Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Umeå testar unika laddhybridbussar i norrlandsklimat

Publicerat onsdag 4 maj 2011 kl 15.00
Laddhybrid i Umeå
(7:49 min)
1 av 6
2 av 6
Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forsell och Hybricons Pär Jonsson satsar på kombinationen el och diesel
3 av 6
Anna-Karin Wennman ser fram emot att få de nya bussarna i reguljär trafik
4 av 6
Anna-Karin Wennman tycker att arbetsmiljön är mycket bättre i laddhybridbussen.
5 av 6
Att kunna se när bussen kör på diesel och när den går över till el stimulerar till miljövänligare körning, tycker Anna-Karin
6 av 6
På bakaxeln, sitter de särskilda navmotorer som driver bussen framåt

I Umeåmed 115 00 invånare pågår ett försök med laddhybridbussar för att förbättra både den stundtals mycket dåliga luftkvaliten, få ner koldioxidutsläppen och minska beroendet av den allt dyrare fossila dieseln. Bussen är världsunik eftersom den kombinerar hybridtekniken med snabbladdning av batterierna. Vi fick en rundtur med Anna-Karin Wennman, som rattade den gröna bussen genom björkarnas stad.

Det är verkligen ljudlösheten som förvånar först med de här bussarna. Inne i bussen är det egentligen bara skramlet från litet lösa plastdetaljer som stör, för övrigt susar den fram utan motorljud. Och ute i trafiken är den så tyst att den måste signalera med en ringsignal när den startar för att andra trafikanter överhuvudtaget ska höra den.

Förutom Anna-Karin som kör har vi också med oss chefen för Umeå kollektivtrafik, Fredrik Forsell och Pär Jonsson från företaget Hybricon , som gör laddhybridbussarna.

Hybrid betyder att man kombinerar två drivkällor. I det här fallet är det vanliga dieselbussar, som kompletterats med eldrift. Elbatterierna ska klara fem mils körning, och för att fyllas på kan de antingen laddas kontinuerligt av dieselmotorn medan bussen kör, eller pausa vid ett eluttag.

Men det unika med de här bussarna är att de kombinerar hybridtekniken med snabbladdning. Medan en vanlig laddhybridbil kan behöva flera timmar vid laddstolpen ska Umeås gröna bussar kunna laddas på mellan 3 och 6 minuter vid ändhållplatserna. Målet är att de sedan ska kunna köra helt på el.

Även om laddhybridbussarna är dyrare att köpa in än vanliga dieselbussar räknar de ansvariga med att driftskostnaden ska bli mycket billigare än för andra bussar.

- Ja driftskostnaderna är ju betydligt billigare. När det kanske handlar om femtio, sextio kronor per mil dieseldrift för bussarna idag. Så handlar eldriften om tio, tjugo krononr per mil istället, säger Pär Jonsson.

Umeås kollektivtrafikchef, Fredrik Forsell vill också framhäva att staden måste minska såväl kväveutsläpp som buller i framtiden. På vintern när kylan lägger sig som ett lock över staden kan luften på de mest trafikerade områdena vara lika dålig som ökända Hornsgatan i huvudstaden.

- Ska vi kunna få en bra kollektivtrafik i ett växande Umeå måste vi få ner både utsläppen av kväveoxid och bullernivåerna ordentligt. Även där är ju de här bussarna mycket intressanta.

I sommar skall den första bussen sättas in i ordinarie busstrafik och nästa vinter kommer det stora testet: kommer laddhybridtekniken att stå pall för den norrländska vintern?

Om svaret blir ja (vilket Hybricon, med många års erfarenhet av laddhybridbilar i Umeå naturligtvis tror) är målet att femton laddhybridbussar skall rulla på Umeås gator 2014 när staden blir Europas kulturhuvudstad .

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".