Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Tågen kan bli ännu mer energieffektiva

Publicerat onsdag 9 november 2011 kl 06.00
"Elbromsar matar tillbaka ström"
(1:46 min)
Med X-2000 kom de återmatande elbromarna.Foto: Scanpix

Elförbrukningen i tågsektorn kan minska med hela 40% om man använder bästa tänkbara teknik, det visar Vetenskapsradion Klotets genomgång av elåtgången inom tågtrafiken. Och i takt med att elpriserna stiger har intresset för att effektivisera elanvändningen i tågtrafiken ökat. Tillexempel så har SJ börjat utbilda sina lokförare i att köra så energisnålt som möjligt genom att använda bromsarna på tågen på ett sådant sätt att de matar tillbaka en del av energin i elledningarna.

– Det som elbromsen gör är att den tar hand om rörelseenergin och motorerna som i vanliga fall driver fordonet går åt andra hållet och effekten matas tillbaka, något man annars skulle bromsas bort och som det hade blivit värme av istället, det säger Justus Stern, ingenjör som jobbar med energifrågor på SJ.

De såkallade återmatande bromsarna som finns i alla moderna eldrivna tåg kan återföra 8-18 procent av den elström som tåget använder och SJ hoppas på att bättre utbildade förare ska kunna utnyttja tekniken ännu bättre. Totalt sätt står tågtrafiken för två procent av den elenergi som används i Sverige och med ökade elpriser har det blivit allt mer intressant att dra ner på elförbrukningen.

Näst sjöfart är tåg det energisnålaste sättet att transportera människor och gods, men det går ändå att minska elåtgången. Modernare tåg med lägre luftmotstånd, ännu mer effektivt elbromssystem och en rad åtgärder längs själva spårområdet. Bland annat räknar Trafikverket  med att halvera elåtgången för de 6800 växelvärmare som ska smälta is på vintern, det här genom att se till att de bara sätts igång när det är tillräckligt kallt. När det gäller godstågen så har Väg och transportforskningsinstitutet, VTI, tillsammans med Trafikverket börjat studera hur man skall utforma tågen för att de skall dra så lite energi som möjligt. Något som blivit möjligt tack vare de elmätare som numera monterats in i allt fler lok, det berättar Annika Carlson som är forskare på VTI.

– Då kan man få väldigt mycket information, inte bara hur mycket el tågen drar beroende på hur mycket last de last de fraktar, utan även hur de enskilda tågförarna kör, säger Annika Carlson på VTI.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".