Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
P2 Arkiv klassiskt

Förvunnen Rachmaninovsymfoni och Walter Gieseking i Stockholm 1948

Publicerat fredag 8 oktober 2010 kl 17.00
1 av 4
Pianisten Walter Gieseking. Foto: The Gieseking Estate.
2 av 4
Den unge, dystre Sergej Rachmaninov. Foto: SVT bild
3 av 4
Skivomslaget till Radioorkestern första LP-inspelning.
4 av 4
Walter Gieseking utanför Stockholms konserthus. Foto: The Gieseking Estate.

Curt Carlsson letar guldkorn från förr i Sveriges Radios arkiv.
I dagens program Rachmaninovs återfunna första symfoni med Stockholms radioorkester under ledning av Jacques Rachmilovich i en inspelning från 1951, samt Walter Gieseking i Stockholm 1948 med musik av Debussy och Ravel.

Sergej Rachmaninov och den otursförföljda symfonin

Den ryske tonsättaren och pianovirtuosen Sergej Rachmaninov skrev sin första symfoni 1895, när han var 22 år gammal. Han hade redan sitt berömda ciss-moll preludium för piano bakom sig och han började bli välkänd i det ryska musiklivet. 1897 framfördes så den första symfonin för första gången i Sankt Petersburg. Men framförandet blev något av ett fiasko. De flesta kritikerna gillade inte stycket. En sa rent ut att om det funnes ett konservatorium i helvetet skulle den här symfonin mycket väl kunna få ett första pris där. Musikerna var inte imponerade och tonsättaren Alexander Glazunov som ledde uruppförandet gjorde förmodligen ett ganska dåligt jobb. Rachmaninov drabbades hårt av detta misslyckande han funderade allvarligt på att sluta komponera och han kunde inte komponera under tre års tid. Han var gravt deprimerad och hamnade i en djup nervkris.

Partituret till symfonin försvann, men efter Rachmaninovs död hittades orkesterstämmorna i Leningradkonservatoriets bibliotek och med hjälp av dessa kunde man rekonstruera partituret och framföra symfonin igen. Det skedde i oktober 1945.
Den första grammofoninspelningen ägde rum sex år senare i november 1951 – i Stockholm!

Jacques Rachmilovich - en förvunnen dirigent

Den rysk-amerikanske dirigenten Jacques Rachmilovich, som gjort flera grammofoninspelningar med rysk musik, och dessutom fått beröm av självaste Arturo Toscanini, lyckades övertala det unga amerikanska skivbolaget Mercury att få göra en inspelning av den här nyupptäckta symfonin. Och det enda sättet att göra det var att göra den i Europa där kostnaderna var lägre. Mercury kontaktade då sin samarbetspartner i Skandinavien, det svenska skivbolaget Metronome, som accepterade och ordnade med inspelningen som alltså ägde rum i Stockholm 1951, med en betydligt förstärkt radioorkester och dirigenten Jacques Rachmilovich, varvid man också passade på att spelade in några ovanliga orkesterverk av Peter Tjajkovskij.

Men vem var då denna Jacques Rachmilovich?

Man får leta förgäves i de vanliga moderna musiklexikonen. I engelska Groves, tyska MGG eller Sohlmans musiklexikon finns han inte ens omnämnd. Han finns inte heller i Wikipedia. Först i gamla upplagan av Sohlmans, från början av 50-talet, hittar man några knapphändiga uppgifter. Där står det att han är amerikansk dirigent av rysk börd född 1895 och att han är specialist på grammofon- och televisionsinspelningar och att han tidigare dirigerat i bl.a. New York och Rom, men numera (1952) har egen orkester i Kalifornien. Vidare nämns det att han gästade Stockholm våren 1951 för att med Radiotjänsts symfoniorkester göra grammofoninspelningar.

Efter att ha finkammat Internet så börjar bilden klara något. Rachmilovich var född i Odessa den 8 oktober 1895, alltså för i dagarna exakt 115 år sedan. Han studerade piano och dirigering vid musikkonservatoriet i S:t Petersburg. I pianoklassen hade han bl.a. tonsättaren Sergej Prokofjev som klasskamrat. Liksom Prokofjev lämnade Rachmilovich Ryssland och turnerade ett tag i Europa som pianist och slog sig så småningom ner i Italien. 1940 lyckades han ta sig över till USA och hamnade i Kalifornien, där han tidvis blev tvungen att försörja sig som bensinstationsbiträde i Los Angeles. Men han hade också en och annan pianoelev. I Los Angeles träffade han många uttråkade studiomusiker, som hade bildat en ensemble som brukade träffas en gång i veckan och musicera tillsammans. Den tog Rachmilovich hand om (utan betalning) och tillsammans med dessa musiker bildade han Santa Monicas Symfoniorkester, som gav sin första konsert 1945. Några år senare hörde dirigenten Arturo Toscanini en av deras konserter i radio. Han blev så förtjust att han inbjöd Rachmilovich att dirigera några konserter med Toscaninis egen orkester, NBC:s symfoniorkester i New York. Rachmilovichs orkesterrepertoar upptog ofta moderna kompositioner, så också konserterna i New York. Bland hans grammofoninspelningar hittar man - men då måste man ha en väldig tur - den allra första inspelningen av Rachmaninovs stora körsymfoni Klockorna, med Edgar Allan Poes dikt i rysk tolkning.

När han efter kriget lyckades med hjälp av en vän få över sina besparingar från Europa till USA, satsade Rachmilovich dessa pengar i att göra grammofonskivor med ovanlig repertoar. Han dirigerade också en del i Italien efter kriget och gjorde där också en del operainspelningar på film, i först hand avsedda för TV, däribland en filmatisering av Rossinis Barberaren i Sevilla med Tito Gobbi.

På väg till Italien dog han plötsligt den 7 augusti 1956 ombord på fartyget S.S. Giacomo och han begravdes till sjöss. Och snart var han glömd.

Walter Gieseking i Stockholm

Den tyske pianisten Walter Gieseking (1895-1956) skulle även han ha fyllt 115 år i dagarna. Han började spela piano redan som fyraåring. 1915 debuterade han med att spela alla Beethovens 32 pianosonater(!) Han turnerade sedan runt hela världen, till Stockholm kom han första gången 1922. Han ansågs som en av de förnämsta uttolkarna av fransmännen Claude Debussys och Maurice Ravels pianoverk. Han var också en eftersökt pianopedagog och han skrev flera böcker om pianospelets teknik. Han komponerade också. Dessutom var han en framstående fjärilssamlare och han hade en mycket stor samling av fjärilar från hela världen.
Han spelade in nästan samtliga Mozarts, Debussys och Ravels pianoverk på skiva.

Det var också några av Debussys och Ravels pianostycken som han spelade in för radio vid sitt Stockholmsbesök 1948, och dessa stycken sändes för första gången i radio den 23 oktober 1948.

MUSIK
1. Sergej Rachmaninov: Symfoni nr 1
      Stockholms radioorkester – Jacques Rachmilovich
      Mercury MG 10111 (Insp. november 1951)

2. Claude Debussy: La plus que lent, vals &
     Danse ”Tarantelle styrienne”      
3. Claude Debussy: Den sjunkna katedralen
     ur Första preludieboken.              
4. Maurice Ravel: Jeux d'eau

    Walter Gieseking (Insp. 1948)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".