Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Polarbröd: Vi måste lyssna på IPCC

Publicerat onsdag 2 oktober 2013 kl 13.00
Näringslivet mobiliserar för klimatet
(5:30 min)
1 av 2
Anna Borgeryd styrelseordförande Polarbröd
2 av 2
Finansmarknadsminister Peter Norman

(Publicerades första gången 2/10-13) Ofta när det gäller klimatfrågan så läggs ansvaret på oss privatpersoner som ska äta mindre kött, sluta flyga och sätta upp solceller på taket. Men svenska företag har också ett ansvar att agera efter IPCCs senaste rapport, om inte annat för affärernas skull. Detta var temat på ett seminarium häromveckan som hette  Corporate Choices in a Changing Climate.

Det hörs många försäkringar under seminariet från näringslivet att de förstått allvaret i IPCCs varningar. Här finns företrädare för HM och Nordea och Hagainitiativet som består av 12 företag (bland andra MacDonalds, Coca cola och Statoil) som lovat att minska sina klimatutsläpp med minst 40 procent till år 2020.

Men det hettar till på riktigt först när Anna Borgeryd som är styrelseordförande och femte generationen som driver familjeföretaget Polarbröd tar till orda. Trots att företagets bagerier får all el från vattenkraft så bygger man nu ändå 3 egna vindkraftverk och ser över sina transporter så att de inom 10 år ska bli helt fossilfria.

– Apropo IPCCs rapport. Vi ska lyssna på naturvetarna som berättar för oss hur den här biosfären sviktar under tyngden av vår ekonomiska aktivitet som är ohållbar. "Buisness as usual" finns inte i längden. Det vi har att välja på är att på ett organiserat sätt skala ned vårt avtryck och rädda civilisationens möjlighet att bo på planeten i ett tillräckligt rimligt klimat. Eller så pågår vårt exponentiella ökningstryck tills allting smäller på ett okontrollerat sätt och då blir det katastrof och ett oerhört mänskligt lidande, säger Anna Borgeryd.

– Vad är det som driver dig?
– Jag vill vara med och bidra till en uthållig försörjning istället för pseudotillväxt.
– Genom att driva ett brödföretag?
– Till exempel och genom att skriva en roman, blogga och föreläsa på TED-X

– Ni är ett familjeföretag, förändrar det något kring hur du kan driva hållbarhetsfrågor?
– Ja jag behöver inte ta hänsyn till den här kvartalsrapporten och tjäna mycket pengar nu utan vi kan i ledningen av Polarbröd tänka hur långsiktigt vi vill så länge vi är lönsamma, avslutar Anna Borgeryd.

Nordeas chef för ansvarsfulla investeringar Sasja Beslik talade på seminariet om fossilbubblan och risken att investeringar i kol, olja och gas kan bli värdelösa framöver om världen menar allvar med att minska klimatutsläppen. Men finansmarknadsminister Peter Norman som också var på plats och som härom veckan fortfarande representerade ägarna innan regeringen sålde alla sina Nordeaaktier, han tyckte inte att bankens ledning tar klimatfrågan på tillräckligt allvar

– Nordea har ett avkastningsmål som är enligt vår uppfattning helt orealistiskt. De här frågorna måste bottna i den absoluta ledningen och även i ägarkretsen. Det är på så sätt man får ett gott exempel för alla anställda och jag kan tyvärr inte påminna mig att jag överhuvudtaget hört ordet hållbarhet när Nordeas ledning har pratat, säger Peter Norman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".