Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Repris 30/6 och 2/6 Hållbarhetsundervisning på Global Profil i Kalmar: Resor, Klotet och Wikipedia-prov

Publicerat torsdag 30 maj 2013 kl 11.34
Kalmarelevernas radiodagböcker
(11 min)
1 av 5
Kalmarelever med gymnasister i Port Shepstoneområdet, Sydafrika. Foto: privat
Pedagogikforskaren Mats Lindahl Linnéuniversitetet
2 av 5
Pedagogikforskaren Mats Lindahl Linnéuniversitetet
Dan Frendin, Åse Möller och Bosse Hellström på Global profil Kalmar
3 av 5
Dan Frendin, Åse Möller och Bosse Hellström på Global profil Kalmar
Åse Möller och några av eleverna på global profil i Kalmar
4 av 5
Åse Möller och några av eleverna på global profil i Kalmar
Gymnasieläraren Dan Frendin med elever i Uganda. Foto: privat
5 av 5
Gymnasieläraren Dan Frendin med elever i Uganda. Foto: privat

Bort med katedern och in med verkligheten säger några besjälade lärare där som undervisar om globala frågor i Kalmar. Istället för läroböcker lyssnar gymnasisterna på till exempel Klotets program, spelar rollspel och åker till Uganda och Sydafrika. Vi bad eleverna spela in radiodagböcker under resan.

Under hela tvåan, tre timmar i veckan, har de 16 gymnasieeleverna på global profil i Kalmar lärt sig hur man undersöker hållbarhetsfrågor med hjälp av intervjuer och andra källor. Först lokalt och nu i trean alltså under en två veckor lång resa till Uganda för ena halvan av klassen och Sydafrika för den andra.


Eleverna bor i olika familjer eller på elevhem och deltar i undervisning och projekt med afrikanska gymnasister som sen besöker Kalmar på samma vis. Bortsett från fickpengar, sprutor och visum så bekostar skolan och EU-medel reskostnaderna för samtliga elever.

Rut Näsman och Hanna Marelius berättar i sin radiodagbok från Sydafrika om att rollspela kring årets övergripande tema: intolerans. Paulina Bäckströms dagbok från Uganda börjar istället i regnskogen. Förutom studiebesök och lektioner så har varje elev också gjort egna undersökningar. Rut Näsman ville till exempel ta reda på mer hur sydafrikanska ungdomar ser på ekologisk hållbarhet.


Sättet att undervisa i hållbarhetsfrågor på globala profilkursen ligger mycket långt från forna tiders metoder. Borta är läroböcker och kateder. Gymnasielärarna Dan Frendin, Åse Möller och Bosse Hellström testar istället simuleringar och så kallat "flipped classroom" med inspelade föreläsningar som eleverna ser i förväg på webben i läxa och sen får frågorna och diskussionen ta mer lektionstid istället.

Hela kursen kommer att examineras bland annat genom att gymnasisterna skriver egna wikipediaartiklar. Och naturligtvis var lärarna med på resan till Uganda respektive Sydafrika tillsammans med eleverna. 

Hur unikt är det här sättet att undervisa om hållbar utveckling? Vissa av metoderna förekommer också på andra gymnasieskolor, men dela gärna med er kring alla bra idéer som finns kring nya effektiva sätt att undervisa om hållbar utveckling i kommentarsfältet nedan.

Sen forskas det faktiskt just nu på Linnéuniversitetet i Kalmar kring en av de här nya metoderna som Dan Frendin använder, nämligen att föra in etiska dilemman i undervisningen. Det är pedagogikforskaren Mats Lindahl som ska ta reda på hur bra det är att ta med "Socioscientific issues" i undervisningen.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".