Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Snåla bilar och vegetarisk mat minskar indiers klimatutsläpp

Publicerat fredag 27 april 2012 kl 14.37
Kommer även svenska parkeringsplatser att svämmas över av billiga och koldioxidsnåla indiska Tata Nanos i framtiden? Foto:AP /Kevin Frayer

Johan Bergendorff börjar komma till slutet på sin indiska reportageresa för Vetenskapsredaktionen. Vi passade på att ringa upp och få en rapport med särskilt miljöfokus..

-- Ja sjöar och floder är ofta hårt nedsmutsade och luften i storstäderna är tung att andas. Men ändå så är det ekologiska fotavtrycket av en indier bara en fjärdedel av en svensks, vilket förstås bland annat beror på att hundratals miljoner indier saknar el, rent vatten och sjukvård, och när de fått det så kommer skillnaden bli mindre, men faktum är att även den rika indiska medelklassen har lägre klimatutsläpp än medelsvensson enligt en studie från indiska oranisationen "center for science and environment", så man kan nog tänka sig att vi kanske borde leva lite mera indiskt.

Hur då?

-- Maten till exempel. Indier äter ju inte så mycket kött utan mest vegetariskt, och får i sig sina proteiner från mjölk och ägg vilket är resurseffektivt.

Och så äter de mycket ris. Har du ätit något genmodifierat ris i Indien Johan?

-- Nej den indiska regeringen skulle nog gärna se GMO-ris i landet för att sätta igång en andra grön revolution, men hittills är det bara GM-bomull som godkänts och det odlas det friskt av, men när man skulle införa den gemofierade auberginen bt-brinjal blev det häftiga protester som satte stopp för detta och all annan ätbar GMO. Indiens premiärminister Manmohoan Singh sa förresten i en intervju att det bland annat var skandinaviska miljöorganisationers fel eftersom de stött protesrörelsen med pengar, men jag har inte lyckats få reda på om han menade några svenska miljöorganisationer.

 Vad mer skulle vi kunna ta efter indierna?

-- Ja hur vi tar oss runt på vägarna till exempel. Man får ju visserligen hoppas att den galna filkörningen och det eviga tutandet här inte når våra bredgradder, men jag tror att de små fordon som Indien nu producerar, Tata nano en bil för 18 000 kronor som drar 0,4 milen eller elbilen Reva för 37 000 kronor skulle kunna vara något kanske, eller varför inte en trehjulig taxi som går på solceller eller batteri? Återigen resurssnåla fordon.

Var ska elen komma ifrån då? Idag är det ju mycket kolkraft i Indien.

– Ja mer än hälften, och 20 % vattenkraft. Men det Indien satsar mycket på nu, förutom vind och solkraft, det är kärnkraft. De vill nämligen utnyttja landets torium som finns längs sandstränderna i söder, men det ska jag berätta mer om i ett reportage i nästa veckas Klotet.

Det ser vi fram emot Johan. Välkommen hem!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".