Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Söndag 27 augusti: KONSERT FÖR KÖR

Publicerat onsdag 15 februari kl 00.01
1 av 3
Peter Dijkstra_foto_Matthias_Ahlm
2 av 3
Peter Dijkstra. Foto: Mattias Ahlm/SR
radiokoren_foto-kristian-pohl
3 av 3
Radiokören. Foto: Kristian Pohl

Dijkstra firar tioårsjubileum med musikalisk present och magnifik konsert

kl 19.00, Berwaldhallen                                  

Radiokören

Dirigent: Peter Dijkstra

MARTIN SMOLKA: The Name Emmanuel, uruppförande                                   

NANA FORTE: En ego Campana                                   

SVEN-DAVID SANDSTRÖM: En ny himmel och en ny jord

ALFRED SCHNITTKE: Konsert för kör

Miniseminarium kl 18.00: Olle Wästberg presenterar årets vinnare av Raoul Wallenbergpriset.

Konsertintroduktion kl 18.15: Niklas Lindblad.

Läs mer

>> Lyssna på Konsert för kör

Radiokören och tioårsjubilerande chefsdirigenten Peter Dijkstra ger ett av 1900-talets stora körverk, Alfred Schnittkes Konsert för blandad kör, som utmanade såväl publiken som den ryska staten när det hade premiär på 1980-talet. Dessutom The Name Emanuel, ett uruppförande av Martin Smolka, En ego Campana av Nana Forte och Sven-David Sandströms profetiska En ny himmel och en ny jord.

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2.
Konsertens längd: ca 1 tim 30 min (ingen paus).

Dijkstra firar tioårsjubileum med musikalisk present och magnifik konsert

När tjeckiske tonsättaren Martin Smolka gjorde entré på den avantgardistiska scenen i musiklivet var han influerad av post-webernism, minimalism, amerikansk experimentell musik och den polska skolan. På det tidiga 90-talet intresserade han sig för bisarra instrument och ljudkällor som extremt lågstämda stråkar, gamla grammofoner och diverse objekt som kan fungera som slagverk. Det senaste decenniet har Smolka även fångats av vokalmusik, i synnerhet körmusik. Det var också Smolka som Peter Dijkstra valde att låta tonsätta då han av Radiokören fick i present att beställa ett stycke till kören för att fira sina tio år som chefsdirigent, en beställning som resulterade i The Name Emmanuel.

År 2015 skrev den slovenska Nana Forte fyra stycken för franska Ensemble Epsilon. I en konsert med temat gammalt – nytt sjöng ensemblen musik av Jacobus Gallus, Dominique Phino och Nana Forte med de olika komponisternas tonsättningar av samma texter. Forte berättar: "Jag beslöt mig för att gå vidare med idén och hittade då Gallus vackra En ego camparna med en text som gav mig åtskilliga rytmiska och harmoniska idéer. Gallus kom från Slovenien så vi är lite stolta över honom. Texten är inte så känd, den kommer från en antologi med tänkespråk från femtonhundratalet med titeln Carmina proverbialia, tryckt första gången i Basel 1576 och därefter omtryckt flera gånger."

Gallus levde 1550–1591, i samlingen Moralia från 1596, återfinns något så ovanligt som madrigaler på latin. Madrigalen har rötter i visan och skrevs oftast på folkspråk, latinet var förbehållet den sakrala musiken. I En ego campana leker Gallus med klockklangen i formens typiska tonmåleri. Nana Forte skriver även hon en slags madrigal som det kan låta 500 år senare.

En ny himmel och en ny jord, kända rader ur Uppenbarelseboken vars texter inte alltid är helt lättolkade. Där talas bland annat om ett himmelskt rike som öppnar sig för människorna. Och visst kan man höra det förklarade ljuset bryta fram i Svens-David Sandströms tonsättning. Sandström som under fem decennier har bidragit med en rad betydande verk, inte minst till den svenska körrepertoaren, En ny himmel och en ny jord är ett av dem som letat sig ut och blivit en del av den internationella repertoaren.

I slutet av 60-talet vände sig den ryske tonsättaren Alfred Schnittke medvetet bort från den stränga tolvtonstekniken som han såg som alltför begränsande. Han hade i den filmmusik som han skrev experimenterat en hel del genom att låta olika stilar avlösa varandra. Schattenklänge – ”skuggklanger” – kallade han det för då han blandade, ibland ganska vilt, musik från olika epoker och genrer.

Schnittkes körmusik är emellertid mer klangligt homogen. Konsert för kör är fast knuten till den ryska, ortodoxa musiken. Samtidigt kastar såväl barocken som Mahler, Sjostakovitj och Charles Ives långa musikaliska skuggor över Schnittkes melodier i liturgisk stil. Texten är hämtad från 900-talsmunken Gregorius av Nareks bönbok med så kallade klagovisor där han söker svaret på den tungt vägande frågan: ”vad kan vi människor erbjuda Gud som redan har allt och vet allting bättre än vi någonsin skulle kunna uttrycka det?”

Karin Ekedahl

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".