Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skånetrafiken chattar om tågtrassel

Publicerat onsdag 2 september 2009 kl 12.10

Morgon i P4 gästades av Stefan Rindestig, Anders Jönsson och Ulrika Mebius från Skånetrafiken. De chattade med Morgon i P4:s lyssnare om ombyggnationen av Malmö Central.

Moderator:Hej och välkomna till chatten med Skånetrafiken. Vi håller på i en timme fram till klockan 09.00.
Olof Rydner:Hur många extraminuter bör man lägga till för att försäkra sig om att man hinner med det man brukar?
Stefan Rindestig:Hej Olof! Svårt att säga exakt men var ute i god tid. Ett bra tips - var vid ditt avgående tåg några minuter innan det går. Och på stationen ytterligare lite tidigare för att du hinna ta dig ut till spåret då det är trångt.
Sliten pendlare:Kan inte tågen åka oftare eftersom det blir färre spår och större belastning på de som finns?
Stefan Rindestig:Hej! Tågen kan inte gå oftare då belastningen redan är stor på Malmö C. Det ryms helt enkelt inte mer avgångar. Men vissa tåg kommer att bli längre så att alla resenärer kommer med.
Lars Olofsson:Hej! Tidigare fanns pingviner som skulle visa rekommenderad gångriktning. Plötsligt en dag försvann dessa. Varför detta? Jag tyckte det var en ganska kul och rolig idé att visa på gångriktningar. Med vänliga hälsningar Lars Olofsson
Stefan Rindestig:Hej Lars! Visst var det kul med pingvinerna vi har fått mycket gehör för dem. Vi lovar att de kommer tillbaka i någon form så håll ögonen öppna! Syftet är ju att få våra resenärer att tänka som pingviner dvs fungera i grupp och ta hand om varandra.
lennart:Hej! Hela sommaren har tågens avgångstider varit som i vilken bananrepublik som helst! Det har saknats lokförare till vissa avgångar etc. Varför inte lämna ut körningsprocessen till ett företag som KAN köra tåg?
Stefan Rindestig:Hej Lennart! Sommaren har varit tuff och full av barnarbete runt om i Skåne. Vi har många resenärer som har haft det tufft och det har vi full förståelse för. Dessa banarbete görs ju också för att vi ska få trafiken att flyta bättre och någon gång måste det ju göras. Blir det störningar i trafiken så hamnar fordon och personal på fel plats och det är svårare att rätta till under sommaren när många har semester.
Lena:När allt är klart, kommer det då att bli betydligt rymligare med lättare flöde än det till exempel var tidigare för ett par år sedan. Hur kommer vi resenärer att uppleva den nya centralen?
Stefan Rindestig:Hej Lena! Framtida Malmö C kommer att bli en fantastisk station. Stora breda plattformar och luftigt. Rulltrappor och hissar och flera utgångar som gör att flödet blir bra.
Erika:Kommer det att vara samma spår och områden som drabbas och är avspärrade under hela ombyggnaden?
Stefan Rindestig:Hej Erika! Från den 24 augusti så stängs Pågatågsstationen av och alla tåg går från banhallen. Den 13 december skiftar vi och kör från Pågatågsstationen istället. Den fasen varar tills att Citytunneln öppnar i december 2010.
Ellen Blomberg:Var och hur kommer ni att meddela förändringar? På skärmarna eller på lappar runtom centralen?
Stefan Rindestig:Hej Ellen! I första hand kommer vi att informera via monitorer och anslag på stationen. Sedan är det oerhört viktigt att utropen på stationen fungerar bra. Vidare har tågpersonalen ombord på tågen också ett stort ansvar. Även hemsidor och mobila tjänster finns att tillgå.
Magnus Holmberg:Vilka resenärer kommer att påverkas mest under den tid ni bygger om?
Stefan Rindestig:Hej Magnus! Våra trogna pendlare som reser med oss varje dag naturligtvis. Eftersom vissa (från Hbg och Höör) tåg har slutstation i Lund drabbas dessa resenärer då byte måste ske som kan göra restiden längre.
