercrantz:Hej Ulrika, beror lite på vilka behov du har. Skall du dra mycket tungt, satsa på en diesel, annars en etanolbil. Bästa hälsningar, Jakob
Mattias / Skjut:DN skrev så här i en artikel om alternativa bränslen; "urfadern Rudolf Diesel visade upp den allra första dieselmotorn i Paris år 1900 och använde jordnötsolja som bränsle." - Hur kostnadseffektivt har det visat sig vara med dylika alternativa bränslen (som ex. frityrolja), och varför utvecklas inte dessa tekniker mer?
Jakob Lagercrantz:Hej Mattias, det används mycket frityrdiesel i världen idag. Mycket i USA, en del i Norge även i Sverige. Lätt att göra om till diesel som är bra för motorn. Det handlar till syvende och sist om att det skall finnas tillräckligt utbud. Hej, jakob
Claes:Hej, Undrar hur långt det är kvar till den sk. 2:a generationens etanol?
Pal Borjesson:Den börjar komma på marknaden nu i vissa länder där halm utnyttjas. Då sker denna produktion i så kallade energikombinat där också el och värme produceras. Etanol från cellulosaråvara kommer också att börja tillverkas tillsammans med spannmål då detta ger mycket bättre etanolutbyte. Det kommer således att bli en glidande övergång från 1:a generationens etanol mot alltmer 2:a generationens etanol.
Vilhelm Nilsson:Hej igen. Tack för ert svar. Jag är nyfiken på vad ni gör i era liv för att ställa om till ett mer lågenergi samhälle där våra lösningar behöver komma från mer lokala håll. Hur ser ni en hållbar framtid i vårt land? Fler människor på landsbygden som odlar? Mindre bilkörning? Mer lokal tillverkning av produkter? Hur ställer ni om? Tack.
Jakob Lagercrantz:Jag kan bara svara för mig. Bor på landet. Har sol och pellets som uppvärmning. Komposterar det mesta som inte hönsen äter upp. Självklart källsorterar jag i många fraktioner. Till möten i Göteborg tar jag buss/cykel, och sedan pendeltåg. Det kan låta lite präktigt, men detta är inte en belastning. Att ta pendeltåg istället för bil är en förmån. Jag kan arbeta på tåget, maila och läsa. Det viktiga med din fråga är att om vi alla göra lite så betyder det tillsammans mycket. Hej
Anders:Hur mycket måste man bygga ut biogasproduktionen för att det ska räcka till? Kan det försörja en hel bilpark i Sverige?
Pal Borjesson:Biogas från restprodukter räcker till att ersätta cirka 10% av dagens bensin- och dieselanvändning. Sen kan man kombinera med energigrödor som t ex energigräs vilket ger ännu större produktion, men vi kommer aldrig att kunna ersätta all bensin och diesel.
Torsten Werner:Varför mäter man inte energiförbrukningen och koldioxidutsläppen på samma sätt? Rimligen skall både utsläppet av vad bränslet ger upphov till och den mängd energi som förbrukades för att producera bränslet läggas samman. Då får man ett mått som anger hur mycket som naturen belastas med. På motsvarande sätt kan ökningen av koldioxidutsläppen beräknas när primärenergimängden klarläggs.
Jakob Lagercrantz:Detta är en mycket aktuell fråga. Egentligen är det energiåtgången per färdad kilometer som är intressant, den skakll vara så låg som möjligt. Sedan ger det en bonus om koldioxiden är producerad av biologiskt material. Men visst kan det anges i samma enhet. Konsumentverket arbetade med en enerfgimärkning av bilar på EU nivå - men det har inte gått vidare. Bästa hälsningar, jakob
Joachim:När det gäller etanolbilar sade ni i programmet att det är ett linjärt samband mellan andelen etanol i bensinen och förbrukningen. Känner ni till någon undersökning som bekräftar detta?
