Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Intressanta möten, underhållning och aktuella ämnen. E-post: formiddag.kristianstad@sverigesradio.se
Tisdagen den 2 november

Shoppa på nätet - detta kan du tänka på

Publicerat måndag 1 november 2010 kl 11.23
Lämna aldrig ut ditt kontokortsnummer, om du inte ska handla något. Foto: Scanpix

Att handla varor via internet är idag väldigt vanligt. kanske har du köpt kläder, tekniska prylar eller kanske en resa via internet? Eller tillhör du dem som fortfarande tycker att det känns osäkert att handla på Internet? Här får du ett antal tips för att du ska kunna känna dig säkrare i ditt intershoppande.

Innan du handlar

Något väldigt grundläggande är att lägga ner lite tid på att jämföra olika priser. Tänk på att priset för frakt kan göra att den totala summan blir betydligt högre än vad du tänkt dig.

En smart sak är att kolla upp företaget innan man handlar så att man vet att det är seriöst. Man kan till exempel kolla om företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer finns på webbplatsen.

Vidare bör du se om företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med. Prova att ringa kundtjänsten för att se om du kommer fram.

Googla efter butiken. Vad skriver andra om företaget? Har det bloggats om företaget? Nämns företaget i positiva eller negativa ordalag på olika diskussionsforum?

När man betalar

En del saker kan vara viktiga att tänka på när man ska betala för själva varan.

På många e-handelsplatser kan man betala med konto- eller kreditkort genom att ange kortnumret.

Men sidan måste vara krypterad. Du ser att en hemsida är krypterad när det står https istället för http i webbläsarens adressfält.

Om du har handlat med kreditkort och blivit lurad kan du få hjälp av kreditföretaget med att få tillbaka dina pengar. Om du har handlat med kontokort har du inte samma möjlighet.

Kolla ditt kontoutdrag efter att du har betalat för att se att rätt belopp har dragits.

Att betala mot faktura är den säkraste betalningslösningen. Men det är många e-handelföretag som inte erbjuder faktura som betalningsmetod. Om du vill handla från ett annat land än Sverige har du nästan aldrig möjlighet att betala mot faktura.

Blev det inte som du tänkt dig?

Du har alltid 14 dagars ångerrätt om du handlat via Internet inom Sverige. Om du köper från ett annat land kan reglerna se lite olika ut. Läs mer här.

Du har också alltid rätt att reklamera en vara. Läs mer här.

Om du och företaget inte kan komma komma överrens kan du vända dig till ARN, allmänna reklamationsnämnden.

Att köpa saker från privatpersoner, som till exempel på Blocket och Tradera, är alltid knepigare rent juridiskt om något skulle gå fel.  

Det köplagen som gäller, men den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen.

I värsta fall, om du och säljaren inte kommer överens, kan tvisten hamna i Tingsrätten.

Länkar

På Konsumentverkets hemsida hittar du nästan all information du behöver.
#link=229313#

Allmänna rekomendationsnämnden. När du och ett företag inte kan enas.
#link=229314#

Checklista

  • Kolla upp företaget, googla det och försök ta reda på vad andra har för erfarenheter av det.
  • Kolla så att företaget har en bra kundtjänst.
  • Läs på noga innan du köper en viss vara.
  • Vad ingår i priset?Är priset angivet inklusive porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?
  • Hur betalar du säkert? Är sidan krypterad? Lämna aldrig ditt kontokortsnummer om du inte ska köpa något.
  • Hur lång är leveranstiden?Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.
  • Hur hanteras dina personuppgifter? Kontrollera att företaget har riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter.
  • Hur lång är ångerrätten? När du handlar inom Sverige har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp och behöver då bara betala returportot.  Om du handlar från utlandet bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du i så fall måste stå för. Inom EU har du dock alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt.
  • Läs vilkoren-  noga. Och skriv ut dem. Detta gäller speciellt vid köp av olika abonnemang och liknande.

Källa: Konsumentverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".