Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

Kinas krig mot smogen lyckat

Publicerat onsdag 6 april 2016 kl 15.35
Kinas smogflyktingar och barnen med mask i klassrummet
(15 min)
1 av 8
Joanna Chiu är kinakorrespondent för dpa med allergi mot luftföroreningar
2 av 8
Joanna Chiu är kinakorrespondent för dpa som fått allergi mot luftföroreningar under sitt första år i Peking Foto: Johan bergendorff / SR
Joanna Chiu skyddar sig med andningsfilter, luftrenare och allergitabletter
3 av 8
Joanna Chiu skyddar sig med andningsfilter, luftrenare och allergitabletter mot Pekingsmogen. Foto: Johan Bergendorff / SR
Dr. Fuqiang Yang energiexpert på miljöorganisationen Natural Resourcese Defence Council i Peking
4 av 8
Dr. Fuqiang Yang är tung energiexpert på miljöorganisationen Natural Resourcese Defence Council i Peking och som sitter med i en statlig utredning för att minska kolanvändningen. Foto: Johan Bergendorff / SR
Gao Si leder Miljöinstitutet IVLs Pekingkontor
5 av 8
Gao Si leder Miljöinstitutet IVLs Pekingkontor som gör luftmätningar i Kina. Foto: Johan Bergendorff / SR
Lu Yinghua med dottern Yu Jingyue
6 av 8
Lu Yinghua med dottern Yu Jingyue planerar att lämna Peking på grund av den dåliga luftkvalitén. Foto: Johan Bergendorff/SR
Karl Hallding SEI. Foto: SR
7 av 8
Karl Hallding SEI.
Quan Yan hämtar dottern Wei Lai från skolan
8 av 8
Quan Yan hämtar dottern Wei Lai från skolan, idag utan andningsmask eftersom luften är ovanligt bra. Foto: Johan Bergendorff / SR

För två år sen förklarade Kinas premiärminister krig mot utsläpp. Särskilt mot de svåra luftföroreningarna i kinesiska storstäder som kostar mer än en och en halv miljon medborgare livet årligen. Globala hälsokorren reder ut kriget mot smogen.

Idag är det en smogig dag i Peking, alldeles disigt. En app i mobilen visar 359 i luftkvalitetsindex och det står "hazardous". Jag har precis blivit råd av Pekingbor att skaffa en andningsmask. Den är inte särskilt bekväm eller lätt att prata i radio med.

På vägen in på apoteket ser jag en knasig sort som ser ut som en fyrkantig plastig clownnäsa, den är alltså bara för dem som andas genom näsan då.

Det är förstås biltrafiken som ger en del av det här stålgrå diset som gör att man knappt ser hus längre bort på gatan. Diesellastbilar med falsk miljöklassning utan filter till exempel, men allra främst är det kolkraftverken runt stan. Stålverken och de andra fabrikerna i regionen bidrar också med sin skorstensrök som väller hit och sedan inte blåser bort.

Jag blir trött och hostig av att andas in giftluften och köper illasmakande traditionell kinesisk hostmedicin. Men kinesiska storstadsbor som har det så här dag ut och dag in, de riskerar att dö i förtid av hjärt- och lungsjukdomar eller cancer.

Joanna Chiu tyska nyhetsbyrån dpas korrespondent i Kina har efter ett år i Peking drabbats av vad läkaren kallade smogallergi. Någon sådan diagnos hittar jag inte i läkarböckerna, men kanske det är kroniska luftvägsbesvär hon fått av föroreningarna, eller så har de satt igång någon annan allergi mot pollen till exempel.

Vi går in i hennes lägenhet och hon stänger av de två nya bullrande luftrenarna för tiotusen kronor styck så att vi ska kunna prata ostört. Här har hon också ett så kallat laserägg, en uppfinning som en kompis till henne tagit fram så att man ska kunna mäta luftföroreningshalten inne i sin egen lägenhet.

Joanna Chiu fick panik av att vara så täppt i näsan och svullen i luftrören att hon knappt kunde andas. Men allergimedicinen har hjälpt liksom luftrenarna och att ha på sig andningsmask utomhus.

Hon är född i Hong Kong två år före massakern på himmelska fridens torg i Peking 1989, och när hennes föräldrar insåg riskerna med att Hong Kong inom några år skulle lämnas över från britterna till Kinas kommunistdiktatur så flydde hela familjen till Kanada. Där är hon uppväxt i Vancouver, men har länge närt drömmen att få bevaka Kina på plats som korrespondent.

Nu har Joanna Chiu insett att hon kanske måste lämna Peking tidigare än hon tänkt sig för hälsans skull. Hon jobbar så hårt hon orkar för att hinna med alla historier hon vill berätta, fast smogen gör henne så trött att hon måste sova middag ibland.