Jakob Lagercrantz:Skam till sägandes. Inte rakt av. Etanolen har ju ett lägre energiinnehåll, men högre oktantal. Det gör att sambandet inte är lika enkelt som jag sa snabbt i radio. Kan mycket väl vara så att vissa blandningar är mer optimala. MEN det måste stämmas av mot bilen och dess it system. "fel" bränskle mot vad bilen förväntar sig ger dålig förbränning. Pratar gärna vidare med dig om detta - en intersant aspekt. Jakob
Jan-Olof Karlss:Dieselmotorer med "blandat" bränsle,diesel bara för att motorn skall gå när det finns gas tillgänglig, driften med gas (gengas har provats med gott resultat, utan tändstift), natur och biogas kan användas i mån av tillgång och marknadspris. Styrning av insprutningspumpen och gasblandare på befintlig motor. Vad händer nu?
Jakob Lagercrantz:Det finns flera projekt på gång med "dual fuel" för tunga fordon. Du tänder motorn på diesel och går över till gas. Tag kontakt med projektet iogas Väst i Göteborg. De vet mer. Jakob
Tom Södergren:Är det inte förenklat att säga att olja innebär 100% CO2-utsläpp medan biobränslen 0%? Kommer inte oljan ändå vara bränd om ett antal år? Om jag bränner olja nu, kommer det då vara likvärdigt med att bränna biobränsle i det långa loppet (förenklat uttryckt)... Den olja jag bränner kommer ju då inte kunna brännas om 50 år...
Pal Borjesson:Jo, vi räknar inte med att alla biobränslen ger 0% CO2-utsläpp, utan betraktar livscykelutsläppen som sker vid produktion och omvandling. Det är stor skillnad mellan olika biobränslen och hur de produceras, men om dessa aspekter har vi mycket god kunskap idag. När det gäller oljan måste vi kraftigt minska denna användning för att klara klimatmålen och här måste vi ta in tidsaspekten, dvs skulle vi fortsätta att öka oljeanvändningen idag ökar risken för klimateffekterna väsentligt.
Karl:För ett par år sen var det ett par studenter som gjorde en bil som drevs på vatten. Finns det något negativ miljöskadlig biprodukt som gör att det inte vore en bra ersättning för oljan? (när tekniken blir billig nog)
Jakob Lagercrantz:Härligt, en bil som drivs på vatten!? Kan det vara så att det är en vätgasbil, där man tar ut vätgas från vatten? Annars låter det omöjligt. Däremot vet jag att det finns haudralsystem där vatten ersätter olja. vet du mer om projektet?
Magnus Jansson:När man investerat i miljöbil så ändras skatter och parkeringsregler efter kort tid. Så nu har jag köpt en vanlig bensinbil istället. Varför finn det ingen kontinuitet?
Jakob Lagercrantz:Detta är ett jätteproblem. Våra regeringar (av olika färg) har gjort mycket bra genomåren, men nu är det ett stort vaccum. Vi vet att många förmåner gäller till slutet 2012, men sedan är det inte tydligt. Gröna Bilister driver denna fråga! Tag gärna kontakt med "din" politiker och fråga! jakob
Heino Åkerblad:Varför dog gasen ut som användes på 60-talet?
Jakob Lagercrantz:Hej heino, den gas du talar om är gasol (LPG). Den användes bland annat i ttaxi . Lite bättre miljöegenskaper än bensin, men fortfarande ett fossilt bränsle. Men du belyser en intressant fråga. det finns fortfarande en bittterhet hos många bilägare för att de "lurades" att köpa gasolbilar, och sedan försvann satsningen. Därför är det så viktigt att våra politiker tänker långsiktigt. Hej, jakob
Väino Vimberg:Det är de tunga transporterna (lastbilar) som förbrukar stor del bränsle och svarar för en avsevärd del av utsläppen. Är det inte vettigt att angripa problemet här (de fordon som körs mest). Inte är väl etanol och biogas någon lösning här?
