Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
P2 Arkiv klassiskt

Jussi Björling, svenska tonsättare och unik Mahler

Publicerat onsdag 5 januari 2011 kl 16.30
1 av 10
Adolf Wiklund Foto Kungliga Operan
Gustav Mahler SVT-bild
2 av 10
Gustav Mahler SVT-bild
Richard Strauss SVT-bild
3 av 10
Richard Strauss SVT-bild
Emil Sjögren SVT-bild
4 av 10
Emil Sjögren SVT-bild
Jussi Björling 1959 SVT-bild
5 av 10
Jussi Björling 1959 SVT-bild
Dirigenten och kompositören Leo Blech SVT-bild
6 av 10
Dirigenten och kompositören Leo Blech SVT-bild
Den tyske dirigenten Erich Kleiber med sin dotter 1929 SVT-bild
7 av 10
Den tyske dirigenten Erich Kleiber med sin dotter 1929 SVT-bild
Sida ur Radiotjänst programtidning Röster i Radio 1944
8 av 10
Sida ur Radiotjänst programtidning Röster i Radio 1944
Arturo Toscanini dirigerar NBC:s symfoniorkester, New York SVT-bild
9 av 10
Arturo Toscanini dirigerar NBC:s symfoniorkester, New York SVT-bild
Wilhelm Stenhammar SVT-bild
10 av 10
Wilhelm Stenhammar SVT-bild

Jussi Björling, Sena Jurinac, Emil Sjögren och Wilhelm Stenhammar medverkar i detta sista programm, som till största delen upptas av en inspelning av senare delen av Gustav Mahlers tredje symfoni från en konsert i Stockholm 1944. Leo Blech dirigerar Stockholms filharmoniska orkester, en damkör ur Musikaliska Sällskapet samt en barnkör från Stockholms folkskolors sångklasser. Altsolist är den norsk-svensk sångerskan Lorri Lail

I år är det etthundra år sedan vår internationellt störste storsångare Jussi Björling föddes. I dagens program framträder han med sånger av Jean Sibelius och Richard Strauss i en inspelning från en sommarkonsert 1958 i Stockholm.

 Mer Richard Strauss blir det med den österikisk-kroatiska sopranen Sena Jurinac framför Im Abendroth ur hans Vier letzte Lieder. Hon besökte Stockholm 1951 och framförde då Strauss nyskrivna sånger för första gången i Sverige tillsammans med den tyske dirigenten Fritz Busch, som i protest mot Hitler lämnade Tyskland och var Stockholms filharmonikerns chefsdirigent några år i slutet av 30-talet. Efter kriget var han bl.a. verksam på Metropolitanoperan i New York.

En annan tysk dirigent som lämnade Tyskland i protest mot nazismen var Erich Kleiber, som också besökte Sverige flera gånger. Vid sin första konsert i Stockholm efter kriget, i mars 1948, dirigerade han bl.a. ett svenskt verk, två av Adolf Wiklunds stycken för stråkorkester och harpa.

Innan grammofonskivan på allvar gjorde sitt intåg i början av 1900-talet, gjordes det flera andra uppfinningnar för att reproducera musik. Ett sådant var det s.k. självspelande pianot - eller pianolan. En av de främsta tillverkarna av sådana självspelande pionon var firman Welte i Tyskland. De utvecklade tekniken med att registrara och spela upp musik i ett piano eller en flygel med hjälp av en perforerad pappersrulle. I och med attt denna teknik fulländades bjöd man in olika berömda pianister och kompositörer till sin fabrik i Tyskland för att de skulle spela in sina verk. Flera berömda kompositörer hörsammade denna begäran, som till exempel Edvard Grieg, Richard Strauss, Gustav Mahler, Claude Debussy och Maurice Ravel. Också några svenska tonsättare spelade in några stycken för Welte. Både Emil Sjögren och Wilhelm Stenhammar besökte fabriken hösten 1905.

Två av dessa rullar där Stenhammar och Sjögren spelar egna verk ingår i dagens program.

De första självspelande pianolorna hade sjäva uppspelningsanordningen inbyggd i pianot eller flygeln, men så småningom konstruerade man en maskin - en slags robot, skulle man kanske kunna säga - där den här uppspelningsmekanismen var placerad och den styrde ett antal konstgjorda "fingrar" - filtklädda klubbor - som slog an tangenterna på instrumentet. Fördelen med denna senare konstruktion var bl.a. att man kunde använda sig av vilket piano eller flygel som helst. Hur det hela fungerar kan man se på den här lilla filmsnutten på Youtube där en sådan här Vorsetzer placerats framför en flygel, och man kan här också höra hur Fanny Bloomfield Zeisler spelar Frederic Chopins h-mollscherzo.

