Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
P2 ARKIV KLASSISKT

Klassisk förmiddag i arkivet

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 12.40

Sten Broman känner de flesta (lite äldre) lyssnare som programledare med mycket personlig stil i musikfrågesporten "Kontrapunkt". Klassisk förmiddags arkivspecial bjuder idag på tonsättaren Broman och uruppförandet från 1963 av hans andra symfoni. Dessutom blir det musik av Erland von Koch, Gösta Berlin spelandes på Stockholmsbiografen Skandias orgel och den amerikanska Juilliardkvartetten i ett Stockholmsframförande av Beethovens trettonde stråkkvartett i "urversionen" med den stora fugan ("Grosse Fuge").

1. Erland von Koch:
a) Dansstycke (1936). Fritjof Kjellberg, piano. Inspelat 1956.
b) Saxofonkonsert (1958). Solist: Sigurd Rascher. Radioorkestern. Dirigent: Stig Westerberg. Inspelat 1962.

 
2. Ludwig van Beethoven: Stråkkvartett nr 13 B-dur (inkl. Grosse Fuge). Juilliardkvartetten. Konsert 1960, Börssalen, Stockholm.

3. Paul Abraham: ur "Bal på Savoy".
a) Die erste Nacht mit ihm allein.
b) Toujours l'amour.
Gösta Berlin spelar på  orgeln i biografen Skandia, Stockholm. Inspelat 1934.

4. Sten Broman: Symfoni nr 2 (1962). Radioorkestern. Dirigent: Sixten Ehrling. Uruppförandet 16/11 1963, Musikaliska akademins stora sal, Stockholm.

Juilliardkvartetten spelar Beethovens stora fuga 

”I ett solhett Stockholm som doftar av sommarblommor, saltsjövindar, asfalt och bensinångor från folkhemshuvudstadens 120.000 bilar möts musikvänner från hela Europa till festspel.”

Så beskrevs Stockholms festspel 1960 av Berit Berling i Röster i Radio. Där kunde man också läsa om Juilliardkvartetten, som utnämndes till ”en av världens bästa” kvartetter:

”I tretton år har Juilliardkvartetten spelat ihop, svetsats ihop till en av världens förnämsta stråkensembler. Den tog sitt namn efter den kända Juilliard School of Music i New York, till vilken institution den är knuten.”

Beethovens trettonde stråkkvartett (1825-26), som Juilliardkvartetten spelar i dagens program, avslutades ursprungligen av en väldig final, en fuga, som åhörarna inte förstod sig på. Den ersattes av en annan final och den stora fugan blev ett självständigt verk under namnet ”Grosse Fuge” op. 133.

I Allgemeine Musikalische Zeitung (Leipzig)* skrev recensenten om Grosse Fuge att den är: ”obegriplig som kinesiska. När instrumenten tvingas kämpa mot oerhörda svårigheter i närheten av Syd- och Nordpolen, när varje stämma är helt olik de andra och 'per transitum irregularem' (genom regelvidrig övergång) genomkorsar ett otal dissonanser, när musikern själv är misslynt och greppen inte är rena, då härskar den babyloniska förvirringen...” Men recensenten tillfogar också följande tröstens ord: ”...kanske kommer den tid, då det som för oss vid första anblicken var oklart och förvirrande, kommer att anses vara klart och i en behaglig form”.

Behaglig kommer nog aldrig Grosse Fuge att upplevas, men i dag, såväl som 1960, uppskattas den stora fugan som ett särpräglat och storartat musikstycke. Juilliardkvartetten spelar Stråkkvartett nr 13 B-dur av Beethoven i sin ursprungliga form och avslutar alltså med ”Grosse Fuge”. Inspelningen gjordes den 31 maj 1960 i Börssalen, Börshuset, Stockholm.

* Källa: ”Ludwig van Beethoven” av Professor Dr. Joseph Schmidt-Görg och Dr. Hans Schmidt. DGG, Hamburg, 1969.

Programmet kan avlyssnas i 30 dagar efter sändning på sverigesradio.se/p2

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".