Fast luften har blivit bättre trots allt. Häromveckan sa miljöministern Chen Jining utsläppen av hälsovådliga smogpartiklar i storlek pm2,5 minskat med i snitt 14 procent i Kinas storstäder enligt officiell statistik. Det har också bekräftats av forskare via oberoende amerikanska mätvärden.

Regeringen i Peking ska också göra kontroller av mätvärlden på plats för att upptäcka fusk och så ska lokalpolitikerna utvärderas utifrån hur väl de klarar målen att minska luftföroreningarna, förutom ekonomisk tillväxt och jobbskapande som tidigare.

Nu planeras ventilationskorridorer runt Peking. Fem stycken 500 meter breda zoner där inga höghus eller annat som kan stoppa friska brisar tillåts för att avgaserna ska kunna blåsa bort lättare. Men Joanna Chiu tvivlar.

När den kinesiska journalisten Chai Jings dokumentärfilm om Kinas luftföroreningsproblem Under kupolen visades på en Kinesisk webbsida för ett år sedan sågs den av 150 miljoner personer på tre dagar.

Där visade hon att det inte händer något när fabriker och fordon hela tiden bryter mot utsläppsbestämmelserna. Partitrogna Folkets Dagblad liknande filmen vid amerikanskan Rachel Carsons berömda bok Tyst vår om DDT. Andra sa att den kunde bli lika betydelsefull som Al Gores klimatfilm en Obekväm sanning.

Kommunistpartiets censur slog till efter en vecka och filmen lyftes bort från webbsidor som kineser kommer år. Nu tycker Joanna Chiu att smogdebatten tystnat i Kina, inte minst sedan president Xi Jinping tagit ett järngrepp över media.

– Jag måste nog slå på luftrenarna igen nu, du hör att jag kan knappt prata säger Joanna Chiu efter ett tag. Hemma i Kanada däremot eller när jag besöker Europa så känner jag mig oövervinnerlig. Det här har fått mig att uppskatta naturen ännu mer. Jag åker längdskidor, cyklar eller vandrar i berg så ofta jag kan när jag är på platser med frisk luft, berättar Joanna Chiu.

Hemma hos översättaren Lu Yinghua och säljchefen Yu Xuefeng, ett medelklasspar i 30-årsåldern tänkte jag prata om amning och bröstmjölksersättning. Men snart kommer det fram att det de verkligen oroar sig för är luftföroreningarna.

De tänker flytta från Peking till Shanghai-trakten i höst med bättre havsluft för att minska risken att deras fyra åring får lungcancer när hon blir stor säger Lu Yinghua.

Lu Yinghua och Joanna Chius lösning är alltså att flytta, eftersom de inte vill riskera sin hälsa i väntan på att Kinas krig mot smogen ska segra. Men de som inte kan det då vad ska dem göra? Kanske låta näshåren växa?

En kul kampanjvideo (se ovan) från miljöorganisationen WildAid China som nu visas på Kinesisk TV och på nätet visar en dystopisk framtid där de som överlevde de svåra luftföroreningar klarat sig tack vare extremt frodiga och renande näshår som växt ut till decimeter långa mustascher på både män och kvinnor, ja även på bebisar och hundar.

Sensmoralen är att, ändra luften före den ändrar dig, och så hoppas miljöorganisationen att fler Pekingbor ska börja cykla, gå eller ta kollektivtrafik till jobbet framöver.

Den tyske läkaren Bernhard Schwartländer är chef för WHOs Pekingkontor. Där har man sålt bilen och alla förväntas att cykla istället till möten på stan. Det går oftast snabbare under rusningstrafik, stan är platt med breda boulevarder. Men när det är smogigt är det kämpigt att cykla med andningsmask och de flesta cykelbanor är dessutom fulla av parkerade bilar eller elmoppar.

Den kinesiska regeringens mål är att ha 5 miljoner elfordon på vägarna inom 5 år. Fast de statliga subventionerna till elbilar ska nu börja fasas ut för att det gjort marknaden skev och lett till korruption. Istället ska skattepengar framöver gå till att forska fram bättre batterier.

Ett annat mål är att kollektivåkandet ska öka till 30 procent av alla resor i städerna, under kommande fem år. I Peking åker redan mer än hälften av stadsborna dagligen med den utmärkta tunnelbanan, men för mindre städer blir det här mycket utmanande. Dessutom satsas nu hundratals miljarder på att bygga ut nätet för höghastighetståg.

– Ännu klarar de flesta kinesiska städer inte ens de inhemska höga gränsvärden för acceptabel luft, än mindre WHOs tuffare gränser, säger Bernhard Schwartländer. Så det måste bli bättre.

