Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
Pianorullar i Klassisk Förmiddag

Eugen d’Albert (1864-1932)

Publicerat torsdag 1 mars 2012 kl 09.57
Kl fm 20120412 E d’Albert sp Beethoven: Pianosonat nr 28 A-dur op 101 (III-IV)
(9:35 min)
Eugen d' Albert, foto med utgången upphovsrätt, via Libray of congress, Wikimedia Commons.

Den tyske tonsättaren och pianisten Eugen d’Albert hade många spännande förfäder, bl.a. Domenico Alberti (ca 1710-40), som var Albertibasens fader. d’Alberts farfar (François eller Franz) var adjutant till Napoleon I och bosatte sig så småningom i Hamburg. d’Alberts far (Charles Louis Napoléon) var en brittisk Johann Strauss, men Eugen d’Alberts stora intresse var den tyska kulturen. Wagners Tristan och Isolde hade ett större inflytande över honom än undervisningen av bl.a. Arthur Sullivan.

1881 uppmärksammades d’Albert av Anton Rubinstein och Clara Schumann och for sedan till Wien för att studera med Franz Liszt, som ansåg att Eugen var en av hans mest betydande elever. Höjdpunkten på d’Alberts pianistkarriär var i slutet av 1800-talet och han spelade främst de tyska tonsättarna från Bach till sin egen tid. Han spelade Brahms’ pianokonserter med tonsättaren själv som dirigent och gjorde talrika transkriptioner för piano av Bachs musik. d’Albert fick en rad stycken dedicerade till sig, bl.a. Burlesk av Richard Strauss.

Genom Wagner blev Eugen d’Albert intresserad av musikdramatik och från 1893 skrev han en lång rad operor, bl.a. Avresan (1898) som förespeglar Richard Strauss äktenskapsopera Intermezzo och hans mest kända verk Låglandet (1903).

Eugen d’Albert var gift sex gånger, bl.a. under tre år med pianisten Teresa Carreño.

Så här säger Eugen d’Albert om det självspelande pianot:
”Det är förbluffande och djupt rörande att höra hur det egna pianospelet, som spelats in flera år tidigare, återges med yttersta perfektion av Welte-Mignon. Ryktet som Welte-Mignon åtnjuter, att vara de bästa instrumenten i sitt slag, vilar på den orubbliga reproduktionen av det individuella spelet. Det är en källa till glädje och konstnärlig tillfredsställelse för mig att i dag ha anförtrott Welte-Mignon ett omfattande och varierat program, som överlämnar min konst till eftervärlden.”

Eugen d’Albert spelar

Johann Sebastian Bach

Preludium och fuga D-dur BWV 532 i arr av Busoni

Adagio och fuga ur Toccata, adagio och fuga C-dur BWV 564 i arr av Busoni

Eugen d‘Albert

Scherzo Fiss-dur op 16:2

ur ”Låglandet”

Johann Sebastian Bach

Passacaglia och fuga c-moll BWV 582 i arr av d’Albert

Preludium och fuga B-dur BWV 898 i arr av d’Albert

 

Ludwig van Beethoven

Pianosonat nr 18 Ess-dur op 31:3 (II)

Pianosonat nr 25 G-dur op 79

Pianosonat nr 28 A-dur op 101 (III-IV)

Rondo G-dur op 51:2

Frédéric Chopin

Nocturne nr 3 H-dur op 9:3

Polonäs nr 6 Ass-dur op 53, ”Polonaise héroique”

Polonäs nr 3 A-dur op 40:1

Edvard Grieg

Ballad g-moll op 24

Franz Liszt

Valsimpromptu Ass-dur

Soirées de Vienne nr 2 Ass-dur

Camille Saint-Saëns

Danse macabre i arr av d’Albert

Etyd i form av en vals op 52:6

Franz Schubert

Impromptu f-moll D 935:1

Impromptu Gess-dur D 899:3

Peter Tjajkovskij

Nötknäpparsviten

Valse caprice D-dur op 4

14/3, 22/3, 27/3 och 3/4: Teresa Carreño

Richard Strauss (vecka 24)

Källor:
- John Williamson i Grove Music Online.
- Encyclopedia of Automatic Musical Instruments av Q. David Bowers (1972, Vestal Press, New York, USA)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".