Pal Borjesson:Helt rätt, tunga transporter är svårare att åtgärda än personbilar. Därför kommer vi sannolikt att använda fossila drivmedel längst för tunga transporter. Men det förekommer utveckling även här, t ex flytande biogas, dimetyleter (DME) från skogsråvara mm. Dessutom använder bussar i Sverige etanol. Etanol används också av lastbilar i Brasilien (Scania). Det börjar också utvecklas elhybridlösningar inom lastbilssektorn men här får vi inte lika stora effektiviseringsvinster som för personbilar.
Benny Nilsson:Gasbilar började redan 1964 -65 med gasol. Taxi brukade använda dem eftersom de inte betalade någon skatt. När för många började köra togs det bort pga minskade skatteintälter. Kommer det inte att bli likadant med biogas?
Jakob Lagercrantz:Hej benny, se svaret just innan:-)
Gösta Singstran:Sverige är full av skog. Vad talar MOT metanol som bränsle? Gösta Singstrand
Pal Borjesson:Inget, mer än det krävs riskkapital för att utveckla denna produktion och bygga kommersiella anläggningar. För att få kostnadseffektiv metanolproduktion krävs mycket stora anläggningar, vilket nu planeras i t ex Värmland.
Ann L-H:Naturligtvis är det vettigt att suga ut all energi man kan från biomassa, men varför blandar ni in klimathotet i diskussionen? Koldioxidhypotesen är obevisad och har i och med avslöjadena kring IPCC, alla olika climateGates, helt förlorat trovärdigheten. Klimathotet bygger på manipulerad forskning! J Lagerkrans även "ett fåtal forskare" visade sig kunna ha rätt. Ett program i vetenskapsradion måste bygga på vetenskap och inte ovederhäftig miljöpropaganda. Frågan är alltså varför fortsätter ni att focusera på klimatet i samband med biogaser? Bioenergi klarar sig utmärkts på egen hand och mår bäst utan att beblandas med ensidig propaganda.
Jakob Lagercrantz:Hej Ann, när det gäller klimathoten, så är enigheten nästan total. IPCC har sagt i princip samma sak sedan 1995. Sedan finns det en del misstag gjorda, men de försvinner i det enormt viktiga arbete IPCC gör. Detta är basen till vårt arbete att ersätta oljan i transportnäringen. Det finns inget enkelt sätt att göra det, ingen perfekt lösning. Men biogas, etanol och hybridlösningar är bra lösningar. Till det kommer att våra bilar måste bli energieffektivare. Till slut - låt oss se över vårt resande. Vi tar bilen av slentrian, inte av behov. Vi ser ett jätteskifte just nu, för första gången sedan 1940-talet är tågresandet rekordstort. Alla tågmatarlinjer till storstäderna ökar med 5-40%! Lycka till!
Jan Jansén:För etanolen utgår man ofta från att det finns tillräckligt med mat och odlingsmark i världen. Men om maten skall produceras utan fossilbränslen behövs 15-25% av marken för dess brukande, med biobränsledrivna och -producerade traktorer eller med dragdjur. Dessutom drivs matproduktionen idag med kvävegödsel framställt med mycken fossilenergi, efter oljan får vi räkna med väsentligt lägre nettoskördar. Är dessa fakta helt bortglömda i framtidstänkandet?
Pal Borjesson:Bra frågor. Nej, många studier bygger på att jordbrukssystemen ska drivas av förnybar energi och inte fossil. Ett sätt att klara detta är att utnyttja de restprodukter som fås vid odling och som utnyttjas väldigt lite idag. Även när man inkluderar ekologiska hänsyn och sparar halm mm för att bibehålla markens bördighet finns en stor potential. Vi kommer också att kunna producera kvävegödsel och biodrivmedel allt effektivare i framtiden med förgasningsteknik mm vilket minskar behovet av biomassa.
Pavel Czesak:Hur ska man hinna ladda en elbil vid en laddningsstolpe? Och är det inte svårt på vintern att stå stilla i 40 minuter och ladda?