Ishnan:Av ren nyfikenhet: tidigare har framsidan varit "kanalsidan", men nu byggs det ju en flådigt på "baksidan". Kommer det att bli fler "huvudingångar"?
Stefan Rindestig:Två nya nergångar till den underjordiska stationen från Bagers plats och Anna Linds plats. Huvudingång till Malmö C blir på den norra sidan via Glashallen. Befintliga ingångar i söder kommer att serva bussresenärerna då både stadsbuss och regionbuss kommer att hålla till där.
Git:Jag pendlar dagligen mellan Lund-Malmö. Åker hem 16.34 eller 16.38, nu är 16.34 inställt och 16.38 är ett ENKEL tåg. Tåget är överfullt varje dag. VARFÖR KÖR NI MED ENKELTÅG?????
Stefan Rindestig:Hej Git!Vi är medvetna om detta problem och har det under bevakning. Vi har tyvärr inte fler vagnar att sätta in och vi måste prioritera mellan olika avgångar. Vi håller just nu på att se över var trängseln är som störst och vi kommer att göra förändringar efter detta i den mån vi kan.
Johanna:Kommer ni att bygga tak över de förlängda perrongerna? Om inte, varför då?
Stefan Rindestig:Hej Johanna! Tyvärr finns inga planer på detta. Det är en provisorisk station och budgeten för ombyggnaden är begränsad.
Johnny Göransso:Ni snackade om nya spår vid kanalen. Förklara, hur många då och var ska de gå? Där är ju redan spår.
Stefan Rindestig:Hej Johnny! Just nu byggs det som du påpekar. Dessa spår är provisoriska spår som byggs för att ombyggnaden ska löpa på bra. Och dessa spår kommer sedan inte användas när ombyggnaden är klar. När Citytunneln är klar så kommer Pågatågstationen att byggas om till regionbussterminal.
Git:Det verkar konstigt att ni inte har fler tåg. 16.34 var alltid dubbelt och ibland trippel, 16.38 var oftast dubbelt. Så var har ni gjort av de vagnarna?
Stefan Rindestig:Hej igen Git! 16.34 tåget startar numera i Lund och är inte borta helt och hållet. Du kan exempelvis ta ett tidigare tåg från Malmö och komma med tåget 16.48 från Lund. 16.34 är och var dubbelt och 16.38 är och var enkelt. Fordonen hamnar där behovet är som störst. Om det kommer att ske omdisponeringar följer vi nu noga.
Evert:Finns det något annat som kommer att bli nytt på centralen, nu när ni ändå är i farten?
Stefan Rindestig:Hej Evert. Jernhusen är ju de som förvaltar Malmö C. Det kommer att bli många nya butiker, ett nytt kundcenter för Skånetrafiken och fler biljettautomater.
Björn G:Jag såg att Skånetrafiken håller på att köpa in nya Pågatåg. Kommer ni att köra med totalt fler tåg och större passagerarkapacitet totalt. Och i så fall hur mycket större kapacitet procentuellt? Det hade känts skönt att veta som beroende kund.
Stefan Rindestig:Hej Björn! Vi har köpt in 49 nya Pågatåg och dessa börjar levereras under vintern 09/10. Eftersom varje tågsätt rymmer fler resenärer än dagens så blir ju kapaciteten bättre. Dessutom är de nya Pågatågen bekvämare att resa med. På de nya Pågatågen ryms ca 230 sittande resenärer mot dagens ca 180. I dag har vi 26 Pågatåg + 4 "vikarierande" Pågatåg.
Sievert Stenbec:Hörde just på radion att ett tåg är försenat 10 minuter pga signalfel. Vad har ni för strategi för att minska dylika missöden?
Stefan Rindestig:Hej! Vi för hela tiden en löpande diskussion med Banverket som ju ansvarar för signaler, spår och elledningar om hur vi kan förbättra för kund och hur trafiken kan bli stabilare. Skåne har mycket tågtrafik och denna påverkas när fel uppstår.
