Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.

P2 Arkiv klassiskt Rysk påsk med Dobrowen

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 15.55
1 av 3
2 av 3
Issay Dobrowen. Bild: Judiska museet, Oslo
3 av 3

Nikolaj Rimskij-Korsakov:
1.  Rysk påsk, uvertyr
*
2.  ”Kung Dodon och drottning Sjemacha” samt 
     ”Bröllopståget” ur operan ”Guldtuppen”
3.  ”Musikaliska bilder till sagan om Tsar Saltan”

Stockholms filharmoniska orkester
Philharmonia Orchestra*
Issay Dobrowen

Curt Carlsson letar guldkorn från förr i Sveriges Radios arkiv, idag ryska påskägg med Issay Dobrowen som dirigerar Stockholms filharmoniska orkester i musik av Nikolaj Rimskij-Korsakov från en konsert på tonsättarens 100-årsdag, den 21 mars 1944.

På konsert och i radio firade man alltså hundra- årsdagen av den ryske kompositören Nikolaj Rimskij-Korsakov.  Det gjordes med en konsert från Stockholms konserthus där just Issay Dobrowen fick dirigera tre verk av 100-åringen. Här ska vi höra konsertouvertyren Rysk påsk, Kung Dodon och drottning Sjemacha – Bröllopståget ur operan ”Guldtuppen” samt sviten ”Musikaliska bilder till sagan om Tsar Saltan”.

Dobrowen föddes i Nizjnij-Novgorod i Ryssland 1891, studerade i Moskva och Wien, och slog sig ner i Dresden. Eftersom Dobrowen var jude, blev han 1934 tvungen att lämna Tyskland och slog sig ned i Norge. När så tyskarna invaderade Norge i april 1940 flydde familjen till Sverige och på så sätt kom det sig att Dobrowen en marskväll 1944 kom att fira sin landsman Rimskij-Korsakovs födelsedag i svensk radio. Issay Dobrowen tillbringade större delen av andra världskriget i Sverige och han blev 1941 chefdirigent för Göteborgssymfonikerna, vilket han var fram till sin död 1953. Förutom i Göteborg dirigerade också en hel del i Stockholm, både vid operan och i konsertföreningen.

Den ryske tonsättaren Nikolaj Rimskij-Korsakov var något av en fadersgestalt i det sena 1800-talets ryska musikliv. Dels var han en mycket uppskattad kompositionslärare vid konservatoriet i Sankt Petersburg, dels var han en musikalisk skyddsängel för sina mer bohemiska tonsättarkamrater. Han samlade ihop och såg till att slarvern Modest Musorgkijs musik blev spelbar och spelades. Han fullbordade vännen Borodins opera ”Furst Igor” efter hans död. Hans elever Alexander Glazunov och Igor Stravinskij såg upp till honom som en far. Rimskij-Korsakov var naturligtvis också en framstående kompositör. Hans symfoniska svit Scheherazade, som kanske är hans mest kända verk, visar prov på hans mästerliga instrumentationskonst.

Själv uppskattade han kanske mest sina operor, alla med typiskt ryska motiv, som ”Tsarbruden”, ”Guldtuppen”, ”Flickan från Pskov” och ”Tsar Saltan”. Hans principfasta ställningstaganden mot Tsaren och framförallt tsarens polis vid oroligheterna i Sankt Petersburg 1905, gjorde honom till studenternas hjälte, men kostade honom också hans plats som professor vid konservatoriet. Han blev emellertid återinsatt efter en tid på grund av den allmänna opinionen och inte minst vännen Glazunovs ingripanden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".