Jakob Lagercrantz:Elbilarna som kommer idag klarar cirka 10-14 mil. Det är mer än våra normala behov (som är 4 mil per dag i genomsnitt). Då laddar du på natten (när elkonsumtionen är lägre!). Det bästa om du sklall längre sträckor är en laddhybrid, som har en liten förbränningmotor. Jakob
Karl:Det var vätgas de arbetade med, tyvärr vet jag inte mer om just det projektet. Stog i tidiningen bara att de var tvungna att tanka i en fontän.
Jakob Lagercrantz:Många vätgasprojekt har lagts ned, men visst finns en möjlighet. Produktionskostnaden är dock väldigt hög. Vi får önska dem lycka till,
Karl:Det stora problemet kommer alltid att vara konstnader. Även om vi helst vill ha saker närproducerat så kommer man inte undan att priset oftast är dyrare. T.ex det är billigare att fiska räkor i norra ishavet frysa ner dem frakta dem till polen för att skala och förpackas för att skickas vidare till Sverige för försäljning, än att de skickas till Sverige direkt för samma process.
Jakob Lagercrantz:Visst är det vansinningt. Öka transportkostnaderna så kommer de onödiga transporterna att försvinna!
Lisbeth Anderss:Jag har hört att elbilar är bäst för klimatet, men de är så dyra och med dålig räckvid (bor i glesbygd). Ska jag ändå behöva köpa en dyr och dålig bil för att skapa en marknad så min granne kan köpa en bra och billig elbil om några år?
Jakob Lagercrantz:Hej Lisbeth, ny utveckling kostar alltid, och elbilarna kommer att vara dyra ett tag till. Men 60% av alla nya bilar köps av företag och myndigheter, och ibland kan de av miljöskäl välja att satsa lite extre. När de kommer ut på marknaden som begagnade är de billigare. Men ge det tid, och köp en biobränslebil så länge. jakob
moderator:Nu stänger chatten om 2 minuter. Men Pål och Jakob har lovat försöka besvara några frågor som redan kommit in ytterligare. Tack alla ni som ställt intressnata frågor i vår chatt/ Klotet
Max:Varför ska vi tro ett enda dugg på vad Jacob L säger om etanolen? gröna Bilister tillhör ju själva etanollobbyn i Sverige - med Sekabs Per Cardsted som fd styremedlem å allt
Jakob Lagercrantz:Gå in på vår hemsida (www.gronabilister.se) och ta sedan ställning. Vi är teknikneutrala. Du ser vårt arbete på en rad olika områden. Stämmer att Per Carstedt, en ivrig etanolförespråkare, satt i vår styrelse ett år. Men vi har ivriga gasförespråkare och elbilsförespråkare i styrelsen. Jag tycker det är bra med starka viljor i en styrelse, sedan måste vi se till att vi förvaltar det program som vårt årsmöte godkänt. Så bedöm vad vi säger och gör, inte rykten du hört om oss.
tyge:Man bör i dessa sammanhabg ta reda på vem som finansierar forskaren. Att vi har etanolbilar har vi Lantbrukarnas lobbyverksamhet att tacka för Det enda vi kan hoppas på är att etanolbilarna kan drivas med metanol. Varför nonchalerar ni metanolen?
Pal Borjesson:Ja, detta är alltid en viktig fråga vid all forskning. Dagens spannmålsetanol är bra ur klimatsynpunkt och inte mycket sämre än metanol tack vare att vi använder etanolens biprodukter på ett bra bra sätt. Vi får ett proteinfoder som ersätter importerat sojamjöl från bla Brasilien vilket leder till en stor indirekt klimatnytta. Vi kan ersätta cirka 5% bensin med inhemsk spannmålsetanol och samtidigt ha full avsättning för detta proteinfoder. Metanol har en mycket större potential än spannmålsetanol då vi använder skogsråvara mm. Etanol kan också produceras från skogsråvara men med ett lägre utbyte men då får vi en annan biprodukt (lignin) som kan användas för el. och värmeproduktion. Den totala verkningsgraden för denna typ av energikombinat kan således också bli högt.
