Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Formel E - racing på batteri

Publicerat onsdag 3 december 2014 kl 13.35
Reportage om Fomel E i Malaysia
(7:43 min)
En av Formel E bilarna som tävlade i Putrajaya. Foto: FIA
1 av 5
En av Formel E bilarna som tävlade i Putrajaya. Foto: FIA
Alla Formel E bilarna är kopior för att spara kostnader. Foto: FIA
2 av 5
Alla Formel E bilarna är kopior för att spara kostnader. Foto: FIA
Tävlingarna kan köras mitt inne i en stad pga lägre ljud. Foto: FIA
3 av 5
Tävlingarna kan köras mitt inne i en stad pga lägre ljud. Foto: FIA
Världens andra Formel E-lopp gick i Putrajaya Malaysia. Foto: FIA
4 av 5
Världens andra Formel E-lopp gick i Putrajaya Malaysia. Foto: FIA
Sam Bird från Virgin Racing vann. Foto: FIA
5 av 5
Sam Bird från Virgin Racing vann. Foto: FIA

Formel E drog igång i år. Det är motsvarigheten till motorsportens elitserie Formel 1, fast de här bilarna susar fram i över 200 kilometer i timmen utan avgaser. Entusiasterna hoppas att det här ska bidra till elbilens allmänna acceptans även utanför tävlingsbanan. Deltävling nummer två i den här nya serien gick av stapeln i slutet av november i staden Putrajaya i Malaysia och Klotets reporter Marcus Hansson var på plats vid startlinjen.

– Det här är framtidens ljud,  säger Luca Colleani som är kommunikationschef för Formel E, världens första globala mästerskap för eldrivna tävlingsbilar. Det nya ljudet passar till en ny tid, där alla talar mer och mer om hållbarhet. Varför skulle motorsporten vara något annorlunda, undrar han.

När bilarna rusar fram på banan i Malaysias administrativa huvudstad Putrajaya, så ser de i alla fall för det otränade ögat ut som vanliga Formel 1-bilar.

Men under kolfiberskalet är det en hel del som skiljer sig. För att hålla kostnaderna nere inom Formel E så är alla bilar serietillverkade och alltså på pricken lika varandra. En annan viktig skillnad mot Formel 1 är att alla formel E-tävlingar hålls på tillfälligt byggda banor mitt inne i stadskärnorna. Eftersom bilarna inte låter lika högt som Formel 1 så är det lättare att få tillstånd.

För att få en närmare titt så går vi ner till pit stop dagen innan själva racet och tittar in i team Trullis garage.

Här möter tidigare Formel-1 föraren Jarmo Trulli upp. Han är den som gett ett av de 10 team som deltar i Formel E sitt namn. Han menar att det är en helt annan sak att köra en elbil än en vanlig Formel-1 bil. Även om den vridmomentstarka elmotorn gör att bilen kan accelerera snabbare än en Formel-1 bil så är den stora utmaningen att hushålla med batteriresurserna.

– Eftersom de drygt 300 kilo tunga batteriernas kapacitet är begränsad så gäller det att planera så att kraften räcker hela vägen in i mål, förklarar Jarmo Trulli.

Så här dagen före tävlingen är det full fart i garaget där mekanikerna håller på med de sista justeringarna. De kretsar alla runt de fyra bilar som står på rad, två för varje förare. Att varje förare har två bilar per race är just på grund av batteriernas begränsade livslängd. Efter halva loppet så måste varje förare byta till en ny bil, med fulladdade batterier. Att ladda batterierna under pågående tävling går ju inte.

Att Formel E nu börjat få mycket uppmärksamhet och dessutom värvat flera stora namn från Formel 1 kan ha att göra med Formel 1 de senaste åren haft stora problem med minskat intresse för sporten. Den ständiga jakten på att bygga en starkare och snabbare bil med högre varvtal och mer effekt har lett till absurda kostnadsökningar. Mångmiljonbelopp investeras för att utveckla nya motorer bara för att pressa ut ytterligare någon hästkraft.

Samtidigt har det i snart tio års tid talats om att Formel 1 måste bli mer miljövänlig och flera regeländringar som begränsad bränslemänd, mindre motorer och system för att ta tillvara på bromsenergin som annars bara blir till värme och oväsen har införts. Men det har inte räckt för att i grunden ändra Formel 1:s negativa miljöimage.

Chefen för Formel 1, multimiljonären och 84-åringen Bernie Ecclestone, har helt avfärdat Formel E som ett alternativ. Han har sagt att Formel E är dömt att misslyckas och har hånfullt kallat bilarna för gräsklippare.

– Bernie borde ägna sig åt det som en normal 80-åring gör det vill säga stanna hemma och gå i pension, säger Lucio Cavuto, lagledare för team Trulli, om motorsportgiganten Bernie Ecclestones fräcka påhopp på den nya elbilsserien.

– För även för vanliga konsumenter är det elbilen som har framtiden för sig och då är det det som vi sysslar med här som kommer att vara referensramen, fortsätter han.

Man får heller inte glömma att Formel E är en helt nystartad verksamhet. Chefen för hela serien visade på en presskonferens upp en mobiltelefon från åttiotalet stor som en tegelsten. Här är vi nu med elbilsracing sa han. Sen höll han upp en modern smartphone och sa att det är hit vi vill komma.

Elbilsmotorsport går fortfarande i barnskorna. Men en annan som tror på elbilen som en miljövänlig framtid för motorporten är Sara Hernmarck, som är pr-ansvarig för team Trulli.

Men hur är det egentligen med den mijöprofil som tävlingen påstår sig ha? Den så viktiga förnybarheten. Förutom pratet om nollutsläpp tack vare elmotorerna, så nämns till exempel inte med ett ord var elströmmen kommer ifrån som bilarna tankas med. I Malaysia görs nästan all el av kol och gaskraft med koldioxidutsläpp.

Ett helt grönt motorporttävling känns det inte som och dessvärre så verkar det heller inte vara någon vidare succé för den malaysiska befolkningen. Sammantaget ser det ut att vara fler funktionärer än åskådare på plats. Så, inför halvfulla läktare kör bilarna sina drygt 30 varv längs banan innan Sam Bird från Virgin Racing kan koras till vinnare och får spruta champagne ur stora flaskor.

Men kanske har ändå det gröna budskapet gått fram. På ett torg utanför själva tävlingsområdet åker barn runt på eldrivna leksaksbilar, som man kan hyra där.

Ett av barnen, Amiro Aymen, ger dagens Formel E-tävling högsta betyg och han är helt på det klara med att fördelen med de här elbilarna är att de sparar in bensin. När han blir stor, ja då kan han definitivt tänka sig att skaffa en elbil som drivs på solenergi.

Marcus Hansson
klotet@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".