Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Korta dokumentärer från nutiden. Nära samtal och reportage om människors liv och idéer.

Plikten kallar

Publicerat onsdag 25 november 2009 kl 17.47
1 av 3
Scen ur krigsspelet Call of duty - Modern warfare 2
2 av 3
Åsa Roos, speldesigner Foto: Jenny Hellström
3 av 3
Åsa Roos, speldesigner Foto: Jenny Hellström

Krigsspelet Call of duty - Modern warfare 2 är det snabbast säljande spelet i världen någonsin. Fyra och en halv miljoner spel såldes på första försäljningsdagen.  I spelet är det du som blir hjälten och räddar världen undan terroristerna - i en mans kropp.

- Hjälten är med få undantag en man i actionspelen, säger speldesignern Åsa Roos. Kvinnor är de man räddar.
Åsa är en av branchens få kvinnor och tycker själv om att spela krigsspel men längtar efter spel där kvinnor också tillåts rädda världen.
När branchen satsar på spel för kvinnor kommer de ofta i en rosa förpackning.

 För Klas Hyllander , som jobbar för organisationen Män för jämställdhet, är myten om den manlige hjälten som kan hantera våld och fara i sig en risk, både för män och kvinnor.

- Myten är en mekanism för att få män att just uppoffra sig och begå omänskliga handlingar, ofta på bekostnad av eget liv och lem och psykisk hälsa, menar han.
-  För kvinnor innebär den en exkludering och en klapp på huvudet, ett omyndigförklarande och i förlängningen mer våld utövat av män.  De negativa konsekvenserna för män synliggörs inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".