Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

7 av 10 i Vauban lever utan bil

Publicerat onsdag 1 december 2010 kl 10.47
Reportage Vauban
(7:13 min)
1 av 7
Wolfgang Heinze med sonen Leo.
2 av 7
Några av Vaubans fåtal bilar samt spårvagnslinjen.
3 av 7
Arkitekten Wolfgang Heinze i Vauban.
4 av 7
Bilförbud på de flesta gatorna i Vauban.
5 av 7
De flesta har cykelkärra i Vauban.
6 av 7
Gatan tillhör människorna inte bilarna i Vauban.
7 av 7
Stadsdelen Vauban i Freiburg. Foto: Caroline Salzinger

I Los Angeles är 2/3 av stadens yta vigd åt bilar. Och även om vi kan tycka att bilköerna blir långa i våra svenska storstäder så är det ingenting mot megastäder som Mexico City, Peking, Moskva, Tokyo, Bangkok, Bogota och Sao Paulo, där man kan få köa i åtskilliga timmar både till och från jobbet. 
Men i , en förort till staden Freiburg i sydvästra Tyskland, där har man helt sonika byggt bort biltrafiken. 7 av 10 familjer i Vauban avstår från en egen bil och tycker sig vinna en massa annat i stället, rapporterar Sveriges Radios tysklandskorresponden Caroline Salzinger.

"Centrala Vauban", konstaterar robotrösten och spårvagnen släpper av passagerarna på Vauban-allén, den enda gatan i förorten som ser ut som gator gör mest och där bilar får köra och parkera obehindrat. Fast, det gör de knappt, det är rusningstid, folk är på väg till jobbet men cyklarna är betydligt fler än bilarna. När spårvagnen har åkt vidare är det lugnt och tyst som en söndagsmorgon.

Familjen Heinze bor i en modern lägenhet med utsikt över spårvagnshållplatsen. Sonen i familjen, Leo, sitter uppflugen i ett fönster och håller koll på skylten som anger när det är dags för nästa avgång.
– Pappa, vet du, en spårvagn tar lika mycket plats som åtta bilar, säger han till sin pappa.
– Jo, men den tar lika många passagerare som 50 bilar, svarar pappan Wolfgang Heinze.

Det märks att det här är ett flitigt förekommande samtalsämne i familjen, Wolfgang Heinze är en nämligen av eldsjälarna bakom det bilfria livet i Vauban. Han är arkitekt och skrev sitt examensarbete om det han kallar för "den vilande trafiken". För honom handlar det inte så mycket om att minska bilarnas utsläpp, det finns det så många som håller på med, nej Wolfgang Heinze är intresserad av hur bilen påverka samhället de där i snitt 23 timmarna på dygnet när den står still.

– Alla talar om att göra bilarna miljövänligare, men inte ens en komposterbar bil som drivs av solenergi löser alla problem. För en parkeringsplats med in och utfart tar 25 kvadratmeter i anspråk, tänk vad man skulle kunna göra med den ytan istället, säger Wolfgang Heinze.

Vauban började byggas på 90-talet, när den franska armén lämnade det som då var en militärbas. Barackerna revs och miljöanpassade flerfamiljshus byggdes. Idag är bostadsområdet med sina 5500 invånare ett pågående experiment i att leva och bo utan bil, ett experiment som varje år lockar 9000 studiebesökare. Sju av tio hushåll här har ingen bil och mer än hälften av dem som bor här sålde sin bil när de flyttade hit. De som ändå har kvar bilen måste köpa en parkeringsplats i ett garage i utkanten av Vauban för cirka 170.000 kronor. På så sätt synliggör man vad bilismen faktiskt kostar, säger Wolfgang Heinze.

– Så som resten av samhället ser ut idag subventionerar alla bilismen.  När du köper en liter mjölk på en stormarknad betalar för du för att affären måst köpa mark och bygga parkeringsplatser som sedan ska underhållas. Mjölken blir därmed dyrare också för de 20-30 procent av tyskarna som inte har någon bil.

Det samma gäller bostäder. För varje nybygge i Tyskland måste det byggas ett visst antal parkeringsplatser, vare sig den som ska bo där har bil eller inte. Och kostnaderna för parkeringen bakas naturligtvis in i priset eller hyran. För en liten studentlägenhet i stan kan det bli så mycket som 25 procent av hyran, säger Wolfgang Heinze.
– Människors boende fördyras enormt av att man utgår från att de kör bil, säger Wolfgang Heinze.

Många säger sig behöva bilen för tillgänglighetens skull, men bilismen minskar tillgängligheten för alla som är för unga eller gamla för att köra bil eller för de som helt enkelt inte har råd. För dem blir det svårare att få tag på saker när affärerna i städerna tvingas lägga ner till förmån för stormarknaderna.

Här i Vauban handlar nästan alla lokalt och eftersom det finns en efterfrågan finns det flera mataffärer, en barnklädesaffär, restauranger och frisörer, allt inom räckhåll för dem som bor där. På de smala gatorna mellan husen får bilarna bara köra för att lasta av och bara i gånghastighet och i och med det har gatan blivit till ett extra vardagsrum. Där det som hade varit parkeringsplatser i ett vanligt bostadsområde finns en liten fotbollsplan, en snickarbod, gemensamma frukt- och grönsaksodlingar, flera lekplatser och en stenugn där man kan baka pizza utomhus.

Skillnaden är störst för barnen, säger Wolfgang Heinze.
– Det som väsnas mest i Vauban är barnen, inte bilarna, det ser vi som livskvalitet och det är skönt att kunna släppa iväg barnen till kompisarna utan att oroa sig för bilar, säger Wolfgang Heinze.

Och just barnfamiljer flyttar hit i sådan utsträckning att dagis och skolor har fått bygga ut i omgångar. De boende tillbringar mer tid i sin närmiljö i och med att de går och cyklar istället för att kliva ur huset in i bilen och därmed träffas grannarna mer. Det är lättare att prata en stund i solen än i ett parkeringsgarage, säger Wolfgang Heinze. På så vis hålls engagemanget för bostadsområdet vid liv.

Wolfgang Heinze säger sig aldrig sakna en egen bil och om han någon gång ändå behöver en så finns den lokala bilpoolen. Bilarna i poolen rullar betydligt mer än vad en privat bil gör och därför orsakar de mindre problem, enligt Wolfgang Heinzes sätt att se det. Men i Tyskland utanför Vauban motarbetas bilpoolerna av starka krafter.

– Bilindustrin ser bilpoolerna som ett hot, de skulle ju minska efterfrågan på bilar och fordonslobyn är oerhört stark i Tyskland, säger Wolfgang Heinze. Till syvende och sist så är Tyskland ändå landet där bilen och autobahn en gång i tiden såg dagens ljus.

Caroline Salzinger, för Klotet i Vauban.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".