Ulla:Borde Ni inte ropa ut på vilket spår alla avgående tåg är i all synnerhet nu? Det är ju många äldre som har svårt att läsa och även andra med funktionshinder
Stefan Rindestig:Hej Ulla! Sker det ändringar så måste dessa ropas ut. För många utrop förvirrar tyvärr våra resenärer mer än det hjälper och bidrar inte till ökad tydlighet. För resenärer som har problem finns det ledsagarservice att tillgå.
Moderator:Det är nu 15 minuter kvar av chatten med Skånetrafiken. Passa på att ställa dina frågor!
Sven:Hur kommer parkeringen på baksidan att se ut i framtiden. Kommer den tillbaka i viss mån?
Stefan Rindestig:Det byggs ett stort parkeringshus på baksidan av stationen. Dessutom så kommer det även att finnas andra parkeringsmöjligheter i form av korttidsparkering och angörningsytor.
Radhes:Hur kommer ombyggnatione att drabba oss andra som INTE hoppar på på Malmö C. Drabbas Pågatågen på fler stationer t ex? Dominoeffekten?
Stefan Rindestig:Hej Radhes! Vissa tåg kan det bli fler resenärer på eftersom våra kunder kanske ändrar sina resvanor. Detta håller vi dock under uppsikt och försöker dimensionera för att möta efterfrågan.
Birgit Johannes:Vilka tåg och sträckor kommer kommer att drabbas hårdast av ombyggnationen av Malmö C?
Stefan Rindestig:Hej Birgit. Vissa tågen i rusningstid från/till Hbg och Höör kommer pga trängseln inte få plats på Malmö C. Dessa tåg stannar i Lund där resenärerna får byta till annat tåg. Men även fortsättningsvis kommer det att gå tåg direkt Höör - Malmö och Hbg - Malmö men dessa avgångar är något färre. 90 % av den tidigare tågtrafiken kommer fortlöpande att finnas kvar under ombyggnaden av Malmö C. Extratågen i rusningstrafik är de som tyvärr drabbas eftersom de helt enkelt inte får plats.
Moderator:Det är nu 5 minuter kvar av chatten med Skånetrafiken. Klockan 09.00 stänger vi chatten.
Leogang Holstei:Om man missar ett viktigt tåg och det skulle visa sig att det uppenbarligen skulle bero på ombyggnationen, hur kompenseras man då?
Stefan Rindestig:Hej Leogang. Om tåget du reser med är mer än 20 minuter försenat så omfattas du givetvis av vår resegaranti. Om du däremot missar ditt tåg för att det är stor trängsel på stationen så gäller naturligtvis inte resegarantin. Därför är vårt råd att vara ute i god tid under ombyggnaden.
Niklas:Kommer ni inte att erbjuda SMS-tjänser, likt Allsvenska mål, för förseningar och förändringar, att man kan prenumerera på info för speciella sträckor?
Stefan Rindestig:Hej! I dag har vi realtidsinfo i mobilen där förseningar syns. Det är en bra idé som vi på Skånetrafiken jobbar vidare på inför framtiden.
Jenny:Borde ni inte anställa X antal informatörer som finns på plats för att vara kunderna behjälpliga att svara på frågor och lotsa resenärerna rätt. Så gör de i London utan att ens bygga om.
Stefan Rindestig:Hej Jenny! Vi har nu i början stationsvärdar på plats på Malmö C. Dessa känns igen på sina gula västar. Dessa värdar är till för att resenärerna ska komma rätt. Vi följer hela tiden hur behovet ser ut och om vi kommer att ha denna tjänst under hela ombyggnaden.
Elsa:Förklara vad som är belöningen för oss resenärer när allt är klart i december 2010? Vad får vi för ett drygt år av sju sorger och bedrövelser?
Stefan Rindestig:Hej Elsa! Mer trafik, bättre trafik, bättre kvalitet och en ökad närhet till hela Skåne. Det kommer att bli väldigt bra när det är färdigt så kära resenärer stå ut.
Moderator:Nu stänger vi chatten med Skånetrafiken. Tack för era frågor och inlägg!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".