Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet sändes 2010-2011. Nördorama med Johanna Koljonen. P3 Kultur analyserar och kärleksbombar hela...

P3 Kulturs deckarprojekt behöver dina ord!

Publicerat fredag 17 juli 2009 kl 10.00

Under tio veckor kommer vi att köra en deckarskola här i P3 Kultur. Men för dig som tycker att det är svårt att komma igång med skrivandet, eller som bara gillar det här med grupparbeten bättre än att sitta ensam på kammaren, så kommer vi också att köra ett gemensamt projekt här på webben.

Deckarens namn, ”Mörkrets förste-Q", har redan bestämts genom en omröstning. Titeln anspelar alltså på Mörkrets furste, djävulen själv, och på Förste-Q, förste curator, som är chefen i en så kallade Nationen. Nationerna är uråldriga studentorganisationer på universiteten och fulla med diabolisk och ondskefull makt. I alla fall antar vi det i den här boken.

Efter att ha kollat igenom lyssnarnas olika förslag har romanens konstnärliga ledare Johanna Koljonen fogat samman ett synopsis för boken, som nu börjar se riktigt intressant ut.

Men det behövs mer kött på deckarbenen – rollpersoner behöver få djup, miljöer behöver få atmosfär, och bakgrundshistorier behöver mejslas fram. Och därför vill vi att du bidrar med egna ord till ”Mörkrets förste-Q”. I deckarens synopsis nedan har vi lagt in små skrivuppdrag efter varje stycke. Välj en uppgift, skriv jättelångt eller jättekort och maila till p3kultur@sr.se.

Synopsis med skrivuppgifter

"Lisa Wennergren är kemist och har nyligen börjat på ett nytt universitet. Hon känner till orten, för hon bodde där som barn, men i den exklusiva universitetsmiljön kände hon sig aldrig hemma, för trots att hon i princip är av fin familj så hade dom inga pengar. Lisa pluggade alltså annanstans men nu är hon tillbaka, framgångsrik och ganska attraktiv. Nån av hennes barndomsvänner försöker som en tjänst få henne att bli aktiv i en av nationerna, och Lisa är med på ett hörn. Men hon är upptagen! Hon har ju sin forskning att tänka på och så har hon ett nytt förhållande med en professor på institutionen."

– Skriv en beskrivning av Lisa Wennergrens flickrum.

– Skriv ett barndomsminne som illustrerar familjens sociala status.

– Skriv en kort scen där Lisa flyttar in i sitt barndomshem igen. Vem möter henne? Är någon/bägge av föräldrarna kvar?

– Skriv om Lisas relation till sina syskon om hon har några, eller hennes relation till att hon inte har syskon, om inte har några.

– Skriv en kort text om hur det känns att gå igenom ett nytt universitetsområde för första gången i början av terminen. (Lisa har nog sett byggnaderna förr men hon har alltså aldrig pluggat där själv).

– Skriv en atmosfärisk text på en halv sida om en studentfest i en gammal lokal.

– Skriv en scen där Lisa i nuet tänker tillbaka på hur hon träffade sin älskare, den unge (?) professorn och om hur deras relation inleddes.

"En tidig kväll när de ska träffas ser Lisa röken sippra ut under dörren till labbet och rusar in (här måste vi nog undersöka vad dom har för säkerhetsföreskrifter). Hon tar sig in, öppnar fönstret, och när rummet är vädrat ser hon sin älskare korsfäst på tavlan med det periodiska systemet!"

– Skriv en beskrivning av laboratoriet.

– Skriv en kort text eller längre scen som motiverar att Lisa är den första på plats.

– Skriv en beskrivning av hur det doftar, låter och så vidare i det brinnande labbet – och vad är det egentligen som brinner? För det är väl knappast hela rummet – liket är ju rituellt upphängt för att rikta misstankarna åt fel håll.

– Skriv en beskrivning av Lisas reaktioner, hur hon släcker elden och hur hon beter sig runt/med/vid liket.

– Skriv om poliserna som kommer till platsen ur polisens och/eller Lisas perspektiv.

– Skriv en dialog mellan den undersökande polisen (sannolikt kvinna) och Lisa. Situationen är ett förhörmen Lisa för upprörd för att riktigt inse det.

"Ett mord som inledningsvis verkar ha nästan ockulta förtecken visar sig ha allt fler kopplingar till nationen där Lisa är medlem. Det handlar knarkproduktion och handel, om privilegier och vidrig stekarkultur, och om hur de vanliga mänskorna på orten måste knäcka universitetselitisternas skräckvälde på nattlivet och den undre världen. Men också om hur studentnationens reakreationsbruk av droger glidit över i ett allvarligt missbruk som har berövat många av dess ledare all normal empati och svag verklighetskontakt. Detta är vad som till sist lett till mordet på professorn som uppdagat en knarkproduktion som utnyttjats universitetets resurser."

– Beskriv nationens ledare Mörkrets Förste-Q så som Lisa för första gången möter honom på en nationsfest. Inkludera gärna hans renommé på campus om han är lokal minikändis – eller är han kanske en anonym profil lite halvdold av det synligare stekargänget omkring honom?

– Skriv om hur drogkulturen skulle kunna se ut i den här överklassmiljön.

– Skriv en scen som beskriver några av de centrala gärningsmännens attityder till droghandeln.

– Skriv en scen där en av de centrala skurkarna till sist erkänner mordet och förklarar varför det kändes rimligt oh nödvändigt att mörda dem som kommit dem på spåren.

"Distributionen av drogerna har traditionellt hanterats sker genom ett briljant nätverk av lokala glassbilar ägda av studentföreningar på högskoleorterna. Men i en upptrappning av verksamheten har nationsledaren, själve Mörkrets Förste-Q, under de senaste två åren inlett ett samarbete med före detta nationsbröder som idag är officerare. En kommunikation med lokala kontakter sker i form av att vissa värvningsplanscher från Försvarsmakten byts ut på särskilda platser. Ni vet, affischerna där med de frågorna där man ska hålla reda på allting samtidigt ("Hur lång är bussen? Vad väger gubben bredvid dig? Vad tar de för valpen där i fönstret?"). Ingen kan lösa dom här uppgifterna, och det är det är för att dom ofta är kod för… nåt. Den militära armen av drogkartellen har nu också skaffat sig egna opiumleverantörer i form av hemvändande ISAF-soldater."

– Skriv en scen där några barn först handlar vanlig glass i vagnen och nästa kund beställer Charons Glassbåt. Vad händer då? Vad får hon?

– Vad är planscherna kod för? Beskriv hur det fungerar.

– Beskriv en interaktion som illustrerar maktförhållandet mellan Mörkrets Förste-Q och hans motpart på den närmaste förläggningen. Bägge lever i lite speciella, skyddade miljöer långt ifrån den vanliga verkligheten (men också väldigt långt ifrån varandras vardag).

– Vem är drivande i expansionen i mer avancerad handel med opiater? Varför? Vad har de olika parterna att vinna/förlora? Skriv en scen där en eller fler av de involverade funderar på detta och diskuterar med sig själv eller varann hur långt ma är beredd att gå för att fortsätta verksamheten.

– Skriv en scen som beskriver något moment i smugglandet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".