Att smogstatistiken vänt ned nu beror främst på att regeringen haft tur med konjunkturen anser många bedömare. Den statliga stimulanspolitiken till stora infrastrukturprojekt med vägar som ingen kör på, bostadsområden ingen bor i och shoppinggallerier där ingen handlar har nu nått vägs ände.

Samma sak med den starkt subventionerade industriproduktionen för att kompensera för den internationella lågkonjunkturen. Överkapaciteten i den tunga industrin är enorm. Sannolikt 30 procent. Kolkraftverken går därför på halvfart. Det är främst det här som gjort att luftföroreningarna minskat kraftigt de senaste två åren, säger Kinaforskaren Karl Hallding vid Stockholm Environment Institute.

– Man häpnar ju när man läser på miljöbloggar att nu har den kinesiska miljöpolitiken kickat in och det avspeglar sig i mindre utsläpp. Det har ju ingenting med verkligheten att göra över huvud taget. Utan den tunga industri som varit motorn i den kinesiska ekonomiska utvecklingen, den har ingen avsättning och då kan man inte låta den köra längre utan då låter man den stå. Istället för att producera stål som ligger och rostar på hög, säger Karl Hallding.

Nu inser regeringen att det behövs stora reformer för att styra över ekonomin till konsumtion av tjänster, och skyller det på att man vill förbättra luften och klimatutsläppen, anser Karl Hallding.

Nästan två miljoner kinesiska kol- och stålarbetare förväntas förlora jobben i år, det har redan skapat stora demonstrationer. De måste snabbt utbildas för att platsa i andra branscher, till exempel den växande sol- och vindkraftsindustrin där Kina är världsledande.

– Men man gör avvägningar för att se till att kolgruvearbetarna och kolindustrin har någonting att göra och då stänger man också av den förnybara energin till förmån för kol för att hålla kolindustrin under armarna. Den här typen av miljöskadliga subventioner måste bort och här finns det en stor potential, anser Karl Hallding.

Kina är ett jätterike och centralregeringen har svårt att få igenom sin politik på lokal nivå. Risken är att man där fortsätter att stimulera skitiga verksamheter.

Idag står sol, vind, vattenkraft, biobränslen och kärnkraft för en femtedel av landets energi. Kol, olja och gas utgör resterande fyra femtedelar. Men det fossila ska minska eftersom Kina lovat i de internationella klimatförhandlingarna nu senast i Paris att koldioxidutsläppen ska plana ut inom 15 år och sen minska.

Kraftigt höjda miljöskatter planeras liksom ett nationellt system för utsläppshandel. Så det är fullt möjligt att mer än hälften av Kinas energi är fossilfri och smoggfri till år 2050, säger doktor Fuqiang Yang som är tung energiexpert på miljöorganisationen Natural Resources Defence Council i Peking och som sitter med i en statlig utredning för att minska kolanvändningen.

Sverige bidrar också med trupper i det kinesiska kriget mot smogen. Svenska Miljöinstitutet IVL är till exempel inblandat i de kinesiska luftmätningarna sedan decennier, dels på plats där man har utrustning för utsläppsdetektiver som vi hitta mindre syndare i ett visst kvarter och dels genom att utbilda kinesiska tjänstemän i Sverige.

– Det var en delegation som var här i januari där vi utbildade tolv personer, berättar enhetschefen Karin Sjöberg på IVL i Sverige.

I Peking leds IVLs luftmätningsarbete av Gao Si från Mongoliet. Hon har också fått känna på hur partiklarna i luften ger en hosta som aldrig vill ge med sig. Hittills har hon varit i Sverige 12 gånger och varje gång önskar hon att hon skulle kunna ta med sig hem en påse ren svensk luft som souvernir till sina två barn.

Håller Kinas luftföroreningsproblem på att vända nu, precis som de gjort i andra länder när ekonomin vuxit?

– Jag tycker att det är fler dar numer med blå himmel även på vintern här i Peking. Det måste bero på myndigheternas luftåtgärder, tror pianisten Quan Yan när hon är på väg att hämta sjuåriga dottern Wei Lai vars namn betyder framtid på kinesiska.

Wei Lai fick gå på dagis i Yunnan under ett och ett halvt år, 250 mil bort omhändertagen av mormor och morfar, för att spara hennes lungor, medan föräldrarna jobbade kvar i Peking.

Wei Lai bär andningsmask även i skolan här i stan så när smognivåerna är extra höga. Ibland till och med inne i klassrummet eftersom skolan inte velat installera luftrenare. Fast giftig luft är nog ett pris som folk måste betala för att få det bättre tror Quan Yan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".