Jerker Torrång:Läste för ca 20 år sedan om en svingård som hade en förbränningsmotor som gick på rötad dynga, den drev en generator och spillvärmen användes att skynda på rötningen och ge värme inomhus. Vet ej hur det gick sedan! En annan fråga: Nedsotningen i atmosfären och nedfall på snö & is som smälter fortare äe väl värt att tänka på, oavsett biologiskt eller fossilt bränsle!
Jakob Lagercrantz:Din svingård gick säkert på biogas, rimligtvis rågas. Det har de flesta gårdar gjort genom åren. Nedsotning gör att snön absorberar med sol, och smälter fortare. Ja. Det är bara ett av problemen med nedsotning. Bästa hälsningar, Jakob
Gösta Singstran:Tack för svar. Varför i hela friden har inte metanol lanserats tidigare? Är det krafter som motarbetat?
Pal Borjesson:Det finns ingen tydlig aktör som driver på metanolutvecklingen (än). Skogsindustrin är t ex relativt avvaktande när det gäller biodrivmedel som metanol men här kommer sannolikt en förändring med tiden.
Per Svensson:Varför denna hysteri om andra bränslen än hederlig bensin? Många forsdkare tror ju inte alls att koldioxiden är farlig att släppa ut
Jakob Lagercrantz:Hej Per, de flesta forskare tror att situationen är mycket allvarlig, och det är därför så mycket arbete pågår för att ersätta oljan. Det är en strategisk vinst för det land som är snabbast på att hitta alternativ - det landet står bäst rustat för framtiden. Bästa hälsningar, Jakob
Jerker Torrång:Oavsett klimathot eller ej så bygger ju utveckling och framsteg på rätt hushållning med resurser materiella eller mänsklig belastning i form av arbete i lagom mängd. Det finns ju inget som tyder på att slöseri är bättre för miljön så bara det gör väl att man får tänka sig för!
Jakob Lagercrantz:Hej Jerker, du har helt rätt. Oavsett allt annat måste vi lära oss att vara effektivare med vår resursanvändning. Worldwatch institute kom just med en ny rapport om hur konsumtionssamhället leder oss i fördärvet. Och det är inte så svårt som många tror. Det handlar om att ta många små steg, och att vi gör det tillsammans. jakob
Väino Vimberg:Eftersom vi på vintern måste blanda in 25 % bensin i etanolen, så passar väl etanolen bäst på sydliga breddgrader, men det har inte blivit populärt i södra europa. Varför då?
Jakob Lagercrantz:Hej Väino, jag vet faktiskt inte. Det finns ett stort motstånd mot etanol i många länder. De första etanolsatsningar i södra Europa var ren jordbrukspolitik. Man gjorde bland annat etanol på överblivet vin. Det gav biobränslefrågan en stark jordbrukspolitisk vinkel, politiserade den. Många var kritiska mot den monokultur som satsning på raps skapade. Idag är gasen (mest naturgas) stor i många länder i Europa, men etanolen har ännu svårt att hävda sig. Jakob
Väino Vimberg:Vid tillverkning av etanol, så bränns sockerrören före skörd. Det ger upphov till sotpartiklar och man ser även vid tillverkningen sotpartiklar som släpps ut via skortstenar. Är inte det en stor fara för miljön? Den koldioxid som etanoltillverkningen i sig produceras räknas visst inte in vid etanoldrift i Sverige då utsläppen sker i Brasilien!
Pal Borjesson:I Brasilien sker både manuell skörd med bränning och maskinell skörd. Det är mycket viktigt att minska arbetsmiljöproblemen och detta sker alltmer i t ex Brasilien. De utsläpp som sker i Brasilien räknas med när vi räknar vilken miljönytta / miljöbelastning brasiliansk etanol har när vi använder denna i Sverige. Nu håller olika certifieringssystem på att utvecklas och då är dessa aspekter viktiga och krav kommer att ställas att produktionen inte innebär arbetsmiljöproblem och att biodrivmedlen alltid uppnår en tillräckligt stor klimatnytta.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".