Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
Pianorullar i Klassisk Förmiddag

Artur Schnabel (1882-1951)

Publicerat måndag 13 februari 2012 kl 11.33
Foto av Artur Schnabel, av Gerhard51, Wikimedia Commons, licens: (CC BY)
Foto av Artur Schnabel, av Gerhard51, Wikimedia Commons, licens: (CC BY)

När Artur Schnabel var sju år flyttade hans familj till Wien. Där studerade han pianospel för Theodor Leschetizky och musikteori för Eusebius Mandyczewski. Schnabel sade att Leschetizky inte lärde ut någon metod alls, utan något som var mycket viktigare: det var ”som en ström som strävade efter att frigöra den slumrande vitaliteten i eleven”. Och Leschetizky sade i sin tur till Schnabel: ”Ni kommer aldrig att bli pianist – ni är en musiker”. I stället för att studera Liszt, så lät Leschetizky Artur Schnabel studera Schuberts sonater, som då var helt förbisedda.

År 1900 flyttade Schnabel till Berlin, där han bodde fram till Hitlers maktövertagande 1933. Han gifte sig med altsångerskan Therese Behr. De gav många konserter, särskilt berömda är en rad konserter med Schubertsånger 1928. Under den här tiden spelade Schnabel kammarmusik med en lång rad musiker, som Casals, Fournier, Hindemith, Szigeti och Primrose. Han komponerade också egen musik och deltog bl.a. i ett tidigt framförande av Schönbergs Pierrot lunaire. Det var också nu han ”lärde sig spela Beethoven”. Från 1925 både uppträdde och undervisade Schnbael, bl.a. undervisade han i pianospel vid Musikhögskolan i Berlin under fem år.

1932 började Artur Schnabel att spela in Beethovens samtliga pianosonater på skiva. Det var var första gången som någon gjorde det. Vid den här tiden spelade han också vid ett flertal tillfällen Beethovens alla pianosonater på konsert.

När Andra världskriget bröt ut flyttade Schnabel till USA och han blev amerikansk medborgare 1944. Där fick han inte samma genomslag som i Europa. Hans kompromisslösa hållning till sin konsertrepertoar, gjorde att han helt avstod från musikagenters tjänster under slutet av sitt liv. Han ställde inte upp på deras affärsmässiga syn på programsättningen, utan ville spela det han själv önskade. Schnabel kritiserades också för att spela Beethoven för klart och tydligt, han gjorde ingen skillnad mellan melodiavsnitt och mer uttrycksfulla partier. Å andra sidan tyckte många musiker att det var just hans precisa spelsätt som gjorde att musiken fick en stor vitalitet. Under sin livstid förändrade Schnabel människors uppfattning av Mozarts, Beethovens och Schuberts musik. Tack vare hans inspelningar kan nya generationer ta del av hans banbrytande musicerande.

Artur Schnabel spelar

Johann Sebastian Bach

Engelsk svit nr 5 e-moll (VI)

Toccata G-dur BWV 916 (I)

Frédéric Chopin

Etyd nr 5 Gess-dur op 10:5, “På svarta tangenter”

Etyd nr 14 f-moll op 25:2

Nocturne nr 6 g-moll op 15:3

Joseph Lanner
Altwiener Walzer, potpurri

Franz Schubert
Impromptu Ass-dur D 899:4

Schubert: Valse noble nr 3

Joseph Strauss

Dorfschwalben aus Österreich, vals

Carl Maria von Weber

Aufforderung zum Tanz

20/1: Theodor Leschetizky

Källa: William Glock och Stephen Plaistow i Grove Music Online.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".