Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett fördjupande samhällsprogram i Sveriges Radio P4

Med beröm godkänt i Bollnäs

Publicerat söndag 25 oktober 2009 kl 12.03
1 av 5
Alla elever på Ivik får individuell studiehandledning varje vecka.
2 av 5
Alla elever på Ivik får individuell studiehandledning på sitt eget språk varje vecka. Foto: Rebecka Hugosson.
3 av 5
Sandra Tynell hjälper Dagnija Davidane under en lektion i SO.
4 av 5
Dagnija Davidane är 19 år och kommer från Lettland. Hon har varit i Sverige i tre månader.
5 av 5
Muhamad Bizmana trivs mycket bättre på Ivik än på SFI. Här på Ivik har han till exempel vänner i sin egen ålder.

Förra året kom det 18 gymnasieungdomar från utlandet till Bollnäs kommun. Hade det varit 2007 så hade de placerats på SFI, och läst svenska för invandrare tillsammans med nyanlända vuxna. Men hösten 2008 startade Ivik, en introduktionsutbildning för nyanlända på Torsbergsgymnasiets individuella program. Här får de nyanlända eleverna lära sig mer än bara svenska, och dom får också klasskamrater i sin egen ålder.

- Jag tycker om Ivik, och jag tycker om alla ämnen, så det är ganska bra, säger Abdirisak Muhamud Muhamed Salad som har gått på utbildningen sedan starten förra hösten.

"Vi är väl så bra helt enkelt"
Ivik betyder introduktionsutbildning för nyanlända elever inom ramen för gymnasieskolans individuella program. Det är bara ett år sedan programmet startade på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs och i höst har utbildningen 25 elever. När skolinspektionen gjorde en kvalitetsgranskning av hur olika skolor jobbar med mottagningen av nyanlända elever under våren 2009 konstaterade de att Ivik i Bollnäs håller förvånansvärt hög kvalitet för att vara så nystartat.

– Vi är väl så bra helt enkelt. Vi hade med oss erfarenheter från många olika håll redan från början, säger Sandra Tynell, samordnare och lärare på Ivik.

Får bra bemötande
Eleverna har i skolinspektionens intervjuer också uttryckt att de får ett bra bemötande på Ivik. Muhamad Bizmana är 19 år. När han kom till Bollnäs fanns inte Ivik, utan han placerades på SFI, svenska för invandrare, istället.
– Det var inte så roligt för det var bara vuxna som gick där, säger Muhamad Bizmana.

Hur kändes det sedan när du kom till Ivik då?
– Det kändes bra att läsa med ungdomarna och jag har träffat många kompisar här som jag känner. Jag tycker det är kul faktiskt, säger han.

Utvecklas snabbare
Innan Sandra Tynell anställdes på Ivik, jobbade hon som lärare på SFI. Hon minns hur barnen ibland hamnade i samma grupper som sina föräldrar och att relationen inom familjen påverkade inlärningen.
– Man vågar inte göra fel inför sina föräldrar och man känner att man inte kan säga och tycka precis vad man vill.

– De elever vi har här utvecklas snabbare än de gjorde på SFI, och det beror inte bara på att de har varit i Sverige under en längre period, utan det beror också på det här tror jag. Att de får vara ungdomar, säger Sandra Tynell.

Äter frukost tillsammans
Strax efter klockan nio på morgonen städar eleverna på Ivik undan efter dagens frukost bestående av kaffe och limpmacka. Stämningen är uppsluppen, och det finns en poäng med den här måltiden förutom det sociala. Något av det viktigaste med Ivik är att prata och diskutera mycket och få vardagen att fungera i Sverige.

– Två eller tre elever per vecka ansvarar för frukosten och får pengar ur handkassan för att gå och handla och lära sig den biten. Sedan när vi sitter här så pratar vi svenska med varandra, säger Sandra Tynell. 

Förstod ingenting
Torsbergsgymnasiet ligger mitt i Bollnäs, en kommun med 26 000 invånare i Gävleborgs län. Alla som kommer hit från ett annat land och är 16-19 år gamla är välkomna till Ivikprogrammet.

Dagnija Davidane flyttade till Sverige för lite över tre månader sedan för att kunna vara tillsammans med sin pojkvän som bor i Bollnäs. Svenskan är fortfarande lite knackig, så intervjun får bli på engelska. Men hon minns sin första dag på ivik.
– Jag var här med min pojkväns mamma, hon översatte för jag förstod ingenting av vad Sandra sa. Men igår pratade jag och en klasskompis med Sandra och då insåg jag att jag förstod allt. Då växte jag lite, säger Dagnija Davidane och ler.

