Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
Pianorullar i Klassisk Förmiddag

Theodor Leschetizky (1830-1915)

Publicerat fredag 13 januari 2012 kl 15.54
Kl fm 20120120 Theodor Leschetizky sp Chopin: Nocturne nr 8 Dess-dur op 27:2
(6:20 min)
Theodor Leschetizky, fotad av Ferdinand Schumtzer, utgången upphovsrätt. Via Österrikes nationalbibliotek, Wikimedia Commons.

Den polske pianisten, läraren och tonsättaren Theodor Leschetizky debuterade när han var nio år gammal. Han spelade en pianokonsert av Czerny vid en konsert i Lemberg (då i Österrike, i dag: Lviv i Ukraina). Dirigent var Wolfgang Amadeus Mozarts son Franz Xaver Mozart. Sedan blev Leschetizky elev till Czerzy. På 1840-talet turnerade han som virtuos, men studerade också juridik och kontrapunkt. 1852 spelade han inför tsar Nikolaj I i Sankt Petersburg, där han sedan bodde under 26 år.

I Sankt Petersburg var Leschetizky verksam både som pianist och lärare. Han blev musikledare vid storfurstinnan Helenas hov. Hon var tsarens svägerska och under hennes beskydd grundade Anton Rubinstein Sankt Petersburgs konservatorium 1862 där Leschetizky blev ledare för pianoavdelningen.

Efter ett 22 år långt och olyckligt äktenskap med en rysk sångerska gifte Leschetizky sig 1878 med sin elev Anna Jesipova. 1885 blev Paderewski elev till Leschetizky och dessa elevers framgångar medverkade till att Leschetizky blev tidens främste pianolärare. Mer än 1200 pianister studerade hos Leschetizky under hans 75-åriga lärargärning. Räknat från Jesipovas succéer under 1880-talet till Mieczysław Horszowski, som gav sin sista konsert 1991 (vid 99 års ålder!) framträdde Leschetizkys elever under ett helt århundrade!

När Leschetizky hörde salongskompositören Julius Schulhoff spela i Wien på 1840-talet blev han särskilt intresserad av tonkvaliteten. Han beundrade Schulhoffs förmåga att ställa en vackert fraserad, nästan sjungen, melodi mot ett underordnat ackompanjemang. Leschetizky menade att det var ett modernt och effektivt sätt att spela som ledde till nya uttrycksmöjligheter. Den särskilda vikten vid tonkvalitet, tillsammans med elegansen från Czerny-skolan och tanken att virtuosa passager alltid måste vara en del av styckets struktur var Leschetizkys kännemärken.

Till skillnad från andra lärare insisterade han inte på långa övningspass med ständiga upprepningar. Han uppmanade i stället sina elever att förbereda musiken mentalt, så att de hade en klar idé om vad de ville uppnå.

Theodor Leschetizky spelar

Wolfgang Amadeus Mozart
Fantasi c-moll K 475

Frédéric Chopin

Nocturne nr 8 Dess-dur op 27:2

Polonäs nr 9 B-dur op 71:2

Leschetizkys elever i Klassiskt förmiddag och på podden:

9/1:

25/1: Fannie Bloomfield Zeisler

25/1, 31/1 och 8/2: Ignacy Paderewski

14/2 och 23/2: Artur Schnabel

28/2 och 9/3: Vladimir Horowitz – elev till två av Leschetizkys elever

28/2: Osip Gabrilovitj – elev till Leschetizky och till Anton Rubinstein

Källa: James Methuen-Campbell i Oxford Music Online

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".