Under 30-talet utvecklades radiotekniken och ledningsnätet i Europa började byggas ut och man experimenterade en del med direktöverföringar från ett land till ett annat. En sådan sändning i svensk radio var när man den 8 augusti 1936 sände första akten av Richard Wagners opera Mästersångarna i Nürnberg från Salzburg, med Wienerfilharmonikrna och den italienske dirigenten Arturo Toscanini.

En ofta sedd gäst på Stockholmsoperan under 30-talet var den tyske dirigenten Leo Blech.  Han hade i sin ungdom bl.a. varit dirigent för den tyska symfoniorkestern i Prag. Där hade han mött och blivit god vän med dirigenten och tonsättaren Gustav Mahler. Detta resulterade i att Leo Blech kom att uruppföra den andra avdelningen av Mahlers väldiga tredje symfoni, under titeln Symfonisk meditation den 3 mars 1902.
Hela symfonin uruppförde Mahler några månader senare i Krefeld i Tyskland den 9 juni 1902 och Mahler kom tillbaka till Prag och framförde hela den tredje symfonin där den 25 februari 1904. Den tredje symfonin av Mahler var alltså ett verk som Leo Blech var väl förtrogen med.

Under kriget stannade så Blech, som var jude, i Sverige och dirigerade såväl på operan som i Konsertföreningen. I november 1944 fick han så till stånd ett framförande av Mahlers tredje symfoni med Stockholmsfilharmonikerna och altsolisten Lorri Lail. Konserten sändes även ut i radio, men den var så lång att man hade problem med att sända ut symfonin i sin helhet. Det här var ännu på den tiden då man bara hade en radiokanal i Sverige: Riksprogrammet. Mahlers musik var lång och den betraktades också som exklusiv. Man kom emellertid på en ganska finurlig lösning. Över Motalasändaren, som var den starkaste sändaren i Sverige, utsände man hela symfonin medan man över de övriga svenska sändarna bara sände symfonins andra hälft och spelade något annat mera lättillgängligt dessförinnan.

Turligt nog spelade man in symfonin när den sändes och det gör att vi i dag i Sveriges Radios arkiv inte bara har den tidigaste inspelade dokumentationen av Mahlers tredje symfoni, utan har den i Leo Blechs tolkning, mannen som 42 år tidigare uruppfört den.
Detta unika radiodokument kan vara en passande avslutning, detta Mahlerår, av programserien P2 Arkiv klassiskt, med radioveteranen Curt Carlsson, som nu går pension.

MUSIK
1: Jean Sibelius: Säv säv susa och Svarta rosor
2: Richard Strauss: Morgen och Ständchen
Jussi Björling, tenor
Radioorkestern & Stockholms Filharmoniska orkester
Dirigent: Georg Ludwig Jochum
Konsert 18 juli 1958 i Stockholms Konserthus

3: Richard Strauss: Im Abendroth ur Vier letzte Lieder
Sena Jurinac, sopran & Stockholms filharmoniska orkester
Dirigent: Fritz Busch
Konsert 2 maj 1951 i Stockholms Konserthus

4. Adolf Wiklund: Visa i folkton och Andante espressivo (1924)
Stockholms Filharmoniska orkester
Dirigent: Erich Kleiber
Inspelat 3 mars 1948

5. Emil Sjögren: Andra satsen Andante cantabile e con moto
ur pianosonat nr 2 A-dur (1904)
Emil Sjögren, piano
Inspelning på Welte-mignonrulle gjord 17 november 1905

6.Wilhelm Stenhammar: Fantasi h-moll op.11:3
Wilhelm Stenhammar, piano
Inspelning på Welte-mignonrulle gjord 21 september 1905

7: Richard Wagner: Förspel till Mästersångarna i Nürnberg
Wiener filharmoniker
Dirigent: Arturo Toscanini
Direktöverföring från Salzburg den 8 augusti 1936.

8. Gustav Mahler: Symfoni nr 3 d-moll - sats 3 till 6
Lorri Lail, alt
Damkör ur Musikaliska Sällskapet samt barnkör från Stockholms
folkskolors sångklasser
Stockholms Filharmoniska orkester
Dirigent: Leo Blech
Konsert 3 november 1944 i Stockholms Konserthus

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".