Bakgrund kartläggs
Under det första introduktionssamtalet kartläggs elevens bakgrund, olika delmål sätts upp och sen är det bara att börja plugga. Tonvikten ligger på svenska som andraspråk, men de läser också matte, engelska, NO och SO. Målet är att eleverna ska kunna söka vidare till ett nationellt gymnasieprogram eller studera vidare på annat håll. Något som Abdirisak Muhamud Muhamed Salad tänker göra.
– Jag vill söka ett program. Helst inte gymnasiet, utan jag funderar på datateknik, säger Abdirisak.

Abdirisak är 19 år gammal och har gått i skola en kortare tid i år i Somalia. Alla i klassen har väldigt olika skolbakgrund. En del är analfabeter och en del har betyg från grundskola eller som till exempel Dagnija från Lettland; till och med gymnasiekompetens från hemlandet. Och det är inte alltid så lätt att hantera den heterogena grupp som klassen faktiskt är.
– Alla elever har en individuell studieplan för hur de ska utvecklas. Vi har nivågrupperingar i alla ämnen, svenska matte och engelska, så vi försöker verkligen möta alla våra elever på ett individuellt plan, säger Ingela Linzie, som är rektor för Ivik på Torsbergsgymnasiet.

Men det är inte bara kunskapsmässigt som eleverna är olika, det är också många olika kulturer som möts i klassrummet, och ibland blir det livliga diskussioner. Ämnet är SO och klassen har precis avslutat en föreläsningsserie om de olika riksdagspartierna. Nu gäller diskussionen vem det är som bestämmer i Sverige. Sandra Tynell går runt bland bänkarna och delar ut ett tomt A4 till alla elever i gruppen. Hon ber dem skriva ned vem det är som egentligen bestämmer över dem i Sverige.

Svårt dra gränser
När alla har skrivit några rader diskuterar de tillsammans om hur det svenska samhället ser ut. Det är allvarliga ämnen som diskuteras och det är inte alltid lätt att som lärare dra gränsen för när läraryrket slutar och det personliga tar vid.
– Det är svårt. Handlar det om rent formella saker, om de vill ha hjälp med papper från olika myndigheter och så, då är det lätt. Då kan man bara säga att det här har jag inte kompetens för att göra, du får gå till din handläggare eller gode man, säger Sandra Tynell. Om det handlar om känslor och de mår dåligt över saker, då är det svårare att säga att jag kan inte hjälpa dig. Men vi försöker göra det och hänvisa dem till andra som kan hjälpa till.

Studiehandledare saknas
Även om skolinspektionen menar att mottagandet för nyanlända ungdomar på Ivik sammantaget håller hög kvalitet, så finns det några punkter som de behöver förbättra. Bland annat saknas det studiehandledare i vissa språk, just nu är det Uzbekiska och Amharinja, det sistnämnda är ett somaliskt språk. Anledningen är helt enkelt att det är svårt att få tag på personer i Bollnäs som talar just de språken. En annan punkt som behöver förbättras är integrationen med övriga elever på skolan.
– Det vi jobbar på är att ha mer kontakt med de andra verksamheterna på skolan. Det är det här läsårets utmaning, säger rektor Ingela Linzie.

Vill ha svenska vänner
Att möta andra elever är viktigt, inte minst för inlärningen av språket. Abdirisak Muhamud Muhamed Salad spelar fotboll och håller på en del med friidrott, det är då han kommer i kontakt med jämnåriga som har svenska som modersmål. Abdirisak berättar vad som krävs för att man ska bli riktigt bra på svenska.
– Ha kompisar som är svenska och prata mycket, säger Abdirisak.
Han har inga svenska kompisar ännu, men han berättar att han tänker skaffa sig det.

Arbetet med de nyanlända på Ivik i Bollnäs fortsätter, och kampen just nu är att få tillräckligt med resurser i en tid av ekonomiska neddragningar i kommunen. Men den goda viljan finns kvar, och också engagemanget. Både från lärare och från elever.
– Vi har elever här som kommer från världens alla hörn. De har så mycket olika erfarenheter med sig och deras mål är inställt på att klara Ivik och få ett bra liv i Sverige. De gör ett fantastiskt jobb, säger Sandra Tynell.

Text och foto: Rebecka Hugosson
  rebecka.hugosson@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".