Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chatt om höstträning

Publicerat onsdag 2 september 2009 kl 12.13

Hur kommer jag i gång efter allt sommarslappande? Var hittar jag motivationen? Träningsexperten Anneli Håkansson svarar på frågor och ger tips om träning.</p>

Moderator:Hej och välkomna till chatten med Anneli Håkansson. Vi håller på i en timma fram till klockan 09.00.
Snurre:Om jag ska komma igång med löpning för att få igång en insomnad kondition, vad behöver jag för utrustning?
Annelie Håkansson:Hej Du behöver ett par riktigt bra skor. Träningskläder är inte lika viktigt du kan springa i short och en t-shirt. Senare kan du investera i en bra pulsklocka. Lycka till.
Karin:Hur tränar jag bäst insidan av låren? Hur får jag bort det lösa fettet som sitter där. Gärna träning söm går att göra hemma. Tack Karin
Annelie Håkansson:Hej Lägg dig på sidan på golvet, undre benet kan du ha lite böjt sedan lyfter du det övre mot taket, hälen skall vara upp mot taket. Detta tränar både insida och utsida. Köp ett gummiband - stå lite bredbent och lyft ena benet tills gummibandet tar emot, gör detta flera gånger. Enkla övningar att göra hemma. Lycka till.
Lasse på Hardeb:Jag är en man som inte nått 50 år än och jag tränar 10-20 km varannan dag och undrar hur jag skall kunna sänka min miltid. Jag kör enbart distanspass.
Annelie Håkansson:Hej Du behöver köra intervaller. Sping allt vad du kan i 30 sek gå 30 sekunder i ca 5 min. Jogga 5 min, upprepa detta så många gånger du orkar. Variera distanspass med intervallpass. 2-3 distanspass i veckan och 1 intervallpass så kommer din miltid att sänkas. Lycka till.
Terese:Om jag börjar springa som du sa 1 minut och gå en minut, hur mycket ska man lägga på för att inte ta ut sig? 2 minuter spring, 2 minuter gång nästa gång...?
Annelie Håkansson:Hej Du kan springa en minut och gå en minut flera gånger innan du börjar öka på tiderna. Du kommer att känna när du orkar mer - låt det ta någon vecka sedan ökar du tiden du springer och minskar gångtiden.
Snurre:Vad är bra skor om man är nybörjare? Är osäker på om jag står ut med löpning som träningsform och vill inte lägga ner för mycket pengar på ett par skor om det inte passar mig men vill samtidigt inte skada mig.
Annelie Håkansson:Hej Det skall vara joggingskor. Gå till en sportaffär och prova ut skor. De flesta kan hjälpa dig att se vilket löpsteg du har så att du får skor som passar dig. Skorna är viktiga, om du väljer att inte fortsätta springa kan du använda dem till rejäla promenader.
Henrik:Om jag börjar med löpning nu två-tre gånger i veckan, när kan jag vänta mig att se resultat? Vad är viktigast, tiden jag håller på, eller tillrygalagd sträcka?
Annelie Håkansson:Hej Resultaten brukar komma snabbt i början, men det gäller att ge kroppen en chans att vänja sig vid att springa. Sträckan beror ju på hur långt du vill/orkar springa och hur snabb du är. Har du inte sprungit tidigare så ta det lugnt i början och gå emellanåt under din löprunda.
Karl Erik:Hej Anneli jag väger för mycket men vill gärna både gå ner i vikt och röra mig utan att få ont. Att springa är för tufft då blir jag bara skadad. Försöker med promenader och enstaka gympapass.
Annelie Håkansson:Hej Du har redan börjat på något bra. Har du bra skor? Promenader är utmärkt träning för att komma igång. Försök att öka takten på promenaden så att du känner dig andfådd. Ta hjälp av armarna - stora pendelrörelser gör att du får upp pulsen ytterligare. Gympapass en till två gånger i veckan skall du också försöka schemalägga. Lycka till
Cilla:För att träningen ska bli allsidig, vad är bra att kombinera löpträning med?
Annelie Håkansson:Variera med styrketräning och smidighetsträning. Smidighet kan du träna på BodyBalance, pilates eller yoga pass. Styrketräning antingen i grupp eller på gymmet.
Helen:Vatten med på löprundan eller vänta till efteråt?
Annelie Håkansson:Det beror på hur långt du springer, kortare löprunder behöver du inte ha med vatten på men skall du springa en mil eller två skall du ha vatten med.
Kristina:hur omvandlar jag min för stora mage till en sexpack - på ett rimligt sätt? är det gymmet som är bästa tipset?
Annelie Håkansson:På gymmet kan du få hjälp med övningar som hjälper dig nå ditt mål. Du kan få hjälp med övningar som du sedan kan göra hemma också.
Sara:Jag har svårt med motivationen. Kör ofta hårt i början men har svårt att hinna med träning mellan dagishämtningar, matlagning och barnens fritidsaktiviteter. Har flera gånger försökt rita upp scheman för egen tid men det blir aldrig hållbart. Hur hittar man tiden?
Annelie Håkansson:Detta är ett ganska vanligt fenomen, försök att inte gå ut så hårt i början - 2 gånger i veckan kan vara lagom för att komma igång. Sedan när du lagt rutinen kan du öka på träningen. Istället för TV på kvällen gå en lång promenad i rask takt.
Snäckan:Jag har inte sprungit spec mkt innan och började träna inför vårruset -09. Kondisen har jag men min löpteknik är usel. När jag springer klampar mina fötter ner i marken och sen får jag ont i vristerna. Vad gör jag för fel? Tycker inte löpning är roligt och sämre blir det när dessa saker besvärar mig. Vill kunna löpa bra för att röra mig på ett mer varierande sätt.
Annelie Håkansson:Hej Du har kanske fel skor. Gå till en sportaffär som kan hjälpa dig att kolla ditt löpsted och om dina skor är rätt. Nästa steg kan vara en personlig tränare som kan hjälpa dig med löpningen.
Alexander:Jag är en man, snart 50 år gammal som lidit av för stor byst hela livet. Strandliv har med andra ord inte varit min grej ;) - Nu undrar jag om du har bra tips på någon form av träning som fokuserar på att få bort fett på denna kroppsdel. Visst har jag lite övervikt, jag väger ca 80 kg och är 175 cm lång. Men är allmän träning och total viktnedgång enda vägen?
Annelie Håkansson:Hej Det är svårt att punktträna för att få bort fettet på bröstet. Jag rekommenderar dig att gå till ett gym för att få ett bra träningsprogram av en personlig tränare.
Moderator:Det är nu ungefär tio minuter kvar av chatten med Anneli Håkansson. Passa på att ställa dina frågor om träning och motion!
Malin:Om man inte har så mycket pengar, går det att hitta en väg på gymet utan personlig tränare?
Annelie Håkansson:Du kan få väldigt mycket tips på nätet, det finns massor med tips om hur man kommer igång med löpning, träning hemma etc. De flesta gym erbjuder träningsinstruktion i sina kort. Det är mer allmänt hållet om hur maskinerna fungerar inte specifikt för dig som person.
Snäckan:Om jag har bra kondis och ska börja löpa, ska jag börja med att löpa en viss sträcka eller efter klockan. Vilket är bäst för att inte tappa motivationen
Annelie Håkansson:Sätt upp ett mål. Antingen i tid eller kanske Broloppet. Sätt upp kilometertid - kolla hur snabbt du springer nu - målet är att springa kanske en minut snabbare om tre månader.
Moderator:Chatten med Anneli Håkansson är slut. Tack för alla frågor och svar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".