Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Energisnålare tågtrafik med ny teknik

Publicerat onsdag 9 november 2011 kl 12.18
Mjukare körning sparar energi
(8:43 min)
1 av 2
LKAB:s malmtåg som går mellan Kiruna och Narvik. Foto:LKAB
2 av 2
I tågsimulatorn på VTI i Linköping kan man studera hur man kan köra energieffektivt. Foto:Pelle Zettersten/Klotet.

Trots att transporter med tåg är ett energisnålt sätt att transportera människor och gods med så går det att effektivisera elanvändningen rejält, faktiskt med hela 40 procent. Totalt sätt står tågsektorn för två procent av sveriges energianvändning, det motsvarar ungefär vad det går åt i energi för 150 000 eluppvärmda villor på ett år. SJ satsar nu på att lära sina lokförare ecodriving. Det handlar framförallt om att lära sig använda de återmatande elbromsarna så mycket som möjligt, med hjälp av dem kan man nämligen föra tillbaka en del av den energi som tåget använt för att få upp farten.

Det finns två sätt att bromsa ett modernt tåg på. Antingen kan man bromsa mekaniskt, precis som man bromsar en bil eller cykel, men man kan också bromsa med de såkallade återmatande elbromsarna. De gör att ström i loket förs över till elledningarna som hänger ovanför tåget. På så sätt kan en erfaren lokförare köra tåget betydligt energisnålare och bromsa minimalt med de mekaniska bromsarna. SJ som är den största tågoperatören på långa sträckor i landet har precis börjat utbilda förarna i ecodriving. Det berättar Justus Stern som arbetar med energifrågor på SJ.

– Vi har satt igång ett utbildningsprogram nu. Där går vi igenom hur man kan bromsa effektivare för att återmata mer energi, och om det finns utrymme i tidtabellen så försöker man köra lite långsammare för att spara energi, säger Justus Stern.

SJ om elbroms

Enligt SJ kan mellan åtta och 18 procent av den energi tåget använder matas tillbaka i elnätet. Och på alla nya tåg monteras nu elmätare så att man för varje tågset kan se hur mycket el som verkligen går åt. Men det går att energieffektivisera järnvägen ännu mer, men då krävs det att man byter ut de tåg som rullar längs spåren idag. Inom projektet Gröna tåget som är ett samarbete där bland andra Kungliga tekniska högskolan, Trafikverket och olika tågoperatörer ingår skulle man kunna effektivisera elanvändningen för tågdriften med hela 30%. Oskar Fröidh är forskare på KTH. 

 – Det finns några viktiga saker man kan göra för att få ner energiförbrukningen. Det är bättre utrymmesutnyttjande med fler sittplatser i varje vagn, ökad energiåtermatning när man bromsar, bättre aerodynamik som gör att man får lägre luftmotstånd och det är effektivare drivutrustning med lägre energiförluster. Med de här åtgärderna sammantaget så kan man få ner energiförbrukningen med mer än 30 procent jämfört med dagens snabbtågstrafik med X-2000, säger Oskar Fröidh, forskare i KTH:s järnvägsgrupp.

Att transportera människor eller gods med tåg är i sig energieffektivt, i alla fall om man använder eldrivna lok. Elmotorn har nämligen en betydligt högre verkningsgrad än en förbränningsmotor på en lastbil eller buss, dessutom minskar järnvägsspåren rullmotståndet betydligt jämfört med däck som rullar på en väg. 

Kanske är det därför man inte har fokuserat på att få ner elförbrukningen? - Tågen har ju varit så effektiva ändå! Annika Carlson som är forskare på Väg och transportforskningsinstitutet menar att en annan anledning också är att de historiskt låga elpriserna i Sverige gjort att man helt enkelt inte brytt sig om tågens energiförbrukning. 

– Även om det jämfört med annat anses vara energieffektivt så inom själva tågsektorn så har det nog inte varit det, säger hon. 

Annika Carlsson är med i en nystartad studie där man kommer att titta på hur man lastar godståg på det mest energieffektiva sättet. 

– Vi ska beräkna energiförbrukningen på längre och tyngre tåg och jämföra det med dagens tåg och se om man kan spara energi genom att förändra tågens utseende. 

– Vet man inte det än, trots att man haft tågtrafik under så lång tid?

– Det är först på senare tid som man har satt in elmätare på tågen för att se hur mycket de förbrukar. Sen har man inte tittat på hur mycket längre och tyngre tåg skiljer sig när det gäller elförbrukning.

 

Men förutom själva tågdriften så finns det mycket att göra med tekniken runt omkring spåren. En stor energislukare är tillexempel de växelvärmare som värms upp av el för att smälta is på vintern. 

Enligt en studie från Lunds universitet så kostar uppvärmningen av växlarna år 2009 50 miljoner per år. Anders Bylund som jobbar på enheten för elkraftsystem på Trafikverket berättar att man nu tar krafttag för att få ner elförbrukningen där.

 

– Vi räknar med att kunna spara 50 procent av energiförbrukningen, alltså 40 Gwh per år, när vi har infört den nya styrtekniken, säger Anders Bylund. 

Många växelvärmare står och värmer växlarna under hela vintern, även om det inte är minusgrader, ett nytt styrsystem som håller på att införas nu och som slår igång värmarna när de verkligen behövs kan alltså dra ner förbrukningen med hälften. 

På lång sikt, si så där 10-20 år, räknar man med att tio procent av den el som går åt i ledningsnäten, växelvärmare, belysning längs spåren och så vidare kommer att kunna sparas in. Tillsammans med förbättringar av själva tågen och återmatning av elen när man bromsar kommer man då upp i cirka 40 procent. Och eftersom tågtrafiken står för ungefär två procent av den totala elanvändningen i Sverige så är det en betydande del. En fyrtioprocentig minskning av elanvändningen motsvarar ungefär energianvändningen i 60 000 eluppvärmda villor. 

Men så länge tågnätet är så överbelastat som det är idag, så kommer det vara svårt att köra tågen riktigt energisnålt, det säger Justus Stern som jobbar med energifrågor på SJ.

– Det är de här störningarna som orsakar de största problemen med att köra energieffektivt. Har vi ett fritt spår framför oss och en enkel tidtabell att hålla oss till, då kan vi köra lite energieffektivare, avslutar Justus Stern på SJ.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".