Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Att låna elbil - en succé i Paris

Publicerat onsdag 3 december 2014 kl 13.36
I Paris ligger elbilsstationerna tätare än t-banenedgångarna
(5:30 min)
Autolibs elbilar på rad i Paris. Foto: Raphael Desrousiers (CC BY 2.0)
1 av 4
Autolibs elbilar på rad i Paris. Foto: Raphael Desrousiers (CC BY 2.0)
Statsvetaren Max Ohlsson. Foto: Johan Bergendorff / Sveriges Radio
2 av 4
Statsvetaren Max Ohlsson. Foto: Johan Bergendorff / Sveriges Radio
Autolibs elbilar hyrs med videochatt. Foto: Autolib
3 av 4
Autolibs elbilar hyrs med videochatt. Foto: Autolib
Det finns över 3000 elbilar att hyra via Autolib i Paris. Foto: Autolib
4 av 4
Det finns över 3000 elbilar att hyra via Autolib i Paris. Foto: Autolib

Den som inte besökt Paris på några år skulle kanske bli förvånad över en tydlig förändring i stadsbilden. Överallt i stan kan man numer lätt hitta inte bara lånecyklar som finns i varje kvarter utan även små silverfärgade elbilar att hyra för femtio kronor halvtimmen. Världens första elbilslånesystem Autolib startade för tre år sedan och har blivit en stor succé. Vetenskapsradions Ulrika Björkstén åkte dit.

Idag är det närmare till en lånebilsstation än en metrostation i Paris. Jag tar tunnelbana till La Defense. Uppe på gatan står de tvåsitsiga silverfärgade elbilarna på rad vid laddstolpar vid trottoarkanten.

– C'est génial, säger Julien Varin, som presstalesman på Autolib.

Allt fler Parisbor verkar tycka som han, att det är en genial idé att inte ha längre än 300 meter till närmsta elbilsstation. Genom att visa upp körkort och ID-handling för någon av Autolibs anställda via videochatt direkt från gatan, kan du köpa ett abonnemang som gäller allt mellan en dag till ett år.

Sedan är det bara att leta upp närmsta laddstation och hoppa in en av de 3000 elbilarna. På en särskild app i din mobil kan du se var det finns lediga bilar att hämta, och medan du kör får du information via GPS om var det finns en ledig laddstation nära din slutdestination att parkera på. På så sätt kan bilarna cirkulera i staden i en enda stor gemensam elbilspool.

– Idag hyrs varje bil ut omkring fem gånger per dag. Praktiskt, ekonomiskt och miljövänligt, säger Julien Varin och fortsätter. Varje elbil som rullar på Paris gator ersätter fem till sju fossildrivna bilar och resultatet blir mindre utsläpp av koldioxid och farliga luftpartiklar och litet mindre buller i den täta Paristrafiken.

De som väljer att hyra bil på det här sättet tycker att det är ett bra komplement till stans kollektivtrafik. De gillar också att man slipper köra runt och leta lediga parkeringsplatser och att det blir mycket billigare än att äga en egen bil.

Att det blev just Paris som blev först i världen med en bilpool bestående endast av elbilar har flera förklaringar. Tre stora bilproducenter: Peugot, Citroen och Renault, den senare med visst statligt ägande. En förkärlek för allt som kan drivas med fransk kärnkraft och ett relativt centyralstyrt politiskt system, berättar Max Olsson, som i en statsvetenskaplig mastersuppsats vid Göteborgs universitet studerat elbilsmarknadens framväxt i Sverige, Tyskland och Frankrike.

När den förre franske presidenten Nicolas Sarkozy 2009 lanserade ett räddningspaket med mångmiljardlån till de tre krisande inhemska biltillverkarna ställdes också vissa motvillkor: inga fabriker fick läggas ner och en del av pengarna skulle gå till forskning om snålare, miljövänligare bilar och till elbilar. Så blev det och två år senare placerades de första fransktillverkade låne-elbilarna ut på Paris gator. Det Paris säger, det är det som gäller, säger Max Olsson, som tror att Volvo kan ha ett finger med i spelet kring att det rullar så  jämförelsevis få elbilar på svenska gator. Volvos stora bilar passar bättre att driva som laddhybrider, franska bilar är mindre och klarar batteridrift lättare.

I Paris gillar man sedan länge "tout-electric" - allt elektriskt - och Autolibs framgångar fortsätter. Ytterligare två franska städer har erövrats, Lyon och Bordeau och snart rullar franska ellånebilar även i London och amerikanska Indianapolis och förhoppningsvis Singapor, berättar presstalesmannen Julien Varien. Och skulle andra länder vara intresserade så kan det gå fort

– Vi kan sätta upp en elbilspool i vilken stad som helst på mindre än ett år, vi kommer gärna till Skandinavien om någon är intresserad, enligt Julien Varin, presstalesman på Autolib i Paris.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".