Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Intressanta möten, underhållning och aktuella ämnen. E-post: formiddag.kristianstad@sverigesradio.se

2 juni: Webben & EU - så funkar det

Publicerat tisdag 2 juni 2009 kl 10.18
Magnus Mosén pratade om EU-valet och webben. Foto: Leif Jönsson/SR Kristianstad

För den som fortfarande känner sig osäker inför EU-valet, om vad man ska rösta på, varför man gör det, är hoppet inte alls ute.
Och det finns egentligen ingen bra ursäkt för att känna att man inte vet tillräckligt. Med en dator, en internetuppkoppling och kanske en timme över kan man känna sig ganska säker på att kunna hitta en hel del info om EU-valet på webben.

Börja på SR

Men, det som faktiskt kan kännas ganska snårigt är just att det finns så mycket information på så många olika sidor. Var ska man börja?
Och hur skiljer man egentligen på objektiv fakta och politisk propaganda?

Ett bra sätt är att börja på vår hemsida sverigesradio.se/kristianstad  där det dels finns en lokal EU sida, där vi bland annat granskar våra lokala kandidater till EU paralamentet. >
Vi tar upp flera olika aspekter av EU valet, och får träffa bland annat Schyman (FI) och Lotta Hedström (MP) och EU minister Cecilia Malmström (FP). Vår lokala EU-sida hittar du

 
Vill man han en allmän fluorsköljning i EU-kunskap kan Ekots EU-sida rekommendera.
Ekots sida är minst sagt fyllig och minst sagt informativ. För att inte säga överfyllig. Så, ta det lunt och försök inte läsa allt på en gång. Ekots sida hittar du

 Där finns bland annat en sida som heter EU på fem minuter. Den tar upp EU:s viktigaste organ som är…ja, kan du det? Surfa in och lär dig! 
Naturligtvis kan man mer ingående läsa om vad de olika partierna tycker i enskilda frågor. Miljön, arbetsrätt och vård. 

Man kan också testa sina kunskaper i ett speciellt quiz ser jag här. Det vågar nog inte jag. Inte än i alla fall.

Riksdagen är bra

http://www.eu-upplysningen.se  är riksdagens egna sida, och det är  en väldigt fyllig och informativ sida, där man förutom att surfa sig fram till informationen även kan beställa trycksaker, och hitta numret till upplysning via telefon. Man kan snacka med livs levande person helt enkelt, som förhoppningsvis kan svara på ens frågor.

Men, för den som helt enkelt  inte orkar sätta sig in saker och ting, läsa på eller rota informationsflödet finns naturligtvis Internets bästa gåva till latmasken: testet! Test som, efter att man kryssat i eller bockat för vad man står i en viss fråga visar, mer eller mindre tydligt, vad man ska rösta på.

Hur pålitliga är då dessa test? Det varierar.

Men, klart i alla fall att det finns många av dem att de är populära och att somliga av dem är betydligt mer sofistikerade och trovärdiga till sin utformning än andra. Till exempel har Aftonbladet ett test som kan ta upp emot halvtimmen att göra. När man är klar positioneras man på ett slags diagram över vad man befinner sig i EUs politiska spektra. Onekligen ambitiöst.

Politisk reklam på webben slår igenom

Våra svenska politiker börjar nu på allvar inser sprängkraften i webben i och med EU-valet. Det har skrivits och analyserats väldigt mycket om detta fenomen – att på olika sätt marknadsföra politik och åsiker på webben. Det däremot de flesta som kan något verkar vara enade om är att Obamas seger i USA påverkades av att han och hans kampanjfolk lyckades utnyttja så kallade sociala medier bättre än John McCain.
Obama fanns på ,  och och vann på så vis yngre väljare som i mindre grad konsumerar information via de traditionella medierna, som till exempel dagstidningar.

Ibland kallas EU-valet ett provval inför riksdagsvalet, som kommer att hållas om ett drygt år. Och klart är att många politiker bloggar.

Anna Maria Corazza Bildt är en kandidat som satsar väldigt hårt på sociala medier, som till exempel twitter.

Hon twittrar ofta och mycket. Och hon räds inte att skriva om annat än politik. "är hem efter en avspänt middag med många nära o kära.Det känns trygg att träffa så många vänner i mitten av en så krävande kampanj" är ett typiskt inlägg.

Personligt säljer

Just detta personliga tilltal, skapar en känsla av att det verkligen är en äkta person som twittrar. Andra politiker intar en något mer formell framtoning. Gunnar Hökmark (M) till exempel. Han skriver mest vart han är på väg, i princip. På väg hässleholm, på väg till Stockholm, osv.

Kul är också att kolla vem politikerna följer! Visste du att Ella Bohlin (KD) följer både Aston Kutcher och Britney Spears?

Text: Magnus Mosén/SR kristianstad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".