Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Intressanta möten, underhållning och aktuella ämnen. E-post: formiddag.kristianstad@sverigesradio.se
Hälsotips

Höstens handlingsplan för regelbunden träning

Publicerat tisdag 1 september 2009 kl 15.32
Foto: Malin Hoelstad/Scanpix

Här har du en handlingsplan för regelbunden träning inför hösten.

1. Vilka förutsättningar har du?
Ställ dig frågor såsom: hur mycket tid kan du avsätta till din träning? Hur mycket pengar kan jag investera? Vad vill jag? Vad tycker jag är kul? Är jag beroende av bil för att komma dit och hur fungerar det?

2. Sätt upp ett mål enligt SMART modellen

Specifikt
Mätbart
Anpassat
Realistiskt
Tidseffektivt

Viktigt är att ha mindre delmål längs vägen så att ditt huvudmål inte känns alltför avlägset.

Exempel på ett mål kan vara:
Jag vill kunna springa en mil på 60 minuter innan den 1/3 2010.

Exempel på ett delmål kan vara:
Jag vill kunna springa 30 minuter i ett sträck, 2 dagar i veckan, fram till den 1/10-09. Efter det sätter jag ett nytt delmål.

3. Gör en handlingsplan!
Vilka dagar kan jag träna? Hur långa får passen vara? Hur ska lägga upp min träning? Om jag får förhinder en dag, hur gör jag då? Barnvakt – behövs det?

Ge dig själv regelbunden feedback och beröm i form av snälla ord, små presenter, nya träningskläder, massage eller annat som du tycker är stimulerande och motiverande.

Lycka till!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".